ارزیابی چهارمین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان از نگاه داوران
کد خبر: 3952031
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

ارزیابی چهارمین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان از نگاه داوران

مزایای مسابقات بر خط، تأثیر عدم تمرین تلاوت، کم بودن اتلاف وقت در مسابقات و لزوم قطع نشدن آموزش‌های قرآنی در هر شرایطی برخی از مواردی بود که داوران چهارمین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان مطرح کردند.

به گزارش ایکنا، پرونده چهارمین دوره مسابقات کشوری وزارت ورزش و جوانان روز گذشته، 15 بهمن‌ماه سرانجام بسته شد، مسابقاتی که برگزاری آن به دلیل شیوع کرونا با فراز و نشیب‌هایی مواجه بود و بعد از وقفه‌ای دو ساله، فرهنگسرای قرآن عهده‌دار اجرای آن شد، با تنی چند از داوران این دوره درباره سطح مسابقه و اثر این وقفه روی تلاوت‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

علی‌اکبر حنیفی، رئیس هیئت داوران در بخش آقایان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سطح شرکت‌کنندگان بیان کرد: سطح شرکت‌کنندگان در این دوره بسیار بالا بود، قبلاً نیز در مسابقات وزارت ورزش و جوانان داوری کرده‌ام؛ اما این بار نسبت به دوره‌های قبل خیلی بهتر بودند، حفظ، ترتیل و قرائت تحقیق قابل توجهی داشتند.

وی افزود: طبیعتاً وقفه دو ساله بین برگزاری مسابقات و همچنین تعطیلی کلاس‌های قرآن در پی شیوع کرونا نمی‌تواند در کیفیت بی‌تأثیر باشد، آن موقع مسابقات متعددی بود اما حالا مسابقات بسیاری از نهادها برگزار نشد و جوانان به مسابقاتی که هست، گرایش پیدا می‌کنند. طبیعتاً افرادی که در مسابقات شرکت می‌کردند فرصت تمرین داشتند، اکثراً نیز چون می‌دانند این یک مسئله گذراست و این مسائل به لطف خداوند و پایداری مردم منتفی می‌شود، تمرین خود را قطع نمی‌کنند، شخص نمی‌خواهد توانایی خود را از دست دهد و قدرت و توانایی باید حفظ شود.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: البته روش برخط و آنلاین کاملاً جدید است، در روش مستقیم اگر مشکلی بروز پیدا کند کاری نمی‌توان کرد. حتی ممکن است دیدن بعضی از مناظر و اتفاقاتی که در رقابت آنلاین می‌افتد، حالت خوشی ایجاد نکند، ممکن است صدا و تصویر قطع ‌شود و مجبور شوند دوباره و چندباره از تلفن استفاده کنند، یا صدا خوب نیست و ده‌ها مشکل دیگری که پیش می‌آید و مسابقه مختل می‌شود. این روش که مسابقه را با استاندارد خاصی ضبط کنند تا اگر مشکلاتی پیش آمد، موقع ضبط اصلاح شود بسیار مطلوب است، برای شرکت‌کننده نیز مفید است چون اصل صدای او به دست داور می‌رسد و تضییع حق نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسابقات برخط مزایای دیگری نیز دارد، ستاد برگزاری مسابقات هزینه‌های گزاف هتل و پذیرایی را متحمل نمی‌شود، شرکت‌کننده نیز مجبور به پرداخت هزینه رفت و آمد و ترک زندگی و کار نمی‌شود و با یک تماس ساده این کار انجام می‌شود. ستاد برگزاری مسابقات نیز به جای اینکه یک سالن پرطمطراق را اجاره کنند، داوران را در سالن کوچکی استقرار می‌دهد، کار نیز انجام می‌شود، با توجه به محسناتی که دارد باید آن را به عنوان یک حُسن دانست.

حنیفی عنوان کرد: قطعاً روش‌های حال حاضر در آینده نیز تأثیر خواهند داشت. آینده، گذشته نخواهد بود و تفاوت‌هایی خواهد داشت و این را همه افرادی که مجری مسائل فرهنگی هستند باید بدانند که حتی کارهایی که در سابق انجام نمی‌شد در این شرایط شدنی شد و می‌شود که استمرار پیدا کند، آینده تلفیقی از گذشته و حال و خود آینده است؛ البته همیشه راه‌های بهتری از آنچه که ما در حال اجرا هستیم وجود دارد، بشر روز به روز ترقی می‌کند، وضعیتی بهتر از وضعیت حال حاضر ما نیز وجود دارد، باید به آن فکر کنیم تا هم اشکالات برطرف و هم زیباتر و کارآمدتر شود و از جهات مختلف، ارتفا پیدا کند.

عدم تمرین تلاوت، بازگشتن به جایگاه اولیه را مشکل می‌سازد

در ادامه محمدرضا ابوالقاسمی، داور تجوید این دوره از مسابقات نیز در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: روشی که استفاده شد بهتر از این است که شخص به صورت زنده قرائت کند و از طریق اینترنت داوری شود؛ چرا که اینترنت گاهی قطع می‌شود، ولی وقتی ضبط و با دستگاه، صوت پخش می‌شود، خیالمان راحت است که می‌شود نظارت کرد و قضاوت را به‌خوبی انجام داد. در منزل، محل کار یا ماشین می‌تواند تلاوت را انجام دهد و قضاوت و داوری کردن راحت‌تر است.

وی با اشاره به وقفه دو ساله بین مسابقات، گفت: تلاوت، هنر است و اگر انسان از هنر فاصله بگیرد برگشتن به همان جایگاه برایش سخت می‌شود، هنرمند باید دائم در تلاش و تمرین باشد، وقتی که فاصله‌ای ایجاد و جلسات و محافل کم می‌شوند کیفیت نیز افت می‌کند، ولی در این مسابقات اکثر افرادی که شرکت کردند خیلی خوب بودند، تلاوت‌ها بسیار قوی و خوب بود، در بسیاری از مسابقات ضعیف ضعیف زیاد دارند ولی در این مسابقات ضعیف ضعیف نداشتیم.

ابوالقاسمی با اشاره به قوت و ضعف متسابقان، بیان کرد: گاهی برخی شرکت‌کنندگان ضعف‌هایی به طور مثال در تجوید، لحن و صوت دارند، متفاوت است، همه شرکت‌کنندگان را نمی‌توان یکدست دانست، ضعف‌هایی وجود دارد که رفع آن‌ها مستلزم این است که در تلاش و تمرین باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به مسئله کرونا،  متولیان مسابقه چاره‌ای جز برگزاری برخط مسابقات ندارند، در کل برگزاری مجازی مسابقات روش جالبی برای بعد از پایان پاندمی کرونا نیست، اگر متسابقان در حضور داوران و متسابقان دیگر تلاوت کنند، شرایط بهتری خواهد بود، وقتی جمعی نشسته‌اند که تشویق می‌کنند، متسابق نیز زنده تلاوت می‌کند و داوران نظارت می‌کنند، برای قاری خیلی بهتر است. قاری وقتی اینگونه می‌بیند، تمرین بیشتری نیز خواهد کرد.

کمترین اتلاف وقت در چهارمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان

محبوبه کاتب، رئیس هیئت داوران در بخش بانوان، داور دیگری است که پای صحبت‌های او نشسته‌ایم، وی در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: با توجه تعطیلی کلاس‌های قرآن انتظار می‌رفت که متسابقان ضعیف باشند ولی اینگونه نبود به‌ویژه در قسمت جوانان برگزیدگان مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه نیز شرکت کرده بودند که اکثراً قوی هستند و نمره حداقل خیلی کم داشتیم. اگر ضعف هم بود بیشتر مربوط به افرادی می‌شد که تازه ثبت نام کرده‌‌اند و وارد جریان مسابقات شده‌اند.

وی افزود: با شیوه‌ای که اجرا شد اتلاف وقت بسیار کم بود، تمام وقت‌های اضافه حذف شده بود، سؤالات حفظ را به ما می‌گفتند و بدون استرس داور و متسابق، مسابقات برگزار شد.

کاتب برگزاری مجازی مسابقات به روش مجازی را اتفاق مطلوبی دانست و اظهار کرد: حتی سال‌های بعد نیز که کرونا فروکش می‌کند خوب است که به همین روش کار شود. البته پیشنهادم این است که افراد متسابق به‌ویژه حافظان در مرکزی حضور پیدا کنند و فرد یا افرادی روی آن‌ها نظارت داشته باشند، در مورد بعضی از افراد، مشخص است که قرآنی جلوی آن‌ها باز است و یا از طریق تلفن همراه آیات را جست‌وجو می‌کنند.

حواشی مسابقات حضوری سنگین‌تر از خود مسابقات است

در ادامه فرشته مسجدی، داور وقف و ابتدای چهارمین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: این مسابقات نسبت به مسابقات نهادهای دیگری که حضور داشته‌ام مزایایی داشت و کار با آرامش پیش رفت. نباید آموزش و قرائت قرآن تعطیل شود، طبق آماری که در جهان گرفته شده در مدتی که مشکلات کرونایی بوده، رویکرد عامه مردم در سطح جهان 90 درصد به سمت خدا و معنویات زیاد شده است.

وی ادامه داد: کلاس‌های آزاد آموزشی تعطیل شده اما کلاس‌های دانشگاهی و دوره‌های مجازی کماکان ادامه دارند، درسی که باید حضوری باشد از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌شود.

مسجدی بیان کرد: شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل به ویژه از فرصت قرنطینه به خوبی استفاده کرده بودند و تسلط خوبی داشتند. بدون اضطراب و استرسی مسابقات برگزار شد.

وی گفت: در یک مسابقه کشوری حواشی مسابقه بسیار سنگین‌تر از خود مسابقه است. حمایت متسابقان در فضایی که در شأن متسابق باشد دغدغه زیادی برای مسئول اجرایی است، موارد بسیاری را شاهد بوده‌ام که این مسئله، مسابقه را تحت تأثیر قرار داده است. خوب است که در مسابقات آینده که شاید آنلاین نباشند نیز در نهایت تنها نخبگان به مرحله کشوری و حضوری برسند.

مسجدی اظهار کرد: نباید بین مسابقات وقفه بیفتد، رضایت کافی از برگزاری این دوره دیده شد و حرفی از عدم اجرای دوره‌های آینده پیش نیامده است.

انتهای پیام
captcha