سردار باقری: هدف از پژوهش‌های دفاع مقدس روایتی عالمانه باشد
کد خبر: 3951579
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
گزارش ایکنا از اختتامیه جایزه شهید سلیمانی/

سردار باقری: هدف از پژوهش‌های دفاع مقدس روایتی عالمانه باشد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین اختتامیه جایزه شهید سلیمانی گفت: هدف از انجام فعالیت‌های پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت ارائه روایتی عالمانه و نه احساسی، مستند و نه گمانی، مستدل و مطابق با عقل و منطق است.

روایتی عالمانه و نه احساسی و گمانی هدف پژوهش‌های دفاع مقدس باشدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سردار سرلشکر محمد باقری در آیین اختتامیه جایزه شهید سلیمانی که صبح امروز 14 بهمن در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با تقدیر از برگزاری این جایزه به عنوان یک اقدام علمی و پژوهشی گفت: حوادث بزرگ تاریخی نیازمند پژوهش هستند. زیرا نقش تاریخ‌ساز برای آینده جامعه مورد نظر را دارد، دفاع مقدس از مهم‌ترین حوادثی است که با فاصله اندک از انقلاب اسلامی رخ داد.

وی افزود: وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، استکبار جهانی به درستی احساس کرد که مسیر تصرف و بلعیدن و هضم جهان با مانع جدی روبه‌رو شده و باید با آن مقابله کند. از این رو ۱۹ ماه انواع و اقسام توطئه‌ها را به انجام رسانید و به یک تهاجم همه جانبه نظامی روی آورد. از این نظر به دلیل اهمیت و سرمایه‌گذاری دشمن و تأثیر دفاع مقدس در جهان اسلام این حادثه، بسیار بزرگ است که درک درست و ماندگار کردن آن نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.

سرلشکر باقری ادامه داد: جنگ تحمیلی هشت ساله بر منابع مادی و انسانی کشور اثرات بسیاری داشت و کشور دچار آسیب‌های فراوانی شد و خسارات سنگینی وارد کرد. از این رو باید ابعاد گوناگون این حادثه، چرایی طولانی شدن و ویژگی‌های آن مورد دقت نظر علمی قرار گیرد. همچنین دفاع مقدس بر تثبیت نظام و پیشبرد نظام مقدس و وحدت و انسجام ملی در کشور و ایجاد روحیه خودباوری و نحوه مقابله با حوادث و تنگناهای بعدی در کشور تأثیر اساسی گذاشت. از این نظر هم تحقیق ضروری است.

وی تصریح کرد: از دیگر تأثیرات نشان‌دهنده اهمیت دفاع مقدس، تأثیرگذاری آن بر بازدارندگی دفاعی کشور است. کشورما، دین و آیین ما، انقلاب اسلامی و رویکرد و استقلالمان دارای دشمنی است و بیشترین تهدید را دربردارد. استکبار جهانی و اذنابش دست‌بردار نخواهد بود.

سرلشکر باقری گفت: مهم‌ترین دلیل در چرایی پژوهش مسئله تحریف، انحراف، اغراق و دروغ است، همه حوادث بزرگ تاریخی که می‌تواند اثر تعیین‌کننده در جریان‌سازی نسل‌های بعدی داشته باشد، بلافاصله با خطر تحریف مواجه می‌شود. دفاع مقدس هم از این قاعده مستثنا نیست. تنها انجام پژوهش‌های علمی دقیق و معیار می‌تواند این جریان سالم و زلال را از آلودگی‌ها مصون بدارد. دفاع مقدس و جبهه مقاومت با سؤال‌های اساسی مواجه است. نسل جوانی که آن ایام را درک نکردند با سؤال‌هایی مواجه می‌شوند که چرا جنگ شد؟ چرا صلح نشد؟ چرا مدت زمان جنگ طولانی بود؟ چرا در خوزستان بود؟ چرا نبرد تهاجمی در شب بود؟ چرا نام جام زهر آمد و سؤال‌های دیگری که در سطح راهبردی مطرح می‌شود و یا در حوزه عملیاتی جنگ مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: تأثیر دفاع مقدس بر عملکرد و نحوه مدیریتی موضوع قابل توجه و مهمی است، ما بخش فراوانی از آنچه دفاع مقدس برای مردم بازگو می‌کنیم در قالب ادبیات، هنر سینما و تئاتر، شعر است، اما چگونه می‌خواهیم مطمئن باشیم آنچه که منتقل می‌شود دارای غنا، صحت و دقت و جامعیت است؟ پس باید با پژوهش غنی به آن عمق ببخشیم. آن پژوهش‌ها تا انجام نشود خاطره‌گویی و نگاه احساسی چه بسا می‌تواند دچار تناقضات و ده‌ها نوع گرفتاری باشد. دوستان شاهد بودند حتی در یک جبهه دو رزمنده نحوه بیان خاطراتشان از یک صحنه متفاوت بوده است. این نشان دهنده این است که صرف خاطره‌گویی و نگاه احساسی کافی نیست بلکه باید متکی به منابع غنی پژوهشی باشد. این پژوهش‌ها باید بتواند دست نویسندگان را پر کند.

سرلشکر باقری اظهار کرد: اگر قرار است مسیر گام دوم انقلاب اسلامی را آغاز و گام مؤثری برداریم، یعنی مرحله تمدن‌سازی باید با اتکا به این زمینه‌ها همچنین از بنیه قدرتمند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌توانیم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: هدف ما از انجام فعالیت‌های پژوهشی ارائه روایتی عالمانه و نه احساسی، مستند و نه گمانی، مستدل یعنی مطابق با عقل و منطق است. همچنین پژوهش‌های ما باید دارای معیار باشد؛ یعنی مورد اتکا و توافق شده با ادبیات غنی و دارای رویکرد عمیق تحلیلی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشد.

وی بیان کرد: آسیب‌شناسی درباره آثار پژوهشی و تحقیقی باید صورت بگیرد، پژوهش‌ها باید روش‌مند، رسمی و علمی باشد، که طبیعتاً دارای سوال و مسئله است و باید جامع‌نگر باشد. در پژوهش علمی باید کاربر و مخاطب مشخص باشد. پژوهش باید مستند باشد. در پژوهش باید زمان، منابع، پشتیبانی انسانی و مادی تأمین شود. محقق و پژوهشگر باید مطمئن و پشت‌گرم باشد از مورد هجمه قرار گرفتن خوف نداشته باشد. فقدان بانک جامع حاوی اطلاعات و پژوهش‌های دفاع مقدس را داریم هر سازمانی اطلاعات را تنها برای خود می‌ماند در حالی‌که باید این اطلاعات را در اختیار همه قرار دهد. از کار‌ها و فعالیت‌های مواری و جزیره‌ای باید اجتناب کنیم. 

سرلشکر باقری ادامه داد: ضرورت دسترسی به منابع خارجی است هر کسی نمی‌تواند به منابع خارجی دست پیدا کند باید این دستیابی به منابع خارجی در دسترس محققان قرار بگیرد. هدف مشخصی داریم هدف ما در انجام کار پژوهشی نیازمند ارائه روایتی عالمانه نه احساسی، معیار، با ادبیات غنی از دفاع مقدس در سطوح و ابعاد مختلف هستیم. ایجاد بانک جامع، تدوین درخت‌واره، تربیت پژوهش‌گر، تلاش برای حرکت در مسیر تولید علم و نظریه‌پردازی تدوین روش‌های پژوهشی خاص، باید سازمان‌فعال حفظ نشر و آثار ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه سردار سلیمانی انجام دهند و توجه کنند و کار آن‌ها است. دفاع مقدس در سطح کلان یک نظریه است. 

وی در ادامه بیان کرد: ساماندهی و تقویت پشتیبانی‌ها، ساماندهی ترجمه، انتشار پژوهش‌ها و تشویق و قدردانی پژوهشگران باید در ابن زمینه صورت گیرد. موضوع مهم و با اهمیت دفاع مقدس در تمدن‌سازی و ساخت آیندگان بسیار تأثیرگذار است. باید به پژوهش‌های با کیفیت در این زمینه ارج دهیم.

نیازمند پژوهش‌های جامعه‌شناسانه هستیم

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: بنیاد حفظ آثار سیاستگذاری، هدایت و حمایت را مورد توجه قرار داشته و کار‌های اجرایی را به رده‌های دیگر سپرده است. پژوهش‌های راهبردی در اختیار پژوهشگاه دفاع مقدس است، اما پژوهش در سطح عملیاتی و تاکتیکی در اختیار بنیاد حفظ آثار بود و در حال انجام است.

محسن پرویز دبیر علمی جایزه شهید سلیمانی در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم امثال شهیدان سلیمانی، باکری، همت، خرازی و .. را در این کشور پرورش دهیم، پرداختن صرف به خاطرات درباره آن‌ها کفایت نمی‌کند و نهایتاً تا ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر می‌گوییم بزرگانی از این کشور دفاع کردند؛ بنابراین نیازمند پژوهش فعال در کشور هستیم.

وی افزود: باید در پژوهش‌ها بررسی کنیم چگونه شد یک جوان که تنها سرمایه‌اش اخلاص بود، به جایگاهی رسید که همه مردم با گرایشات و تفکرات سیاسی مختلف به او ادای احترام کردند. ما نیازمند پژوهش‌های جامعه‌شناسانه هستیم تا با بهره‌گیری از نتایج این پژوهش‌ها برای پرورش جوانان ارزشمند استفاده کنیم.

پرویز ادامه داد: توقع این است اگر هزاران دانشجو مشغول تحقیق و پژوهش هستند، باید شیوه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به گونه‌ای باشد که امکان بهره‌برداری از دفاع مقدس و مقاومت وجود داشته باشد و به این سمت سوق یابند تا از خرمن امکانات و اطلاعات بهره‌مند شوند که متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم.

دبیر علمی جایزه شهید سلیمانی تصریح کرد: اگر بخواهیم در حوزه فعالیت‌های پژوهشی کار‌های اساسی انجام دهیم، باید فعالانه وارد شویم و گرنت در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم. عرصه‌های دفاع مقدس تبدیل به تاریخ خواهد شد، اما برای بهره‌گیری از دستاورد‌های آن باید تبیین شود.

در پایان این مراسم از پژوهشگران و مراکز پژوهشی برتر دفاع مقدس تجلیل و قدردانی شد.

مراکز برتر پژوهشی

هیئت معارف دفاع مقدس شهید صیاد شیرازی

پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)؛ حمید نگارش

مدیریت مطالعات بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس؛ هادی ناظری

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس؛ نائینی

دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی؛ غنی یاری

کتاب‌های برگزیده

مسائل اساسی جنگ؛ محمد درودیان، ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

اطلس آماری جنگ شهرها؛ محسن رشید، ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ؛ بهادر قیم، ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

تحلیلی تاریخی بر سرگذشت امت‌های استقامت کننده/ حبیب زمانی ناشر: زمزم هدایت

تقابل گفتمان مقاومت و گفتمان نظام سلطه/ناشر: دانشگاه امام حسین (ع)، حسین اکبری

از طبس تا سنندج؛ مرحوم هادی نخعی، ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

درباره مانایی و میرایی؛ احمد شاکری، ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

پویه پایداری؛ علیرضا کمری، ناشر: سوره مهر

رساله‌های برتر

عوامل مؤثر بر تاب آوری ملی به منظور تدوین یک مدل ساختاری با اتکا به ارتقای قدرت ملی/علی لطفی/ دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

ظرفیت شناسی بسیج مردمی (حشدالشعبی) در فرآیند دولت-ملت‌سازی مطلوب و ارائه الگوی مناسب/ شیرزاد داداشی، دانشگاه امام حسین (ع)

تحلیل محتوای تاریخی عکاسی جنگ تحمیلی ایران و عراق؛ فرشاد عسکری‌کیا

همچنین از محمد رستمی از آجا، سرهنگ رضا جهانفر از پداجا، محمد درودیان، گلعلی بابایی، علیرضا کمری، محمدرضا سنگری، یداله ایزدی و پژوهشگر و راوی، سید علی بنی لوحی؛ نویسنده و پژوهشگر، مرحوم سید یعقوب حسینی؛ نویسنده و پژوهشگر، مرحوم حسین اردستانی؛ نویسنده و پژوهشگر و سید محمد صادق الهاشمی از عراق قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha