صبار و شکور بودن مردم مسئولان را مغرور نکند؛ مبارزه با مفاسد ادای دین به ملت
کد خبر: 3951518
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
حجت‌الاسلام رهبر:

صبار و شکور بودن مردم مسئولان را مغرور نکند؛ مبارزه با مفاسد ادای دین به ملت

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه «صبار» و «شکور» بودن ملت ایران دو عامل اصلی وقوع، تداوم و پیشرفت‌های انقلاب بوده است، گفت: مقاومت ملت ایران نباید باعث مغرور بودن مسئولان شود و تصور کنند چون مردم صبور هستند و اعتراضی نمی‌کنند نیاز به کار و تلاش ویژه نیست.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش دو ویژگی قرآنی «صبار» و «شکور» بودن ملت ایران در تداوم انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های کشور علیرغم فشارها و تحریم‌های خارجی و برخی اشکالات و سوء مدیریت‌های داخلی گفت: اساساً وقوع انقلاب اسلامی جز با صبر فراوان و مقاومت در سایه شناخت نعمت رهبری و شکر آن امکان‌پذیر نبود و تداوم انقلاب نیز جز با این دو ویژگی ممکن نیست. در واقع حرکت همه پیامبران الهی بدون صبر و پایداری به نتیجه نمی‌رسید و در روایات داریم که صبر برای ایمان مانند سر برای بدن است. زندگی این دنیا نیز همیشه با مشکلات و سختی‌ها آمیخته است و رمز عبور از مشکلات همین صبر و مقاومت است.

تفاوت صبار و صابر

وی افزود:‌ البته صبار یک درجه بالاتر از صابر است و علاوه بر صبوری و پایداری دلالت بر نهراسیدن از مشکلات و مقابله با آنها دارد؛ به عبارتی صبار یک ویژگی دفاعی نیست بلکه یک نوع حالت تهاجمی را درون خود نهفته دارد. امام علی(ع) در روایتی می‌فرمایند، این پرچم را کسی نمی‌تواند بالا ببرد جز اینکه اهل صبر، بصیرت و آگاه به حق باشد که بداند چگونه عمل کند.

حجت‌الاسلام رهبر اظهار کرد: در واقع این سه مؤلفه ارکان حکمرانی و مدیریت است و امام خمینی(ره) در جریان پیروزی انقلاب و پس از آن دارای این سه شاخص رهبری بود و به همین دلیل ایشان توانست اسلام ناب محمدی را پس از قرن‌ها احیا کرده و به عرصه مدیریت جامعه بیاورد.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه ملت ایران صبار بودن خود را در این 42 سال ثابت کرده، گفت: دشمنان نیز این ویژگی را در عمل دیده‌اند و این هم نشانه بنیه قوی دینی و معنوی ملت ایران است که ریشه در قیام عاشورا و کربلا و حرکت اباعبدالله الحسین(ع) دارد.

مقاومت مردم از مسئولان رفع مسئولیت نمی‌کند

وی ابراز کرد: البته صبوری و مقاومت ملت ایران از مسئولان رفع مسئولیت نمی‌کند و برعکس مسئولیت آنها را مضاعف می‌کند تا در جهت رفع مشکلات و فشارهای اقتصادی، گرانی، بیکاری و ... تلاش ویژه انجام دهند. در حالی که حامیان اصلی انقلاب و نظام همین اقشار مستضعف و محروم هستند که شهید و جانباز داده‌اند و همواره دین خود را به انقلاب و امام و رهبری ادا کرده‌اند و در سخت‌ترین شرایط در صحنه‌ها حضور پیدا کرده‌ا‌ند.

حجت‌الاسلام رهبر بیان کرد: مقاومت ملت ایران نباید باعث مغرور بودن مسئولان شود و تصور کنند چون مردم صبور هستند و اعتراضی نمی‌کنند نیاز به کار و تلاش ویژه نیست. مسئولان باید با مفاسد اقتصادی، منکرات، تبعیض و اختلاس‌ها مقابله کنند تا دین خود را نسبت به این صبار بودن و شکور بودن ادا کنند و در مسیر افزایش رضایت آنها گام بردارند و این مهم‌ترین مسئولیت کارگزاران نظام است.

شکور بودن، مکمل صبار بودن

حجت‌الاسلام رهبر درباره ویژگی قرآنی شکور بودن ملت ایران هم گفت: این ویژگی در واقع مکمل صبار بودن است. انقلاب دستاوردها و نعمت‌هایی را برای کشور و مردم به ارمغان آورده و باعث عزت و اقتدار ملی و دینی شده است به نحوی که امروز استکبار جهانی و آمریکا، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ملت ایران را بزرگ‌ترین مانع پیش روی اهداف نامشروع خود می‌داند و این خود بیان‌گر بزرگی و عظمت این انقلاب است.

وی اضافه کرد: پس باید قدردان این نعمت‌های انقلاب باشیم تا در سایه مقاومت بتوانیم این دستاوردها را حفظ کنیم. یکی از این نعمت‌های بزرگ انقلاب و نهضت امام(ره) برچیدن نظام سلطنتی و طاغوتی و حاکم شدن مردم بر سرنوشت خویش است و امروز مردم خود را صاحب کشور می‌دانند و در انتخاب ‌مسئولان نظام تأثیرگذارند.

وحدت حول ولایت؛ بزرگ‌ترین نعمت انقلاب

امام جمعه اصفهان یادآور شد: همچنین حضور یک فقیه باتقوا و مدیر به عنوان یک رهبر نعمت مهم دیگری است که باید از آن حراست و مراقبت کرد. در کنار آن امنیت و استقلال دو نعمت بزرگ دیگری هستند که به برکت انقلاب و تفکر امام(ره) حاصل شده و بسیاری از کشورها امروز از این دو نعمت بی‌بهره‌اند یا بهره اندکی دارند.

وی افزود: از طرفی در این چهل و دو سال کشور پیشرفت‌های علمی زیادی داشته که نباید به راحتی از این دستاوردها و پیشرفت‌های علمی دانشمندان ایرانی که همگی در شرایط تحریم‌های سخت و حداکثری و فشار خارجی به دست آمده، گذشت و فقط  سیاه‌نمایی کرد و مشکلات را دید و از عیب‌ها و اشکالات سخن گفت.

حجت‌الاسلام رهبر اظهار کرد: ملت ایران در این مدت به خوبی شکور بودن خود را نشان داده‌ که نمونه آشکار و برجسته آن وحدت حول محور ولایت است که همین قدردانی از نعمت ولایت جلوی بسیاری از توطئه‌ها و تحقق اهداف دشمن را گرفته است.

انتهای پیام
captcha