تأثیر آلودگی هوا بر رشد کودکان / افراد در معرض آلودگی شدیدتر کرونا می‌گیرند
کد خبر: 3946688
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
رضایی تبیین کرد؛

تأثیر آلودگی هوا بر رشد کودکان / افراد در معرض آلودگی شدیدتر کرونا می‌گیرند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تأثیر منفی آلودگی هوا بر بیماری‌های مزمن و ایمونولوژیک نسبت به تأثیر آلاینده‌ها بر تکامل و رشد کودکان هشدار داد.

تأثیر آلودگی هوا بر رشد و تکامل کودکان/ افراد در معرض آلودگی شدیدتر کرونا می‌گیرندنیما رضایی، ایمونولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با تأثیر آلودگی‌هوا در افراد اظهار کرد: هر نوع آلاینده‌ای آلرژن محسوب شده و وقتی وارد بدن می‌شود ممکن است منجر به بیماری‌های مختلف مانند آسم یا برونشیت‌های مزمن شود.

وی افزود: افراد دارای آسم و بیماری‌های مزمن ایمونولوژیک در این شرایط در خطر هستند، چرا که ریه‌ها درگیر می‌شوند، در واقع تراکم آلرژن‌ها موجب تحریک ریه‌ها شده و این موضوع بر شدت علائم آسم می‌افزاید.

رضایی ادامه داد: آلرژن‌ها عفونت‌های ریوی را به دنبال داشته و بر بروز بیماری‌های عفونی دیگر نیز در آینده تأثیر خواهد گذاشت. وقتی تراکم مواد آلاینده در هوا وجود داشته باشد، موجب می‌شود تا عفونت‌ها در بافت‌های آسیب دیده بیشتر مشاهده شوند. مثلاً در بیماری آسم، مجاری تنفسی بزرگ دچار التهاب‌های گوناگون می‌شود که این امر افراد را در معرض بیماری‌ها و عفونت‌های دیگر قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: معمولاً افرادی که دارای سابقه بیماری‌های ایمونولوژیک و بیماری‌های قلبی و ریوی هستند باید در زمان آلودگی هوا از رفت و آمد‌های مختلف پرهیز کند. ضمن اینکه عمل به توصیه‌های تغذیه‌ای مانند نوشیدن مایعات موجب به اندازه کافی و مصرف یکسری ویتامین مانند E یا ویتامین C و امگا ۳ و مصرف سبزیجات و گیاهان با توجه به وجود آنتی اکسیدان‌ها بر تقویت و عملکرد دستگاه ایمنی تأثیر می‌گذارد.

این عضو دانشمندان یک درصد جهان، با بیان اینکه تا کنون تحقیق مشخصی که نشان دهد آلودگی هوا موجب افزایش یا کاهش کرونا می‌شود انجام نشده است، گفت: از طرف دیگر به صورت کلی می‌توان گفت که آلودگی هوا موجب آسیب به مجاری تنفسی می‌شود و از آنجایی که یکی از مسیر‌های ورودی کرونا به بدن مجاری تنفسی و درگیری ریه‌هاست، اگر کسی در زمان آلودگی هوا به کرونا مبتلا شود احتمال اینکه شدت بیماری در آن‌ها بیشتر باشد وجود دارد.

مدیر بیمارستان طبی کودکان، با اشاره به تأثیر آلودگی هوا در کاهش ضعف سیستم ایمنی کودکان گفت: آلودگی هوا آثار مستقیمی مانند بیماری‌های تنفسی بر کودکان داشته و آثار غیر مستقیمی بر رشد و تکامل کودکان نیز برجا می‌گذارد.

رضایی بیان کرد: تأثیر آلودگی هوا بر رشد و تکامل کودکان نیز دو بخش دارد؛ نخست تأثیر آلاینده‌ها بر رشد کودکان و دیگری کمبود ویتامین D به دلیل در خانه ماندن و عدم بهره‌گیری از نور خورشید است که این موضوع باید مورد توجه والدین باشد.
انتهای پیام
captcha