تعداد شهرهای قرمز به 12 مورد کاهش یافت / وضعیت نگران‌کننده 5 شهر
کد خبر: 3940541
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
علیرضا رئیسی:

تعداد شهرهای قرمز به 12 مورد کاهش یافت / وضعیت نگران‌کننده 5 شهر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از کاهش تعداد شهرهای قرمز در کشور به 12 مورد خبر داد و گفت: وضعیت پنج شهر نگران‌کننده است.

کاهش شهرهای قرمز به 12 شهر؛ اسامی شهرهای قرمزبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تشریح جلسه امروز این ستاد پرداخت و با بیان اینکه با اعمال محدودیت‌ها و رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌ها از سوی مردم، تعداد شهر‌های قرمز از ۳۴ شهر به ۱۲ مورد کاهش پیدا کرد، گفت: روند ابتلا و مرگ ناشی از کرونا نیز در کشور نزولی است. هرگونه غفلت به خصوص برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا موجب بازگشت روند صعودی کرونا در کشور می‌شود.
 
وی افزود: با وجود کاهش شهر‌های قرمز، چهار استان بیشترین ابتلا به کرونا را داشتند که شامل استان‌های اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران بود و البته در این هفته و براساس آخرین اطلاعات فقط دو استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز هستند. در همین راستا از ۳۴ شهری که قرمز بودند اکنون فقط ۱۲ شهر قرمزند. در گیلان چهار شهر آستارا، بندرانزلی، رودسر و توالش و در مازندران شهر‌های آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه، نور و نکا و همچنین زرین‌دشت در فارس، بافت در کرمان و گمیشان در استان گلستان در وضعیت قرمز و بقیه شهر‌هایی که جزء ۳۴ شهر قرمز بودند از امروز به حالت نارنجی درآمدند و میزان محدودیت‌ها در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از بین این ۱۲ شهر، پنج شهر وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند گفت: در گیلان دو شهر آستارا و توالش و در مازندران آمل، گلوگاه و نور شهر‌هایی هستند که برای آن‌ها نگران هستیم. در مجموع اکنون ۱۲ شهر قرمز، ۲۳۱ شهر نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند که نشان می‌دهد روند رو به کاهش است، اما این هشدار و تذکر جدی را باید بدهیم که غفلت از ویروس باعث می‌شود که به سرعت شیوع بیماری افزایش یابد و به تدریج شهر، شهرستان و استان‌ها را قرمز کند و در نهایت روند ابتلا و مرگ و میر در کشور افزایش یابد.

رئیسی تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنم به هیچ‌وجه غفلت نکنند، زیرا کاهش نسبی موارد بیماری و مرگ ناشی از زحمات زیاد مردم، مسئولان، رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی اصناف و مشاغلی است که فشار‌های اقتصادی زیادی را تحمیل کرده‌اند. همچنین درخواست می‌کنیم که در شب‌های منتهی به شب یلدا دورهمی‌های خانوادگی را به خانواده خود محدود کنند و دورهمی‌های فامیلی نداشته باشند، زیرا ۵۱ درصد موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است و اگر غفلتی صورت گیرد، تمام دستاورد‌ها از بین می‌رود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اعمال جرایم و محدودیت‌های کرونایی گفت: تردد خودرو‌ها در جاده‌های بین شهری بعد از اعمال محدودیت‌ها حدود ۳۱ درصد در کشور کاهش پیدا کرده که بسیار قابل توجه است و به همین علت تصادفات بین شهری خسارتی ۴۶ درصد، جراحی ۳۰ درصد و فوتی ۴۲ درصد کاهش یافته است. پس از اعمال محدودیت تردد ۹ شب تا ۴ صبح در شهر‌های قرمز و نارنجی تاکنون ۶۰۰ هزار خودرو جریمه شدند. همچنین ۶۰ هزار خودرو به علت تردد بین شهری در مناطق قرمز و ۵۲ هزار خودرو در مناطق نارنجی جریمه شدند و ۷۷۲ هزار خودرو که با پلاک غیربومی می‌خواستند به شهر دیگری بروند برگردانده شدند و دو میلیون خودرو نیز تذکر گرفتند.

رئیسی گفت: همچنین از اول آذر تاکنون حدود ۲۳ هزار صنف به علت رعایت نکردن اصول و پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند. در مجموع روند شیوع کرونا در کشور کاهش یافته است و امیدواریم با ادامه رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از غفلت به کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر برسیم.
انتهای پیام
captcha