13 پیشنهاد مرندی به رئیس جمهور برای کنترل کرونا
کد خبر: 3935025
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

13 پیشنهاد مرندی به رئیس جمهور برای کنترل کرونا

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، در نامه‌ای به رئیس جمهور 13 پیشنهاد را در راستای کنترل کرونا ارائه کرد.

13 پیشنهاد رئیس مرندی به رئیس جمهور برای کنترل کرونابه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سید علیرضا مرندی، در نامه‌ای به رئیس جمهور، ۱۳ پیشنهاد را برای کنترل کرونا ارائه کرد.

وی در این نامه نوشت: با عنایت به شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در جهت پیشگیری ویروس کرونا اقداماتی را پیشنهاد کرده است که امید است در کنار زحمات شبانه روزی کادر درمان تحقق پذیرد.
 
متن این نامه به شرح زیر است:

برادر ارجمند حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری
سلام علیکم

با احترام، با گذشت بیش از ۹ ماه از همه گیری کووید ۱۹ در کشورمان به رغم اقدامات صورت گرفته توسط مسئولین، متأسفانه شاهد شیوع گسترده و فزاینده این بیماری و افزایش مرگ و میر مردم عزیز و صاحبان حرف بهداشتی درمانی در کشورمان هستیم. این در حالی است که طبق تحقیقات، گزارشات و آمار‌های بین‌المللی کشور‌هایی همچون چین، تایوان، ژاپن، نیوزلند، سنگاپور، استرالیا، ویتنام، کره جنوبی و آلمان و. در طول این مدت در مقابله با کورونا توانسته‌اند بسیار موفق عمل کنند. موفقیت این کشور‌ها برخاسته از اقداماتی از سوی دولت‌ها و رعایت ملت‌ها، همچون اعمال محدودیت‌های فراگیر و رعایت قاطعانه مقررات، انسداد مرز‌های کشور و حتی تردد بین استان‌ها، رعایت بهداشت و شیوه نامه‌های بهداشتی و رصد کردن هوشمندانه تماس افراد با یکدیگر بوده است. متاسفانه آنچه که ما در کشور شاهد هستیم، عدم موفقیت کامل در اجرای برنامه‌های فوق است.

در ابتدای شیوع کووید ۱۹، فرهنگستان علوم پزشکی با توجه به تجارب چند دهه اخیر در کشور، پیشنهاد ذیل را ارائه کرد که متاسفانه بصورت موثر عملیاتی نگردید. اکنون نیز پس از گذشت ۹ ماه از همه گیری کووید ۱۹ و رصد نظام سلامت کشور، مجددا تاکید می‌شود در کنار زحمات ایثار گرانه و شـبانه روزی کادر درمانی، موفقیت وزارت بهـداشت، درمان و آموزش پزشـکی در مدیریت بیماری ناشـی از ویروس کرونا، فقط از طریق مشارکت گسترده شـبکه‌های بهـداشتی درمانی در نقاط مختلف شـهری و روسـتایی امکان پذیر است.

شـبکه‌های بهـداشتی درمانی تاکنون برای جمهوری اسلامی ایران برکات زیادی داشـته است. بهبود بسـیار سریع شاخص‌های بهداشتی در دهه ۶٠ که همزمـان با جنگ تحمیلی بود و موجب تحسـین محافل بین‌المللی نظیرسازمان جهانی بهـداشت ویونیسف گردیـد. اسـتمرار بهبود شـاخص‌هـای سلامت، حتی بعـد از آن دوران طلایی، هرچنـد با سـرعت کمتر باز هم مـدیون وجود شـبکه بهـداشتی درمانی کشور وتلاش بهـورزان و کارشـناسان زحمتکش این مجموعه بوده است. حتی در بحران‌های غیر قابل پیش‌بینی جنگ تحمیلی مانند حملات شیمیایی دشمن به شهر‌ها و روستاها، عملا ثابت شد که وجود شبکه‌های بهداشتی درمانی موثرترین سیسـتم منسـجم برای مدیریت مصدومین شـیمیایی بوده است. به علاوه به دلیل نقش بسـیار ارزشـمند شـبکه بهداشتی درمانی در طول جنگ تحمیلی، کشور با هیچگونه همه‌گیری بیماری‌های واگیر روبرو نشد به طوری که مدیر کل وقت یونیسف اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، تنها کشوری است که در طول جنگ نه تنها با هیچگونه همه گیری مواجه نشده، بلکه بر عکس توانسته در زمان جنگ شاخص‌های بهداشتی خود را بهبود بخشد.

فرهنگسـتان علوم پزشـکی جمهوری اسلامی ایران همچون کارشـناسان دلسوز وزارت بهـداشت، درمـان و آموزش پزشـکی معتقـد است که گسترش، تعمیق وتکمیل شـبکه بهـداشتی درمانی در کل کشور، زیر بنای اجرای سطح بندی خدمات، استفاده کامل از پزشک خانواده و اجرای سیستم ارجاع و بهره‌برداری صحیح، مقتدرانه و با تمام وجود از پدیده منحصر به فرد ادغام آموزش پزشـکی در نظام سلامت و عامل مهم و اساس، در جهت پاسـخگوکردن آموزش وپژوهش پزشـکی به نیاز‌های جامعه ونیز تحقق عدالت در سلامت، کاهش هزینه‌ها و تحقق اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت خواهد بود.

با توجه به اینکه نقش شـبکه‌های بهـداشتی درمانی کشور در مـدیریت همه‌گیری اخیر چشـمگیر بوده ومورد تقـدیر سازمان جهانی بهداشت هم قرار گرفته است و با توجه به این که آن دسته از کشور‌های صنعتی و ثروتمند که از تعداد تخت‌های بیمارستانی خیلی بیشتر و تجهیزات پزشکی بسیار فراوان‌تر برخوردارند ولی از شبکه بهداشتی درمانی محروم بوده و سرمایه‌گذاری لازم بر اقدامات منسجم در جهت پیشگیری نکرده‌اند، الان از بیشترین آمار ابتلا و تلفات اپیدمی ویروس کورونا رنج می‌برند، بعلاوه تأکید می‌شود به توصیه و دستور مقام معظم رهبری در ارتباط با استفاده هر چه بیشتر از نظام شبکه بهداشتی درمانی و گسترش عاجلانه آن توجه ویژه گردد. یعنی به جای تکرار همان اشتباهات کشور‌های صنعتی(امریکا و اروپای غربی) که تمرکز بر درمان بیماران بستری است، اصل را بر تمرکز بر فعالیت‌های پیشگیرانه و مراقبت‌ها و خدمات سرپایی گذارده و مراکز بهداشتی درمانی شهری را هر چه بیشتر و فراگیر‌تر گسترش داده و بر ارتباط شبکه‌ای آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. تا از سرگردانی مردم و هجوم به بیمارستان‌ها، انتشار بیشتر ویروس و بالا رفتن هزینه‌ها و موارد مرگ و میر جلوگیری شود. با توجه به مطالب پیش‌گفت و عملکرد ۹ ماه گذشته لازم است اقدامات زیر در اسرع وقت انجام پذیرد:

۱- تقویت، توسعه و تعمیق هر چه سریع‌تر نظام شبکه بهداشتی درمانی براساس اصل محله محوری مشتمل بر: همراهی فعالیت‌های موثر بر مؤلفه‌های اثر گذار بر سلامت (SDH)، تامین نیروی انسانی، تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز.

۲- توسعه کمی و کیفی مراکز ارائه خدمات سرپایی بویژه مراکز منتخب ۲۴-۱۶ ساعته بر اساس نیاز محله‌ها. برخورداری از جامعیت خدمات ضروری مورد نیاز مانند انجام گسترده تست تشخیص ابتلاء به ویروس کورونا بطور رایگان. همچنین آموزش و پیگیری فعال اطرافیان مواردی که تست آن‌ها مثبت است، تامین اقلام دارویی تائید شده برای خدمات سرپایی، به نحوی که هزینه‌ها برای مردم قابل تحمل باشد. تلاش برای جلوگیری از مراجعات بی مورد و بیش از حد به مراکز درمان بستری و تاکید هر چه بیشتر بر مراقبت در منزل (Home Care) همراه با نظارت لازم.

۳- انجام پرداخت‌های معوقه کارکنان شبکه‌های بهداشتی درمانی.

۴- اقدام فوری بمنظور پوشش بیمه پایه سلامت برای افرادی‌ که فاقد هر گونه پوشش بیمه می‌باشند و رایگان نمودن بیمه برای افراد زیر خط فقر.

۵- استفاده و سازماندهی نیرو‌های داوطلب آموزش دیده محله(سفیران و داوطلبان سلامت، بسیج، هلال احمر، روحانیت، تشکل‌های مردم نهاد و غیره) به منظور تقویت نظام مراقبت فعال، افزایش دانش و آگاه سازی مردم در زمینه پیشگیری از کووید-۱۹، پیگیری افراد مثبت و ایجاد هماهنگی برای شناسایی محل‌های مناسب جهت اقامتگاه‌های موقت غیر خانگی برای مبتلایان شناسایی شده.

۶- تأمین منابع و توزیع وسیع تست‌های تشخیصی.

۷- تشخیص زودرس موارد مشکوک و در اختیار بودن تست برای اطرافیان بصورت رایگان و برقراری نظام مراقبت و پیگیری مواردی که با بیماران در تماس بوده‌اند.

۸- جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیرین و توزیع بسته‌های حمایتی معیشتی براساس نیاز‌ها و اولویت‌های محله.

۹- اهتمام و تعهد در اتخاذ و اجرای تصمیمات مرتبط با محدودسازی خصوصا مناطقی که دارای بروز و شیوع بالا می‌باشند.

۱۰ - ایزوله خانگی با نظارت تیم‌های بهداشتی محله و نیز پیش‌بینی اقامتگاه‌های موقت غیر خانگی برای بیماران شناسایی شده.

۱۱- تشدید فعالیت‌های خدمات بهداشت محیط بمنظور نظارت و کنترل مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، فاصله گذاری فیزیکی و ضدعفونی کردن اماکن براساس دستورالعمل‌های ابلاغی.

۱۲- اعمال مدیریت قاطع، واحد و هماهنگ در کلیه سطوح برای اجرای برنامه بسیج محله و خانوار محور با تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مشارکت حداکثری نهاد‌ها و سازمان‌های موثر مانند ستاد کل نیرو‌های مسلح، بسیج جامعه پزشکی، وزارت کشور، وزارت صمت، رفاه و ارتباطات، روحانیت و.

۱۳ - تقویت و بهبود نظام ثبت اطلاعات و اعتبار بخشی داده‌ها و رصد هوشمندانه موارد مثبت.

لازم به ذکر است که توسعه، تقویت و تکمیل هر چه سریع‌تر شبکه بهداشتی درمانی کشور برای مقابله با این همه گیری و بحران‌های مشابه ومنازعات بیولوژیک احتمالی آینده، ضروری و بلکه حیاتی است.

مجدداً تأکید می‌شود این فرصت طلایی که کاملاً در راستای کنترل وضعیت بحرانی فعلی و در عین حال کاهش نیاز به هزینه‌های کمر شکن درمان بستری و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، برخورد با تحریم‌های ظالمانه وتحقق عدالت در سلامت جامعه است را باید مغتنم شمرد و همگی در تحقق هر چه سریع‌تر اقدامات ذکر شده مجدانه بکوشیم.
انتهای پیام
captcha