نقطه آغاز تمدن‌سازی توجه به انسان است / تلاش برای ایجاد نشاط علمی در «فتح‌الفتوح»
کد خبر: 3930796
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷

نقطه آغاز تمدن‌سازی توجه به انسان است / تلاش برای ایجاد نشاط علمی در «فتح‌الفتوح»

دبیر محتوایی همایش علمی پژوهشی «فتح‌الفتوح» با یادآوری فرمایش رهبر معظم انقلاب كه فرمودند نقطه افتراق بین تمدن اصلی و تمدن غرب، انسان است، گفت: اگر می‌خواهیم تمدن‌سازی انجام دهیم باید مبتنی بر این بیان معظم‌له بوده و از انسان شروع كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، عبدالله غفاری، دبیر محتوایی همایش علمی پژوهشی «فتح‌الفتوح» امروز، اول آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: تمام آنچه در همایش اعم از دانش و پژوهش است، مربوط به محتواسازی است.

وی با بیان اینكه برخی‌ها گمان می‌كنند كه مطالعه کردن و پژوهش کردن همان محتواسازی است، گفت: برای انتخاب محورهای همایش دغدغه اساسی داشتیم كه اول از همه مسئله جریان‌سازی علمی است اینكه چگونه سناریو فتح‌الفتوح را در 5 مرحله بچینیم تا جریان‌سازی كند.

غفاری با تأكید بر اینكه در برگزاری همایش فتح‌الفتوح نشاط علمی و باورسازی علمی را مدنظر قرار دادیم تا این دو مسئله حتماً در مراحل مختلف همایش رعایت شوند، گفت: مسئله دیگر خود زیرمحورها و محتواهایی است كه در همایش درگیر می‌شویم كه در این باره قریب 100 محور به دست می‌آید و البته خود این محورها هم به زیرمحورهای كوچك‌تر تقسیم می‌شوند تا نهایتاً به آن چیزی كه می‌بینیم می‌رسیم.

دبیر محتوایی همایش علمی پژوهشی «فتح‌الفتوح» گفت: برای زیرمحورها و موضوعات آن‌ها، از مسئله خود انسان شروع كردیم و در این رابطه هم رهبر معظم انقلاب جمله‌ای دارند و فرمودند انسان نقطه افتراق اصلی بین تمدن اصلی و تمدن غرب است لذا اگر می‌خواهیم تمدن‌سازی انجام دهیم باید مبتنی بر این بیان معظم‌له بوده و از انسان شروع كنیم.

وی با بیان اینكه در این راستا باید بررسی كنیم كه انسان تراز انقلاب اسلامی و انسان آرمانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌عنوان سند رسمی كشور، 6 ساحت تعریف شده است كه شامل ساحت‌های اعتقاد و دین، علم و فناوری، اقتصادی، حوزه حرفه، ساحت زیستی و بدنی و زیبایی‌شناختی و هنری و ساحت سیاسی، اجتماعی است و ما هم در برگزاری همایش فتح‌الفتوح این 6 ساحت را بین محورهای خود پخش كردیم.

غفاری با تأكید بر اینكه ابعاد مختلف انسان را در برگزاری همایش فتح‌الفتوح مدنظر قرار دادیم، گفت: هدف اصلی که محتوای این همایش دنبال می‌کند غیر از باورسازی اصلی که برای علم به وجود می‌آید و جریان‌سازی می‌شود، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی حول هر کدام از این محورهاست. به‌عنوان مثال در زمینه نقش دین و معنویت و جهاد فی سبیل‌الله، اصلاً بر روی نهاد دعا و زیارت كار نشده است یا اینكه نقش اعتكاف در تربیت تمدنی بررسی نشده است و باید این‌ها را مدنظر قرار دهیم.

وی با یادآوری اینكه یكی از محورهای مهم این همایش گفتمان‌سازی و تربیت تمدنی است، گفت: رهبر معظم انقلاب تأكید فراوانی بر روی بحث گفتمان‌سازی دارند و باید بدانیم حتی اگر الگوی پیشرفت هم طراحی كرده باشیم اما گفتمان‌سازی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به نتایج مدنظر دست یابیم لذا در این همایش چیستی گفتمان‌سازی در دکترین امام خامنه‌ای را مورد بررسی قرار دادیم.

دبیر محتوایی همایش علمی پژوهشی «فتح‌الفتوح» اظهار كرد: یكی از نكاتی كه در برگزاری همایش فتح‌الفتوح مدنظر قرار دادیم، این است كه برای تصمیم‌گیری صحیح در عرصه تمدن و بدنه حكومت نیاز به دانش، پژوهش، علم و تحقیق و تولید محتوای علمی داریم و این شكافی كه در حوزه علم و تحقیق وجود دارد كه باید این تحقیقات منتج به كارآفرینی و عمل‌گرایی شود، پر شود لذا در سناریو همایش‌های فتح‌الفتوح به این مسئله توجه كردیم.

وی تأكید كرد: ما در این همایش نمی‌خواهیم صرفاً در عرصه نوشتن مقاله باقی بمانیم بلكه به دنبال عمل‌گرایی و كارآفرینی از این مقالات هستیم و در این زمینه حتی ممكن است داورها هم تغییر دهیم و از داورهایی كه شبیه استارتاپ‌ها عمل می‌كنند، استفاده كنیم.

انتهای پیام
captcha