ارائه خدمات سلامت روان و مشاوره سوگ به 8 هزار خانواده متوفیان کرونایی
کد خبر: 3927025
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
علی اسدی اظهار کرد؛

ارائه خدمات سلامت روان و مشاوره سوگ به 8 هزار خانواده متوفیان کرونایی

معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی هشت هزار خانواده افراد متوفی در اثر کرونا، گفت: به این افراد در سطوح مختلف مشاوره‌ سلامت روان ارائه می‌شود.

ارائه خدمات سلامت روان و مشاوره سوگ به 8 هزار خانواده افراد متوفی مبتلا به کروناعلی اسدی، معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به افزایش شمار مبتلایان و مرگ‌ومیر‌های کرونایی در پی موج سوم شیوع کرونا، اظهار کرد: این مسئله موجب شده تا تنش‌های روانی در جامعه افزایش پیدا کند. هر زمان که با پیک بیماری در جامعه مواجه می‌شویم، تنش اجتماعی نیز بیشتر می‌‌شود. رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در جامعه با الگو‌های اجتماعی در ارتباط است. اگر دولتمردان و مسئولان پروتکل‌ها را اجرا نکنند، مردم نیز به تأسی از آن‌ها پروتکل‌ها را کمتر رعایت می‌کنند.

اسدی با بیان اینکه از همان روز‌های نخست شیوع کرونا زیرساخت‌هایی را برای پاسخگویی به نیاز‌های روانی مردم فراهم کردیم، گفت: مشاوره‌هایی که در سامانه ۴۰۳۰ به افراد ارائه می‌شد هنوز ادامه دارد و در واقع  این سامانه هنوز از جمله سازوکار‌هایی است که در این روزهای اوج بیماری به ارائه خدمات سلامت روانی و مدیریت استرس مردم می‌پردازد.

معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت یادآور شد: سیستمی صوتی مشاوره در سامانه ۴۰۳۰ طراحی شده است که افراد می‌توانند به آن مراجعه کنند. ضمن اینکه تمامی حوزه‌های سلامت روان در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال است. در حال حاضر مهمترین کاری که در حوزه سلامت روان انجام می‌شود، مشاوره‌های سوگ است؛ در این راستا خانواده‌های افراد متوفی شناسایی و براساس پروتکل‌های تدوین شده، مداخلات سلامت روان به آن‌ها ارائه می‌شود.

اسدی ادامه داد: تاکنون هشت هزار خانواده افراد متوفی از طریق همکاری‌های بین بخشی شناسایی شده‌اند. برای این افراد برنامه‌هایی وجود دارد و براساس پروتکل‌ها مداخلات سلامت روان صورت می‌گیرد. بسته‌های خود مراقبتی برای افراد تدوین شده است در همین راستا، همکاران مراقب سلامت روان در مراکز بهداشتی در کلاس‌های آموزشی برای بهره‌گیری از این بسته‌ها آموزش دیده و پس از آن محتوای بسته‌ها را به ارباب رجوع آموزش‌ می‌دهند. توان افراد مراقب سلامت روانی نیز در اثر ازدیاد مراجعان از زمان شیوع کرونا تا امروز ممکن است تحلیل رفته و فرسوده شده باشند، اما یکسری ابزار‌های مدیریتی و تکنیکی به خود آن‌ها آموزش داده شده است تا بتوانند از خود مراقبت و به دیگر همکاران فعال خود در حوزه سلامت روان مراجعه و از آن‌ها مشاوره‌ لازم را دریافت کنند.

اسدی با اشاره به افزایش فشار‌ها به کادر درمان، یادآور شد: برای کمک به سلامت روان کادر درمان از همان روز‌های نخستین شیوع کرونا بسته‌هایی تعریف شد تا از آسیب روانی به کادر درمان پیشگیری شود. پس از آن نیز اداره سلامت روان ذیل معاونت درمان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.
انتهای پیام
captcha