دلیل عقلی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد
کد خبر: 3926092
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱

دلیل عقلی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اینکه برخی معتقد هستند ماه صفر نحس است، از این جهت نیست که ذات این ماه نحوست دارد، بلکه برای این است که مسلمانان در این ماه پیامبر اعظم(ص) را از دست داده‌اند بنابراین از این نظر ماه صفر را نحس می‌شمارند، اما در باب زمان و مکان این امر وجود ندارد.

دلیل عقلی بر نحوست ماه صفر وجود نداردحجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص واقعیت و خرافه بودن نحوست ماه صفر، بیان کرد: زمان و مکان فی‌النفسه دارای نحوست نیست، اما در برخی موارد که در زمان و مکان خاصی وقایعی اتفاق افتاده عده‌ای بر این عقیده هستند که آن زمان و مکان نحوست دارد.

وی افزود: بر این اساس از نظر عقلی نمی‌توان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد، چون اجزای زمان مثل هم هستند و ما هم که بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمی نداریم تا بگوییم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد، اما از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم که ظاهر این آیات و سیاق آن‌ها بیش از این دلالت ندارد و آن ایام خاص (هفت شبانه‌روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بوده‌اند، ولی دیگر نمی‌رساند که حتی‌ همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و... ایام نحس هستند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ابراز کرد: اینکه برخی معتقد هستند ماه صفر نحس است از این جهت نیست که ذات این ماه نحوست دارد، بلکه برای این است که ما مسلمانان در این ماه پیامبر اعظم(ص) را از دست دادیم؛ بنابراین از این حیث ماه صفر را نحس می‌شمارند، اما در باب زمان این امر وجود ندارد.

فیض‌آبادی در خصوص برخی از احادیث وارد شده در باب صدقه دادن در ماه صفر اظهار کرد:  برخی از علما برای اینکه شهادت پیامبر(ص) در ماه صفر بوده تأکید به این دارند که در این ماه برای رفع نحوست صدقه بدهید، در حالی‌که صدقه برای همه زمان‌ها خوب است و بنابراین باید دید که حدیث در چه موقعیتی و در چه زمانی نقل شده و آیا اینکه سند روایی آن معتبر بوده یا خیر، لذا همه ایام، ایام الله و همه روزها روزهای خداست.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد در ماه صفر بچه‌دار می‌شوند، آیا باید گفت فرزند آنان نحس است. خیلی از افراد در ماه صفر کاری را آغاز می‌کنند، زیارت می‌روند، ازدواج و خرید و فروش و... نیز در این ماه انجام می‌شود، اما نمی‌توان گفت که این اقدامات در این ماه نحوست به همراه دارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص روایات با محوریت سعد و نحس بودن ایام، تصریح کرد: در برخی از روایات آمده که برای نمونه سر تراشیدن و اصلاح کردن در فلان روز نحس است که البته این روایات بسیار ضعیف هستند و دلیل نمی‌شود که کل سلمانی‌های شهر را بر این اساس تعطیل کنیم.

وی اضافه کرد: روایات بسیاری در این خصوص داریم، اما محتواشناسی و سندشناسی نشده است، بنابراین نباید به هر حدیثی اعتماد کرد. در تعدادی از این روایات در برخی از روزهای هفته خرید و فروش، نقل مکان، جاری کردن صیغه عقد و... منع شده و یا مواردی از این قبیل؛ با این تفاسیر و تقید بر نحس و سعد بودن ایام، زندگی بر مردم سخت خواهد شد، چرا که تعطیلی بازار و معاش و... را در پی خواهد داشت.

فیض‌آبادی ادامه داد: آیینی همچون چراغ برات که در خراسان رضوی باب شده، شبی که به‌عنوان لیلة‌الرغایب از آن یاد می‌شود و مواردی از این قبیل، سند معتبری ندارد و بنابراین برای شناسایی اسناد معتبر و محکم حدیثی بهترین راهکار مراجعه به کتب علما و مراجع به‌عنوان استوانه‌های دین در دوران حاضر است که از آن می‌توان به کتاب مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha