حضور موسسات در اجتماع موجب رشد اعتماد مردم به فعالیت‌های قرآنی می‌شود
کد خبر: 3922513
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
رضا سلامت‌پناه تأکید کرد:

حضور موسسات در اجتماع موجب رشد اعتماد مردم به فعالیت‌های قرآنی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه موسسات قرآنی در همدلی و مساوات حضور داشتند، گفت: حضور موسسات قرآنی در عرصه اجتماع باعث رشد نرخ اعتماد جامعه به فعالیت‌های قرآنی خواهد شد.

رضا سلامت‌پناه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، عصر امروز ۲۲ شهریورماه با موضوع سرنوشت فعالیت‌های قرآنی در دوران کرونا با حضور رضا سلامت‌پناه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

سلامت‌پناه در ابتدای صحبت‌های خود در این برنامه به مرور مصوبات جلسه پنجاهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که اواخر هفته گذشته برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این‌ جلسه، رئیس شورای توسعه فرهنگی ضمن محکومیت در مورد هتک حرمت صورت گرفته به قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص)، مطالبی را بیان کرد و مضاف بر این درخواست شد تا قوه قضائیه و وزارت امور خارجه این موضوع را به صورت قضایی و دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی پیگیری کنند و مواجهه فعالی در دفاع از پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم داشته باشند.

وی افزود: در بخش دیگری از این جلسه، مصوبات جلسه چهل و نهم از حیث اجرایی‌سازی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، گزارش یک‌ساله سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کشور از سوی دبیر کمیسیون ارائه و مقرر شد گزارش دیگری مبتنی بر بند بند اقدامات سند ارائه شود.‌ از همه کمیسیون‌ها خواسته شد تا این گزارش را ادامه دهند.‌ رأی‌گیری برای انتخاب اعضای مردمی جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بخش دیگری از مصوبات این جلسه بود که بر اساس آن از بین هشت نامزد معرفی شده، چهار نفر از سوی بخش مردمی به عضویت شورای توسعه در آمدند.

سلامت‌پناه با تأکید بر اینکه نیمی از اعضای شورای توسعه به نحوی مردمی هستند، افزود: علاوه بر این چهار نفر که نماینده اتحادیه هستند، سه صاحب‌نظر مردمی و دو نماینده مجلس نیز حضور دارند که به نحوی نماینده مردم به حساب می‌آیند. بنابراین از بین اعضای شورای توسعه، ۹ نفر نماینده بخش مردمی هستند که در برخی جلسات اکثریت جلسه را نیز به خودشان اختصاص می‌دهند. اعضای حقوقی شورا اگر سه بار در جلسات حضور نداشته باشند، در جلسه چهارم از حدنصاب خارج می‌شوند و نمایندگان بخش مردمی نیز اگر پنج جلسه غیبت داشته باشند، عضویت آنها لغو خواهد شد.

سلامت‌پناه در بخش دیگری از سخنان خود در این برنامه در مورد حضور وزرای عضو شورای توسعه در جلسه اخیر، اظهار کرد: در جلسه اخیر، رئیس سازمان امور استخدامی و معاون رئیس جمهور حضور داشت. همچنین معاونین وزرا نیز حضور داشتند، اما متأسفانه شاهد حضور هیچ‌یک وزرای عضو شورا نبودیم. توقع ما این است که وزرا حضور پررنگ‌تر و جدی‌تری در جلسات داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه صحبت‌های خود به ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: سال گذشته در این ستاد، شاهد تصویب یک مصوبه قرآنی بودیم که بر اساس آن، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شده بود تا عناوین برنامه‌های قرآنی سازمان‌ها بر اساس اسناد چهارگانه راهبردی یکسان‌سازی شود و پس از این یکسان‌سازی، اعتبارات قرآنی واریز شود. بر اساس این مصوبه دستگاه‌ها نمی‌توانند برنامه‌هایی غیر از اسناد داشته باشند‌. در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد تا کارگروه مشترکی متشکل از دبیرخانه شورا و نماینده سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود تا عناوین برنامه‌ها یکسان‌سازی شود و در ذیل آن فعالیت‌ها نیز تعریف شود.

سلامت‌پناه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد جلسه اخیر هیئت مدیره اتحادیه مدغم با رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مباحث مطرح شده در آن، گفت: طی سال‌های اخیر، همواره بحث ادغام در جلسات شورا مطرح بود و گزند برخی اختلافات همه را رنجور کرده بود. سرانجام این دو اتحادیه با همت مردانه و همدلی قرآنی که خودشان داشتند و تدبیر رئیس شورای توسعه روند ادغام را تسریع کرد. جلسات متعددی با دو اتحادیه برگزار شد و انتخابات خوبی برگزار شد، بعد از انتخابات اعضای هیئت مدیره هم انتخاب شدند. اعضا جلسه‌ای با رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشتند. دکتر عاملی در این جلسه بر قابلیت جمعیت ۶۰ میلیونی کاربران فضای مجازی تأکید و بیان کردند نباید به موسسات قرآنی در حد چند هزار موسسه‌ای که وجود دارد، نگاه شود، بلکه باید ظرفیت فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد. سردار طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مدغم هم مطالبی در مورد سند سه ساله اتحادیه بیان کردند. همچنین بر بحث توانمندسازی موسسات که بسیار مهم است، نیز تأکید شد.

سلامت‌پناه با تأکید براینکه موسسات قرآنی نیاز یه یک توانمند‌سازی جدی دارند، بیان کرد: حجم وسیعی از محصولات و خدمات قرآنی در جامعه تولید می‌شود که موسسات مردمی باید پای این کار باشند. حجم عظیمی مبادلات مالی که در این عرصه وجود دارد، می‌تواند پشتوانه فعالیت باشد. یکی از مسائلی که اتحادیه به آن می‌پردازد، این است که اعلام کند حوزه موسسات فقط مباحث آموزش عمومی نیست، بلکه ساحت بسیار گسترده‌ای در فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و فرهنگی رسانه‌ای است که باید به آن ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی استان‌‌ها موسسات قوی هم وجود دارند، افزود: در حوزه موسسات به یک تکاپوگری در مسیر بازآرایی جدی و جدید داریم که به اعتقاد من، مسئله کرونا این قضیه را تسریع خواهد کرد. در حوزه فعالیت‌های مردمی متصل به شیر نفت نیستیم. اگر در این حوزه فعالیت و توانمندسازی به صورت جدی پیگیری نشود، به راحتی کنار گذاشته خواهد شد. به همین دلیل، استقرار نهاد تفکر خلاق قرآنی باید شکل بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به این سوال که استقرار تفکر خلاق در حیطه وظایف کدام دستگاه است؟ گفت: بخش زیادی از این کار باید از سوی اتحادیه صورت بگیرد. در همه اسناد راهبردی، بخش‌های بسیار قوی پشتیبانی‌کننده مردمی وجود دارد. فضایی که کرونا ایجاد کرد، باعث خواهد شد که موسسات سنتی و راکد به نحوی حذف خواهند شد.

سلامت‌پناه در پاسخ به این سوال که اگر اعتقاد داریم کرونا فرصت‌هایی را داشته است، عرصه فعالیت‌های قرآنی طی شش ماه گذشته چه استفاده‌ای از این فرصت‌ها برده است، گفت: در اولین جلسه شورای توسعه در سال جدید مباحث کرونایی مطرح شد و مأموریت پیدا کردم با ذی‌نفعان اصلی این موضوع جلساتی را برگزار کنم. قضیه کرونا چند منطق جدی دارد؛ یکی از این‌منطق‌ها این است که کرونا یک ‌مسئله مجهول بوده است. بعد از اینکه مردم با کرونا کنار آمدند، برخی از ضمانت‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، چرا که این مجهول بودن برای آنها به یک علم اجمالی تبدیل شده است. مجهول بودن، پیچیدگی کرونا و سرعت انتشار و جهانی شدن آن دست به دست داد تا همه به نحوی درگیر آن شوند.

سلامت‌پناه افزود: به اعتقاد من الان آوردگاهی برای مواجهه ابعاد مختلف علوم انسانی با کرونا هست. کرونا در عین حالی که آثار منفی داشت، مجموعه پیامدهایی هم داشت. طی سالیان اخیر فضای مجازی باعث ایجاد یک فاصله در خانواده‌ها شده بود، کرونا موجب شد این فاصله مقداری ترمیم شود. احادیثی فراوانی در مورد مرگ‌اندیشی وجود دارد که موجب تلطیف قلوب می‌شود، این مسئله را در کرونا داریم. اجتماعی بودن انسان و محدودیت‌هایی که کرونا ایجاد کرد، باعث شد تا قدر اجتماعی بودن را بدانیم. قدر و قیمت محرم را امسال بسیار درک کردیم. من این موارد را از جمله فرصت‌هایی می‌دانم که کرونا باعث به وجود آمدن آنها شد.

وی با تأکید بر اینکه مجالس خانگی قرآن در شرایط کرونایی می‌تواند موضوعیت پیدا کند، به وضعیت موسسات و فعالیت‌های قرآنی در دوران کرونایی اشاره کرد و گفت: اکنون وظیفه رسانه و عناصر فکری این است که به این مسئله بیشتر توجه کنند. بر اساس مدلی که پذیرفته شده، نظاماتی اعم از فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را داریم که متأثر از هم هستند. از سوی دیگر، نظام قرآنی را داریم که تأثیر بحران کرونا بر روی آن بر خلاف نظامات دیگر به صورت مستقیم بوده است. برهمین اساس، اتاق‌های فکر و دستگاه‌های اندیشه‌ورز باید در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام دهند و نتایج را در اختیار نهادهای سیاستگذار قرار دهند. کما اینکه در این مدت جلسات و خُرد پروژه‌هایی هم تعریف شده است. من اعتقاد دارم این قضیه رابطه متقابل بین نهادهای مردمی و اجتماع دارد. تا‌کنون گفته می‌شد دولت و جامعه باید از نهادهای مردمی در شرایط به وجود آمده دفاع کند، ولی از سوی دیگر، نهادهای مردمی هم باید اثرگذاری اجتماعی داشته باشند. در این بعد، موسسات زیادی داشتیم که خدمات اجتماعی خوبی را به مردم ارائه دادند که جای بررسی مستند دارد. این نوع مردم‌یاری، نرخ اعتماد به فعالیت‌های قرآنی را بالا می‌برد.

انتهای پیام
captcha