منتظر اعلام وضعیت بودجه‌های قرآنی از سوی وزارت ارشاد هستیم
کد خبر: 3919026
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
مدیركل ارشاد فارس در پاسخ به پیگیری‌های ایكنا:

منتظر اعلام وضعیت بودجه‌های قرآنی از سوی وزارت ارشاد هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پاسخ به پیگیری‌های ایکنا درباره اعلام وضعیت و جزئیات دقیق میزان تخصیص بودجه‌های قرآنی به مؤسسات قرآنی، بیان کرد: از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد درخواست اعلام ریز وضعیت تخصیص بودجه‌ها را از سال‌ ۹۲ تاکنون داشته‌ایم و در صورت اعلام، در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

به گزارش ایكنا از فارس، صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ظهر امروز، 4 شهریور ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایكنا درباره وضعیت بودجه‌های قرآنی طی این سال‌ها اظهار کرد: طی تماسی كه با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد داشته‌ایم، درخواست اعلام ریز تخصیص بودجه‌های قرآنی به استان فارس طی سال‌های 92 تاكنون كرده‌ایم و بناست كه این كار را برای تمام استان‌ها انجام شود، ولی هنوز اعلام نكرده‌ام و در صورت اعلام از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، در اختیار خبرگزاری ایكنا قرار خواهیم داد.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: در این صورت مشخص خواهیم كرد كه طی سال‌های 92 تا 99 مؤسسات قرآنی فارس چه میزان بودجه از وزارت ارشاد دریافت كرده‌اند. البته مؤسسات قرآنی بیت‌الاحزان و مكتب‌القرآن ثارالله(ع) مؤسسات بزرگی هستند كه در استان فارس فعالیت می‌كنند و قطعاً 50 درصد از بودجه‌های قرآنی استان فارس به سمت این دو مؤسسه رفته است.

سهرابی وعده داد كه تا پایان هفته دولت میزان بودجه‌های تخصص یافته در حوزه فعالیت‌های دینی و قرآنی را اعلام كند و در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایكنا مبنی بر وضعیت بیمه فعالان قرآنی، تصریح کرد : بیمه فعالان قرآنی همچنان در استان فارس انجام می‌شود البته یكسری پالایش‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است تا كسانی كه در حوزه قرآن و عترت فعالیتی ندارند از لیست بیمه فعالان قرآنی حذف شوند به‌همین دلیل سخت‌گیری‌هایی در این عرصه انجام می‌شود.

450 نفر از بیمه فعالان قرآنی استفاده می‌كنند

سهرابی بیان كرد: هم‌اكنون 3 هزار نفر در استان فارس از محل صندوق حمایت از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و غیره بیمه هستند كه از این تعداد 450 نفر بیمه فعالان قرآنی را دریافت كرده‌اند.

وی به تشریح دستاوردهای دولت در حوزه فرهنگ و هنر در استان طی سال‌های 92 تا 99 پرداخت و گفت: با توجه به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شیراز، سعی و تلاش بر تقویت فعالیت‌های كانون‌های مساجد و قرآنی شد به‌طوری كه طی این سال‌ها رشد قابل توجهی در این حوزه‌ها داشته‌ایم.

سهرابی با بیان اینكه 5 هزار و 188 مسجد در سطح استان فارس وجود دارد، افزود: طی این سال‌ها تعداد كانون‌های مساجد در سطح استان فارس به یك هزار و 401 كانون رسیده است كه در این عرصه رشد 18 درصدی را شاهد بوده‌ایم. همچنین طی سال‌های ذكر شده 119 هزار و 612 نفر افزایش عضو در كانون‌های مساجد استان فارس داشتیم كه اسامی آنان در درگاه‌های كانون‌های مساجد استان موجود است.

وی به فعالیت‌های قرآنی این اداره‌كل طی سال‌های 92 تا 99 اشاره و بیان کرد: طی این سال‌ها تعداد قاریان و حافظان قرآن در سطح استان به 6 هزار نفر رسیده است و با حمایت مالی 3123 درصدی این اداره‌کل از کانون‌های فرهنگی، هنری و قرآنی، تعداد فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری مساجد از 510 در سال 92 به 33677 موضوع فعالیت در سال 99 رسید.

رشد 243 درصدی تربیت حافظان و قاریان قرآن

سهرابی با بیان اینكه در سال‌های گذشته تعداد مؤسسات قرآنی در استان فارس 73 مؤسسه بود كه طی سال‌های 92 تا 99 تعداد مؤسسات قرآنی به 86 مؤسسه رسیده است، افزود: به تبع این مسئله نیز تعداد حافظان قرآن كه یك هزار و 750 نفر بوده است به 6 هزار نفر رسیده است لذا شاهد رشد 243 درصدی تربیت حافظان و قاریان بوده‌ایم. فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد از 510 نوع فعالیت در سال 92 داشتند به 33 هزار و 677 موضوع فعالیت رسیده است یعنی در طول این 8 سال فعالیت‌ها هم تنوع پیدا كرده و هم متفاوت شده است و از آن طرف حمایت‌ها هم واقعاً نسبت به گذشته تغییر كرده است.

وی عرصه‌های دیگر فرهنگ و هنر فارس را یادآور شد و افزود: فارس استانی است كه در حوزه شعر و ادب و فعالیت‌های فرهنگی حرف برای گفتن دارد و در این سال‌ها 109 چاپخانه جدید به ناوگان نشر و مطبوعات استان افزوده شد و تعداد نشریات فعال به 323 رسید که شمارگان آن‌ها در این سال‌ها به تیراژ 94 میلیون و 656 هزار افزایش یافت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با بیان اینكه همچنین روزنامه‌ها نیز از 6 عدد در سال 92 به 12 عدد در سال 99 رسید، گفت: در این سال‌ها 19 میلیون و 350 هزار شماره روزنامه منتشر شده است. امروزه همچنین همه شهرستان‌های فارس دارای هفته‌نامه مکتوب یا پایگاه‌های خبری هستند ضمن اینكه مطبوعاتی در فارس راه‌اندازی شده‌اند که گاه تا 20 نشریه کشوری را نمایندگی می‌کنند.

وی در ادامه از رشد 23 درصدی تعداد ناشران در استان فارس طی این سال سخن گفت و ادامه داد: طی این سال‌ها در 1574 عنوان، بیش از (یک میلیون و 118 هزار جلد کتاب چاپ شده است و این یعنی 2400 درصد رشد چاپ کتاب از سال 92 تا سال 99 و این بستر، شیراز را در سال 98 به عنوان پایتخت کتاب ایران رسانید. 

میزان رشد فعالیت‌های هنری

سهرابی با بیان اینكه در این سال‌ها فعالیت‌های هنری هم رشد قابل توجهی در تمام رشته‌ها داشته‌اند، تصریح کرد: در این سال‌ها تعداد اجراهای نمایش به 5 هزار و 92 اجرا با 7 میلیون و 892 هزار و 320 نفر تماشاچی رسید و 270 عنوان نمایش در سال 1392 به 574 در سال 1399 ارتقا داشته‌ایم كه البته در ایام شیوع كرونا این نمایش‌ها به‌صورت مجازی اجرا شدند به‌طوری كه تعداد دفعات اجرا شده در سال 99، یک هزار و 80 مورد بوده است و در این حوزه رشد 371 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

مدیركل ارشاد فارس با بیان اینكه تعداد دفعات اجرای موسیقی طی این سال‌ها رشد 49 درصدی داشته است‌ به‌طوری كه از 492 اجرا در سال 92 به 638 اجرا در سال 99 رسیدیم، گفت:‌ همچنین رشد موسیقی صحنه‌ای ما به 202 درصد با 296 مجوز می‌رسد و این تعداد اجرا مگر با راه‌اندازی سالن‌های جدید که از 33 سالن در سال 92 به 44 سالن در سال 99  رسید، امکان‌پذیر نبود.

وی به فعالیت‌های سینمایی نیز اشاره كرد و گفت: در حوزه سینما با گشایش مجتمع پردیس سینمایی به همراه دو پردیس و 11 سالن و رشد تعداد سالن‌های سینما به 31 عدد، تعداد صندلی‌ها به 8 هزار و 907 مورد افزایش یافت که با رشد 325 درصدی تماشاگران همراه بود. البته در طول ماه‌های اخیر شیوع كرونا موجب شد كه سینماها در وضعیت خوبی به‌سر نبرند.

سهرابی اظهار كرد:‌ در بخش عمرانی نیز از سال 92 تا سال 99، مجتمع‌های فرهنگی و هنری استان با زیربنای 6هزار و 600 مترمربع متر با 2000 متر افزایش به 8 مجتمع و 8 هزار و 600 متر مربع ارتقا یافته است و همچنین 18 مجتمع فرهنگی هنری جدید را به بهره‌برداری رساندیم.

مدیركل ارشاد فارس از وجود 42 مجتمع فرهنگی ـ هنری در سراسر استان خبر داد و گفت:‌ از 30 شهرستان استان فارس كه دارای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نمایندگی آن هستند، تنها یك یا دو شهر است كه هنوز مجتمع فرهنگی ـ هنری ندارد.

وی در ادامه با بیان اینكه انجمن‌ها و تشكل‌های فرهنگی و هنری بازوان اصلی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر استان هستند، گفت: در طول این سال‌ها واگذاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی رشد 100 درصدی داشته است و تمام برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط مؤسسات فرهنگی، هنری، دینی و قرآنی با حمایت و نظارت ارشاد انجام می‌شود.

سهرابی با تصریح اینكه انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری با رشد 123 درصدی به 85 مرکز فرهنگی و هنری در استان رسید، گفت: 391 آموزشگاه آزاد هنری، مد و لباس و مراکز مهارت‌آموزی با خروجی 33145 هنرآموز و 196 هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های هنری همراه بود.

مدیركل ارشاد فارس همچنین در خصوص نگارخانه‌ها نیز گفت: نگارخانه‌های استان طی این سال‌ها از 8 عدد به 28 رسید و برگزاری 522 نمایشگاه هنری رشد تقریبی 30 درصدی را نشان می‌دهد و کانون‌های تبلیغاتی هم در این سال‌ها 30 درصد رشد داشت.

وی از رشد 63 درصدی مؤسسات فرهنگی و هنری طی این سال‌ها در سطح استان خبر داد و گفت: صدور مجوز 138 مؤسسه نشر دیجیتال توانست جایگاه ویژه‌ای در اشتغال  بابیش از 6680  نفر غیرمستقیم و بیش از 4000 شغل مستقیم در بخش فرهنگی و هنری داشته باشد. افزون بر این‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه 300 نوع مجوز خود را در پنجره‌ای یکتا گردآوری و به 30 مجوز کاهش داد.  

واگذاری تالار مركزی شیراز به بخش خصوصی

سهرابی همچنین در خصوص تالار مركزی شیراز كه حدود 10 سال است كلنگ احداث آن به زمین خورده است، گفت: این پروژه در 15 استان به‌صورت تیپ اجرا می‌شود كه البته به دلیل مشكلات مالی در استان فارس رشد قابل توجهی نداشته است به همین دلیل به دنبال واگذاری احداث این تالار به سرمایه‌گذار هستیم و امیدواریم كه به سرمایه‌گذار به توافق نهایی برسیم چرا كه قطعاً دولت نمی‌تواند این تالار را تكمیل كند و در این راستا هم وزارت ارشاد بسته تشویقی 25 میلیاردی را برای سرمایه‌گذار این پروژه در نظر گرفته است.

مدیركل ارشاد فارس در ادامه گفت: بودجه فعالیت فرهنگی و هنری آن هم در خصوص فعالیت دینی و مذهبی در سطح استان كه اكنون 36 شهرستان دارد، بسیار اندك است و به‌طور كلی درصد کل بودجه فرهنگی وزارت ارشاد نسبت به دستگاه‌های دیگر که متولی فرهنگ هم هستند و در رأس فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد را می‌بینند بسیار اندک است و ما هم نسبت به این قضیه معترض هستیم و انتظار می‌رود که دولت با توجه به تأكیدات مقام معظم رهبری در خصوص حوزه فرهنگ و هنر توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح ابتكاری «سه‌شنبه‌های تكریم» در كانون‌های مساجد اشاره كرد و گفت: این طرح نیز امروز با حضور معاون وزیر ارشاد و به‌صورت ویدئو كنفرانس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد كه در آن از دو خانواده شهید استان فارس تجلیل به عمل می‌آید.

اعلام برنامه‌های فرهنگ و هنر در 6 ماهه دوم سال به‌زودی

سهرابی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایكنا در خصوص برنامه‌های شش ماهه دوم سال جاری نیز گفت: برنامه یك‌سال فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از شهریور 1399 تا 1400 به‌زودی تدوین می‌شود كه تا نیمه اول شهریورماه جاری این برنامه‌ها را اعلام خواهیم كرد البته كل برنامه‌ها در بستر فضای مجازی با توجه به وضعیت فعلی كشور طرح‌ریزی شده است.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین زمان برگزاری اختتامیه جایزه كتاب سال كه برای اولین بار در این استان برگزار شده است را بعد از هفته دولت به‌صورت مجازی و بدون حضور برگزیدگان در تالار حافظ شیراز اعلام كرد.

وی اظهار كرد: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته به فارس، تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری شیراز بسته شد. در این تفاهم‌نامه، گذر فرهنگ و هنر که از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید است، هم مورد تایید قرار گرفت. در این راستا 60 غرفه این گذر برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز از فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شد که از بهمن‌ماه نام‌نویسی برای آن صورت گرفت. اما با همه‌گیری بیماری کرونا، این امر به تعویق افتا  ولی در عین حال تا پایان دولت وزارت ارشاد به تعهد خود پایبند است که بتواند این کار را برای استان فارس انجام دهد و 300 میلیون وام 4 درصد با تنفس 2 ساله و یك تنفس یك ساله هم از شهرداری به هنرمندان در این راستا اختصاص خواهیم داد.

سهرابی به شرایط شیوع كرونا درباره فعالیت‌های فرهنگی و هنری اشاره كرد و گفت: در یک سال گذشته سه طرح مشاغل خانگی، تحفه و خسارت کرونا برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور وجود داشت که فارس از استان‌هایی بود که بیشترین ثبت‌نامی را در این طرح‌ها داشته است و همکاران ما نیز تلاش کردند تا بتوانند بودجه اختصاص داده شده را برای کمک به فرهنگ و هنر فارس، جذب كنند. در همین راستا، در طرح تحفه دو پرونده مراحل بانکی را به پایان رسانده‌اند و آماده دریافت وام هستند. در مورد خسارت کرونا نیز 938 پرونده با 1178 نفر اشتغال، ثبت‌نام کرده‌اند که در حال دریافت وام خود هستند و البته این وام‌ها و طرح‌ها به مؤسسات قرآنی هم تعلق می‌گیرند.

مدیركل ارشاد فارس با بیان اینكه مهلت دریافت این تسهیلات تا پایان شهریورماه جاری تمدید شده است، گفت: فعالان تمام حوزه‌های فرهنگی و هنری زیر مجموعه اداره‌کل ارشاد می‌توانند از این تسهیلات بهره گیرند و تاكنون 20 میلیارد و 700 میلیون تومان تقاضای دریافت تسهیلات داشته‌ایم كه تاكنون 8 میلیارد و 400 میلیون تومان آن پرداخت شده است.

انتهای پیام
captcha