عزاداران در مراسم محرم؛ ملتزم به رعایت حق‌الناس و آمر به معروف
کد خبر: 3917235
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۹
رحیم قربانی مطرح کرد؛

عزاداران در مراسم محرم؛ ملتزم به رعایت حق‌الناس و آمر به معروف

عضو کمیته قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه مهمترین پیام نهضت حسینی(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: در شرایط حاضر احیای این فریضه در مراسم‌ محرم، امر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نهی افراد از اعمالی است که جان مردم را به خطر می‌اندازد، زیرا حق‌الناس محسوب می‌شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم محرم عمل به نهضت امام حسین(ع) استرحیم قربانی، عضو کمیته قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه حکم کلی برای ما در برگزاری مراسم عزاداری محرم منویات مقام معظم رهبری است و هرچه ایشان حکم کند ما موظف هستیم که به آن عمل کنیم، گفت: به فرموده معظم‌له در اجرای مراسم محرم ملاک تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کروناست. رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت بر اجرای آن‌ها به لحاظ شرعی، عرفی و عقلی، بر عهده تک‌تک شهروندان و حق‌الناس است و هر یک از ما باید خود را مسئول اجرای این پروتکل‌ها بدانیم.

این پزشک و قاری بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: فردی که عاشق امام حسین(ع) است، هیچ‌گاه موجب به خطر افتادن جان دیگران و عاملی برای بیمار شدن آن‌ها نمی‌شود. جو خاصی در بعضی از گروه‌های انحرافی وجود دارد و می‌گویند ما حاضریم در این مراسم حضور پیدا کنیم و در این راه شهید شویم، اما اینجا مسئله به خطر افتادن جان دیگران مطرح است. البته حضور در مراسم مذهبی اگر بدون رعایت موارد بهداشتی باشد و فرد جان خود را به خطر بیندازد، از منظر آیات قرآن و روایات خودکشی محسوب می‌شود و مورد مذمت است.

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین پیام‌های نهضت امام حسین(ع) احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. یکی از مصادیق این فریضه در شرایط فعلی توصیه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نهی کسانی است که این دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند. توصیه مدافعان سلامت همیشه این است که همه چیز در جای خود باید انجام شود، افراط و تفریط نباید باشد. با رعایت اصولی که برای هر قشر، صنف و مراسمی در نظر گرفته شده است، دچار مشکل خاصی نمی‌شویم.

رئیس اسبق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت یادآور شد: اگر نگاهی به ابتدای دوران شیوع کرونا تا به امروز بیندازیم درمی‌یابیم که افراد مذهبی بیشترین میزان مراعات را داشته‌اند. دقت و حساسیت این‌ گروه بیشتر از سایرین بوده است. افرادی که دغدغه فعالیت‌های قرآنی و مراسم دینی دارند برای سلامت افراد جامعه نیز دغدغه زیادی دارند و در زمینه مراسم‌ محرم نیز قطعاً دقت و مراعات آن‌ها بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: نباید ملاک برگزاری مراسم عزاداری را گسترده بودن بدانیم. قطعاً مقبولیت مراسم عزاداری‌ به تعداد جمعیت نیست، ممکن است دو تا سه نفر دور هم جمع شوند و اقامه عزای حسینی کنند، اما در درگاه الهی مقبولیت آن‌ بیش از مراسمی با صدها نفر جمعیت باشد. اگر مراسم‌ محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی همراه باشد، به خوبی انجام می‌شود اما اگر با جمعیت زیاد و در هم فشرده برگزار شود و موجب به خطر افتادن جان بسیاری از افراد شود، از جهت شرعی و علمی معقول نیست.
انتهای پیام
captcha