قانون نظارت بر عملکرد نمایندگان کارآیی لازم را نداشته است
کد خبر: 3915703
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

قانون نظارت بر عملکرد نمایندگان کارآیی لازم را نداشته است

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه تصریح کرد: در گذشته قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان مصوب شد که به نظر می‌رسد این قانون چندان کارآیی نداشته است. طبیعتاًَ نظارت شورای نگهبان هر ۴ سال یک بار اعمال می‌شود اما قطعاً بهتر است نظارت‌هایی در طول دوره چهارساله وجود داشته باشد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، پیش از ظهر امروز، دوشنبه 20 مرداد، برگزار شد. وی در ابتدا با تبریک روز خبرنگار و اعیاد قربان و غدیر خم، تقارن روز خبرنگار با این اعیاد را گرامی داشت.

کدخدایی سپس یاد و خاطره خبرنگاران درگذشته اخیر از جمله مرحوم مردوخی، سرکار خانم عبداللهی و روح‌الله رجایی و همه شهدای رسانه از جمله شهید صارمی را گرامی داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش بعدی به تشریح مصوبات شورا در خصوص اساسنامه نهادهای دولتی پرداخت.

کدخدایی با اشاره به بررسی دو مصوبه مجلس گفت: اولین مصوبه مربوط به موافقت‌نامه دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند در خصوص اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و فرار مالیاتی بود که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد.

وی افزود: مصوبه دوم درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده بود که با ابهام و تذکرات زیادی از اعضای شورا  مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره مطرح شدن بحث‌هایی از سوی نمایندگان درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: اعضای شورا از قبل نسبت به این مسئله اشکال اصل ۹۹ قانون اساسی را وارد دانسته‌اند که در آن به طور حصری موارد نظارت شورا بر انتخابات‌ها روشن شده و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را شامل نمی‌شود، لذا اگر طرح مجلس مانند قبل باشد همان ایراد به آن وارد می‌شود.

کدخدایی درباره نظارت درونی مجلس گفت: نظات درونی مجلس امری عقلانی است که در سیاست‌های کلی انتخابات هم آمده و خود مجلس هم پیگیر آن بوده است. در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان مصوب شد که به نظر می‌رسد این قانون چندان کارآیی نداشته است. طبیعتاًَ نظارت شورای نگهبان هر ۴ سال یک بار اعمال می‌شود اما قطعاً بهتر است نظارت‌هایی در طول دوره چهارساله وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که با توجه به انتخاب شما به عنوان رئیس جدید پژوهشکده شورای نگهبان و مطرح شدن مباحثی مانند نظام ریاستی و پارلمانی از سال‌های قبل، پژوهشکده شورا در این باره چه اقداماتی انجام می‌دهد، گفت: قبلا مطالعاتی در این باره انجام شده است و اگر موضوعی جدی درباره مسائل مربوط به قانون اساسی مطرح شود پژوهشکده شورا آمادگی دارد با همت پژوهشگران جوان خود بررسی‌ها و مطالعات بیشتری انجام دهد و نتایج آن را به اطلاع عموم مردم برساند.

وی درباره نقش و جایگاه احزاب قوی در اصلاح قانون انتخابات گفت: امیدواریم مجلس هرچه زودتر مصوبه خود را درباره قانون انتخابات اعلام کند، اما علاوه بر قانون انتخابات که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند موارد دیگری ماند احزاب می‌تواند در توسعه بحث‌های انتخاباتی مثمر ثمر شود. اما مسئله احزاب صرفا با تصویب قانون حل نمی‌شود و نیاز به فرهنگ حزبی در بین مسئولان و سیاستمداران داریم و باید همه دستگاه‌ها اراده جدی برای حل این مشکلات و ارتقای فرهنگ سیاسی داشته باشند.

کدخدایی درباره نظر شورا درباره مصوبات مشابه ‌FATF گفت: ما هم در گذاشته و هم در آینده براساس قانون اساسی و شرع اعلام نظر کرده و خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص وضعیت بحث الکترونیکی شدن انتخابات اظهار کرد: تحول خاصی در این رابطه اتفاق نیفتاده است، اما با توجه به وضعیت کرونا رسیدگی به این موضوع شدت پیدا کرده است تا اگر نتوانیم به طور حضوری میزبان شهروندان در پای صندوق‌ها باشیم از آن طریق اقداماتی انجام دهیم . البته وزارت کشور هم تاکنون اقدامات خوبی در این باره انجام داده و ما هم آماده همکاری هستیم.

کدخدایی ادامه داد: مسئله مهم حفظ سلامت انتخابات و پاسداری و صیانت از رأی مردم است و تلاش‌ها باید در جهت مخدوش نشدن ارای مردم و سلامت انتخابات باشد، حال چه انتخابات دستی باشد چه الکترونیکی.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه طرح مجلس قبل درباره نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان به کجا رسیده، گفت: شورای نکهبان نسبت به این مصوبه ایراداتی داشت ولی مجلس فعلی تشخیص داده که این طرح فعلا از دستور کار خارج شود.

وی درپاسخ به این سؤال که چقدر شفاف‌سازی نسبت به آمار اعلام شده درباره کرونا ضرورت دارد، گفت: شورای نگهبان به لحظ قانونی مسئولیت در این رابطه ندارد، اما همه باید تابع نظرات و آمار رسمی مراجع قانونی باشیم و این آمار موجه و مستند هستند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400 و امکان حضور برخی افراد که قبلا رد صلاحیت شده‌اند گفت: شورا هنوز وارد مباحث این انتخابات نشده و اقدامی هم نکرده است. با وجود اینکه افراد به لحاظ قانونی می‌توانند در هر زمانی ثبت نام کنند اما توصیه ما این است افرادی که در گذشته ردصلاحیت شده‌ا‌ند، دیگر ثبت نام نکنند.

کدخدایی درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس با توجه به تداوم شیوع کرونا گفت: شب گذشته با معاون وزیر کشور صحبتی داشتم که بیان شد ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده می‌توان انتخابات مرحله دوم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همان تاریخ اعلام شده قبلی برگزار کرد، که البته این نظر هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. البته باید در زمینه تبلیغات انتخاباتی تدابیری اندیشیده شود تا منجر به تجمع مردم نشود.

سخنگوی شورای نگهبان درباه سخنان آیت‌الله جنتی مبنی بر اشکال قانونی داشتن نظارت دائمی بر نمایندگان و راهکار حل این مشکل گفت:‌ سخنان ایشان ناظر به قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات و ضرورت اعمال یک نظارت مؤثر بر نمایندگان در طول دوران چهار ساله فعالیت است. می‌توان هیئتی مؤثرتر از هیئت نظارت فعلی با قوانین بهتر و کارآتر شکل داد که جنبه پیشگیرانه بیشتری داشته باشد.

وی درباره اصلاحات مدنظر شورای نگهبان در قانون انتخابات گفت: مباحث اصلی شورا درخصوص شرایط نمایندگان، چگونگی احراز این شرایط، اختیارات نظارتی شورای نگهبان، تبلیغات انتخاباتی و تخلفات انتخاباتی نامزدهاست.

کدخدایی درباره برخی اظهارنظرها که همکای مجلس و پژوهشکده شورای نگهبان را ضربه به استقلال مجلس می‌دانند گفت: اگر کسی از دانشگاه‌ها به شورای نگهبان نظرات مشورتی خود را ارائه دهد آیا این به معنی زیر سؤال رفتن استقلال شورای نگهبان است. پژوهشکده شورای نگهبان هم یک نهاد علمی است که نظرات مشورتی خود را به نهادهای مختلف از جمله دولت ارائه می‌دهد و لذا این حرف تا حدودی خنده‌دار است که استقلال مجلس با این همکاری خدشه‌دار می‌شود. تاکنون کارشناسان پژوهشکده شورا نظرات خود را درباره قانون انتخابات به مجلس ارائه داده‌اند و مجلس یازدهم نیز همکاری‌ خوبی در این رابطه داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی گفت: پس از ایراد شورای نگهبان، هنورز این لایحه در مجلس است و به شورا برنگشته تا اطلاع‌رسانی جدیدی انجام دهیم.

کدخدایی درباره اینکه چگونه فردی در یک دوره تایید صلاحیت و در دوره دیگر رد صلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری می‌شود و لذا اعضا یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند. موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کردیم و ای کاش قانون این اجازه را می‌داد تا نسبت به افرادی که ادعاهایی را مطرح می‌کنند، به صورت شفاف مواردشان را اعلام کنیم.

انتهای پیام
captcha