فیلم | تلاوت استودیویی 57 سال پیش منشاوی
کد خبر: 3914789
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

فیلم | تلاوت استودیویی 57 سال پیش منشاوی

محمدصدیق منشاوی، قاری نامدار مصری و معروف به صاحب صوت گریان، یکی از قاریان شاخص دوران طلایی تلاوت مصر بود و تلاوت‌های زیادی را در زمان حیات خود ضبط کرد و در اختیار رادیو و تلویزیون مصر و دیگر کشورهای جهان اسلام قرار داد.

به گزارش ایکنا، استاد محمدصدیق منشاوی متولد 1920 در شهر «منشاة» استان «سوهاج» مصر بود و او در هشت سالگی قرآن را حفظ کرد.

وی در خانواده‌ای قرآنی پرورش یافت و پدرش صدیق منشاوی و پدربزرگش، «تایب منشاوی»، از قاریان قرآن بودند. در خانواد‌ه‌اش حافظان قرآنی زیادی همچون برادرش محمود صدیق منشاوی نیز بودند که قرآن را به خوبی تلاوت می‌کردند.

این قاری مصری سبک خاصی در تلاوت داشت که منحصر به فرد بود و می‌توان از آن به عنوان «مکتب منشاوی» یاد کرد.

فیلم | تلاوت استودیویی منشاوی در 57 سال پیش

محمدصدیق منشاوی در کودکی با عموی قاری خود «شیخ احمد السید» به قاهره مهاجرت و یک‌چهارم قرآن را در مصر حفظ کرد. او در سال 1927 به زادگاهش «منشاة» بازگشت و حفظ و یادگیری قرآن را در محضر اساتیدی همچون محمد النمکی، محمد ابوالعلا و رشوان ابومسلم، که رایگان قرآن آموزش می‌داد، تکمیل کرد.

منشاوی، که صدایی خاشعانه و محزون در تلاوت قرآن داشت، با پدر و عمویش در محافل مختلف حضور می‌یافت و در یکی از شب‌های سال 1952 فرصت یافت که در استان سوهاج به تنهایی قرآن تلاوت کند و همین سبب شد که نامش بر سر زبان‌ها بیفتد.

او کل قرآن را با صدایش ضبط کرد و همچنین قرائت مشترکی از قرآن کریم را با قاریان «کامل البهتیمی» و «فؤاد العروسی» به سرانجام رساند.

این قاری مصری که در مسجدالاقصی، کویت، سوریه و لیبی نیز تلاوت‌هایی ضبط شده داشت، در سال 1969 در 49 سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

تلاوتی استودیویی از محمدصدیق منشاوی در سال 1963 ضبط شده و در آن آیاتی از سوره اسراء را قرائت کرده است که در ادامه می‌بینید:

انتهای پیام
captcha