عنایت رهبر معظم انقلاب به عملکرد کاروان قرآنی نور
کد خبر: 3913072
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

عنایت رهبر معظم انقلاب به عملکرد کاروان قرآنی نور

سرپرست کاروان قرآنی نور در حج سال 89 با بیان اینکه مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به عملکرد کاروان داشتند، از شگفتی اساتید عربستانی و مصری در برابر تلاوت‌های قاریان ایرانی گفت.

عنایت رهبر انقلاب به عملکرد کاروان قرآنی نور در سال 89 /  شگفتی اساتید عربستانی از تلاوت قراء ایرانیبا پیروزی انقلاب اسلامی، که به باور بسیاری انقلابی قرآنی بود، فعالیت‌های قرآنی نیز برای خود تعریفی ویژه یافت. نهادها و سازمان‌های قرآنی دولتی و غیردولتی طی این چهار دهه‌ ایجاد شده و هر کدام به نحوی سهمی در اجرای فعالیت‌های قرآنی پیدا کردند.

اجرای برنامه‌های قرآنی در موسم حج با اهدافی چون زدودن شبهات و تهمت‌هایی مانند عدم پرداخت شیعیان به قرآن در نظر گرفته شد و هر سال کاروانی از جمهوری اسلامی ایران شامل قاریان، حافظان، گروه‌های تواشیح و ... با عنوان کاروان نور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و یکی از چهره‌های قرآنی عضو کاروان، سرپرستی گروه را برعهده می‌گیرد.

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان، کاروان قرآنی نور نیز اعزام نشد و مناسک تنها با حضور محدود حجاج عربستانی همراه با رعایت شدید تدابیر بهداشتی انجام خواهد شد. یکی از موضوعاتی که در چنین مواقعی مطرح می‌شود این است که چه جایگزینی برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی در ایام تعطیلی یا محدودیت مراسم حج می‌توان در نظر گرفت؟

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، که سرپرستی کاروان قرآنی نور در سال 89 را برعهده داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با برنامه‌های این کاروان و نیز ارائه نکاتی در مورد چگونگی اجرای برنامه‌های تأثیرگذار قرآنی به ویژه در ایام محدودیت مناسک حج به دلیل شرایط کرونا بیان کرد: اعزام کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع که به کاروان نور مشهور است، سنت مبارکی است که طی چهار دهه گذشته توانسته در به نمایش گذاشتن عمق انس مردم ایران اسلامی با قرآن کریم، در بین حجاج کشورهای مختلف جهان نقش مؤثری ایفا کند.

وی افزود: در این سال‌ها حدود ١٢٠٠ نفر از استادان، قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح، توفیق حضور و اجرای برنامه‌های قرآنی در کنگره عظیم حج ابراهیمی را داشته‌اند. همچنین، انجام مأموریت تبلیغی ممتاز و مؤثر، هدف اصلی اعزام قرآنیان به مناسک حج بوده و تشویق فرع بر آن است.

میرزاجانی ادامه داد: در فرایند تحقق این اعزام‌ها، همواره همکاری و تعامل خوبی بین کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه برقرار بوده است. در کنار همه خاطرات شیرینی که در این چند دهه برای جامعه قرآنی رقم خورد، فاجعه تألم‌بار منا در حج سال ٩۴ و شهادت جمع کثیری از حاجیان ایرانی به‌ویژه پنج عضو کاروانی قرآنی؛ شهید حسن دانش، شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، شهید محمدسعید سعیدی‌زاده، شهید امین باوی و شهید فؤاد مشعلی، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر بود که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: در سال ١٣٨٩ که بنده توفیق خدمت‌گزاری به عنوان سرپرست کاروان قرآنی را پیدا کردم، این کاروان با ٣٢ عضو به مدت ۴٣ روز در مکه و مدینه حضور یافت و بحمدالله موفق شد با اجرای بالغ بر ١٣٠٠ برنامه قرآنی، بیشترین آمار را در طول سال‌های اعزام به حج تاکنون رقم بزند. عملکرد کاروان نور در این سال مشمول توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و ایشان در دیدار کارگزاران حج فرمودند: «در سال‌های اخیر توجه خوبی به قرآن و تلاوت آن در ایام حج شده است. تلاوت قاریان ایرانی در مسجدالحرام مایه افتخار ایران اسلامی است. جا دارد رسانه ملی علاوه بر پخش تصاویر اماکن مشرفه، بخشی از برنامه‌های خود را به انعکاس این تلاوت‌ها اختصاص دهد».

معاون اجرایی شورای عالی قرآن ادامه داد: در جمع با صفای کاروان قرآنی در حج سال ٨٩، اساتید و چهره‌های برجسته‌ای مانند سیدمهدی سیف، منصور قصری‌زاده، حمید شاکرنژاد، امین پویا، مسعود نیکدستی، محمود رنگرز، مهدی غلام‌نژاد، مهدی شجاع و علیرضا سلطانی‌اقدم حضور داشتند که بر وزن فنی و کیفی عملکرد کاروان افزود.

وی تصریح کرد: اجرای برنامه در محافل قرآنی مسجدالحرام، حلقات قرآنی مسجدالنبی(ص)، محافل انس با قرآن در جمع زائران کشورمان، جلسات روزانه حاجیان ایرانی، بعثه حجاج غیرایرانی، مسجد شیعیان در مدینه، جلسات رسمی بعثه مقام معظم رهبری، محفل جزءخوانی روزانه در محل بعثه در مکه و مدینه، مراسم دعای کمیل، دعای عرفه، دعای ندبه و برائت از مشرکین و همچنین ملاقات با برخی شخصیت‌های قرآنی مکه مکرمه و مدینه منوره از جمله فعالیت‌های اعضای کاروان نور در سال 98 بود.

عنایت رهبر انقلاب به عملکرد کاروان قرآنی نور در سال 89 /  شگفتی اساتید عربستانی از تلاوت قراء ایرانی

میرزاجانی اظهار کرد: لحظه به لحظه این سفر نورانی و مأموریت قرآنی با خاطرات شیرینی همراه بود، اما در این مجال به ذکر یک مورد بسنده می‌کنم که در مسجد‌النبی(ص)، بعد از اقامه نماز مغرب و در فاصله باقی‌مانده تا نماز عشا که حدود یک ساعت به طول می‌انجامد، همچنین، پس از اقامه نماز صبح، شش یا هفت حلقه قرآنی در چند نقطه دایر می‌شد که اساتید سعودی و مصری نیز این جلسات را اداره می‌کردند.

وی ادامه داد: کسانی که توانایی قرائت قرآن به شیوه ترتیل را داشتند دور رحل قرآن می‌نشستند و به نوبت چند سطری تلاوت می‌کردند. استاد جلسه نیز اشکالات ایشان را گوش‌زد می‌کرد. قرائت قاریان ممتاز ایرانی که در رسایی و جمال صوت و اتقان تجوید پیشتازند، نمود ویژه‌ای در این جلسات داشت. اینجا بود که همه نگاه‌ها به سمت قاریان ما جلب و صدای تشویق و تأیید استاد و حاضران از کشورهای مختلف بلند می‌شد. به خاطر دارم در چند مورد پس از اجرای قراء ما، استاد پرسید شما مصری هستید؟ اندونزیایی؟ سوری؟ و ... که وقتی پاسخ می‌شنید «ایرانی هستم» بر شگفتی او افزوده می‌شد. پرسید آیا در مصر آموزش دیده‌اید؟ گفتیم خیر! در جلسات قرآنی ایران تعلیم دیده‌ایم.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن بیان کرد: قرائت به روش تحقیق در این جلسات ممنوع بود، اما در چند نوبت وقتی که با قرائت استادانه قاریان ایرانی مواجه شدند، به قرائت تحقیق ایشان تمکین کردند. حاجیان اطراف جلسه نیز با شنیدن طنین زیبای صدای قاری ایرانی جذب می‌شدند و گاهی می‌شد که دیگر یک حلقه قرآنی را مشاهده نمی‌کردی، بلکه جمعیت متراکمی دیده می‌شد که نگاهشان را به هنرنمایی قاری ایرانی گره زده‌اند. نکته جالب اینکه گاهی اوقات نیز استاد جلسه، پس از اتمام تلاوت قاریان کشورمان، کلاهی را که بر سر داشت به قاری ایرانی هدیه داده و این‌گونه احساس و محبت خود را به عزیزان ما ابراز می‌کرد.

انتهای پیام
captcha