گرانی؛ کابوس خانواده‌های نیازمند / وام ودیعه مسکن یا مستأجری تا پایان عمر؟
کد خبر: 3911970
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

گرانی؛ کابوس خانواده‌های نیازمند / وام ودیعه مسکن یا مستأجری تا پایان عمر؟

درآمدهای امروز با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد و گرانی مسکن به کابوس بزرگی برای خانواده‌های نیازمند تبدیل شده است، دولت برای رفع دغدغه نیازمندان ابتکار جدیدی همچون ودیعه وام مسکن را پیش‌بینی کرده است که به نظر می‌رسد سود چندانی برای آنان ندارد.

تأمین مسکن اجاره‌ای این روزها به کابوس مردم تبدیل شده است و بسیاری از خانواده‌ها با حقوق‌ یک تا سه میلیون تومانی قادر به تأمین ودیعه حداقل یکصد میلیون تومانی و اجاره‌های میلیونی نیستند. با اعتراض و شکایت‌های مردم از وضعیت موجود و مستأصل شدن خانواده‌ها بلاخره دولت راهکاری را با عنوان حمایت از مستاجران مطرح کرد. در این راهکار ودیعه‌ای برای رهن خانه با متراژ مشخص در نظر گرفته می‌شود که مستأجر باید سود این ودیعه را به بانک پرداخت و در پایان سال یعنی پایان قرارداد مسکن تهیه و در صورت عدم تمدید مهلت اجاره این پول به دولت برگردانده شود. در این شرایط به نظر می‌رسد دولت به عنوان واسطه بین مالک و مستأجر پول ودیعه را اجاره می‌دهد که با این اوصاف مستأجر هیچ‌گاه نمی‌تواند صاحب خانه شود.

جهت بررسی این طرح و مشخص شدن معایب و مزایای آن ایکنا استان مرکزی،‌ گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، محمدحسن آصفری، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس و محمدرضا فرح، مدیرکل بنیاد مسکن استان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

توقف ساخت مسکن مهر

محمدحسن آصفری، نمانده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تسهیلاتی که در قالب کمک به مستأجران در نظر گرفته شده است،‌ اظهار کرد: این کار کمک مؤثری به مسکن‌دار شدن مردم نمی‌کند و فقط سبب می‌شود یک فرد تا پایان عمر مستأجر باقی بماند.

آصفری ادامه داد: دولت نباید در برابر برخی طرح‌های خوب همچون توسعه طرح مسکن مهر ایستادگی می‌کرد، این طرح به خانه‌دار شدن بسیاری از مردم کمک کرد، اما متأسفانه کنار گذاشته شد، در حالیکه نیاز بود دولت محاسن و معایب را بررسی و با نامگذاری امید و تدبیر آن را ادامه می‌داد.

معنای وام ودیعه مسکن، مستأجری تا پایان عمر است / روی خوش خیران به همراهی مردم

وی تصریح کرد: هم‌اکنون اگر بانک مسکن درآمدی دارد به دلیل همان تسهیلاتی است که مردم برای مسکن مهر دریافت کردند و امروز در قالب اقساط می‌پردازند و شاید تنها پنج درصد مردمی که تسهیلات دریافت کردند نتوانسته‌اند اقساط را پرداخت کنند و مابقی با توجه به نوع طرح توانایی پرداخت را داشتند. خیلی از وزارتخانه‌ها زمین‌هایی اطراف شهرها دارند که با تغییر کاربری می‌تواند در اختیار نیازمندان به مسکن قرار گیرد.

نبود آمار دقیق از محرومان نیازمند مسکن

محمدرضا فرح، مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: مجتمع یا پروژه‌ای به عنوان مسکن محرومین ساخته نمی‌شود که به دلیل تبعات روانی و فرهنگی در جامعه است، اما در پروژه‌های بنیاد مسکن تعدادی از واحدها به عنوان صدقه جاری به محرومان و نیازمندان که از قبل شناسایی شدند تعلق می گیرد.

وی در خصوص آمار و ارقام خانواده‌های نیازمند به مسکن اظهار کرد: آمار دقیقی از محرومان در این بخش وجود ندارد و باید توجه داشت خانواده‌ای که امروز توانمند است ممکن است به دلیل تغییر شرایط اقتصادی یا اتفاقاتی مانند فوت سرپرست خانواده توانایی اقتصادی را از دست داده و جزء آمار محرومان بخش مسکن قرار گیرد. به دلیل فقدان آمار دقیق محرومان اعتبار مشخصی هم برای مسکن در این اداره تعریف نشده و از طرفی باید توجه داشت که قیمت تمام شده مسکن امروز به حدی بالا است که امکان ساخت و بهره‌مندی خانواده‌های نیازمند بسیار محدود است. برای کمک به این قشر از جامعه نیاز است خانه‌هایی ساخته شود و به صورت مالکیت زمانی در اختیار افراد قرار بگیرد که برای این موضوع انجمن خیرین پیگیری‌هایی انجام داده است.

خیرین با مردم همراه شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، انفاق را از جمله صفات مؤمنین توصیف و بیان کرد: باتوجه به وضعیت گرانی مسکن و کاهش توان مالی خانواده‌ها در تأمین اجاره‌بها و خرید مسکن نیاز است انفاق در این زمینه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در نگاه اول و طبق قانون اساسی تأمین مسکن، بهداشت و درمان و آموزش وظیفه دولت است حال در کنار این موضوع و در شرایط مختلف اگر به هر دلیل دولت توانایی انجام این وظیفه را نداشت لازم است مؤمنان و افراد خیّر وارد عمل شوند.

معنای وام ودیعه مسکن، مستأجری تا پایان عمر است / روی خوش خیران به همراهی مردم

میرمهدی از کاهش آمار زاد و ولد در کشور و رشد منفی جمعیت ابراز نگرانی کرد و افزود: متأسفانه در حال حاضر رشد جمعیت در کشور منفی است که در صورت تداوم در 30 سال آینده کشور با بحران جمعیت مواجه خواهد شد، خوشبختانه خیرینی در حوزه مدرسه‌سازی فعال هستند که اگر تداوم سیر نزولی جمعیت را داشته باشیم در آینده مدرسه‌های بلااستفاده بسیاری خواهیم داشت.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری راه بهبود وضعیت مذکور و افزایش جمعیت است خیرین باید در این رابطه اقدام و به جوانان کمک کنند. هزینه تأمین مسکن از همه هزینه‌ها گران‌تر است و خود به عاملی برای کاهش ازدواج و فرزندآوری تبدیل شده است. از طرفی مالکین قوانینی همچون وجود یک یا حداکثر دو فرزند را برای خانواده وضع کرده‌اند و تنها در این شرایط مستاجر قبول می‌کنند. در واقع خانواده‌ها در صورت گذر از سد تأمین ودیعه و اجاره بها باید با این مسائل هم کنار آیند.

میرمهدی اظهار کرد: نرخ اجاره مسکن بسیار سنگین است و خانواده با درآمدهای کم نمی‌توانند هزینه‌ها را تأمین کنند. در این شرایط نیاز است خیران و مؤمنان به خانواده‌های نیازمند و جوان کمک کنند،‌در غیر این صورت بسیاری از افراد جامعه با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

وی در پایان تأکید کرد: در شرایطی که نرخ‌های سنگین و بدون نظارت برای اجاره‌بها در نظر گرفته می‌شود، قیمت خرید مسکن بسیار سنگین است و دولت هم حمایت مناسبی ندارد، طبق تأکید و آموزه‌های دینی نیاز است به یکدیگر کمک کنیم و خیرین باید در این رابطه یاری‌رسان باشند.

انتهای پیام
captcha