جولان کرونا در آذربایجان‌غربی و بی‌تفاوتی مردم
کد خبر: 3906983
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵

جولان کرونا در آذربایجان‌غربی و بی‌تفاوتی مردم

در حالی که تعداد مبتلایان و آمار فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌‌غربی افزایش یافته است اما مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت هستند.

جولان کرونا در آذربایجان‌غربی و بی‌تفاوتی مردمبه گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، اوایل اسفندماه سال گذشته بود که کرونا در سطح کشور شیوع پیدا کرد و رفته رفته اغلب استان‌ها درگیر این بیماری ناشناخته و ناخوانده شدند. در آذربایجان‌غربی نیز با ورود این بیماری اقدامات لازم برای آگاهی‌رسانی به مردم و اطلاع‌رسانی مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام و تا حدودی کرونا در سطح استان کنترل شد و در نتیجه نسبت به سایر استان‌ها، آذربایجان‌غربی وضعیت بهتری داشت.

اما با فرارسیدن عید فطر و اعلام کاهش تدریجی محدودیت‌های کرونایی گویی به ناگاه مردم نیز رعایت موارد بهداشتی را نیز کم کم به فراموشی سپرده و میزان رعایت پروتکل‌های از حدود ۷۵ درصد در اوایل شیوع کرونا به ۳۰ درصد رسید و به مانند روزهای عادی تجمعات مردمی، جشن‌ها، عروسی‌‌ها و مراسم عزا دوباره برقرار و همین امر موجب شد که آذربایجان‌غربی رکورد بیشترین تعداد فوتی در یک روز و رکورد بیشترین تعداد بستری‌شدگان را در کشور بشکند و اوضاع در استان بسیار وخیم‌تر شود.

در ابتدای مبارزه با کرونا در ارومیه تنها بیمارستان طالقانی این شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص یافته و این بیمارستان نیز پاسخگوی بیماران بود اما در خرداد ماه با موج ابتلای بیماران به کرونا، بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، امام رضا(ع) و بیمارستان جامع زنان این شهرستان نیز کرونایی شدند تا اینکه، با توجه به وضع موجود در چهل و ششمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، اجرای محدودیت‌های کرونایی به مدت دو هفته بار دیگر در آذربایجان‌غربی تصویب شد.

اجرای محدودیت‌های کرونایی به مدت دو هفته

استاندار آذربایجان‌غربی در ارتباط با جزییات این محدودیت‌ها اظهار کرد: به مدت دو هفته مراکز آموزش عالی، حوزه‌های علمیه، فنی و حرفه‌ای، زبان سراها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، اماکن متبرکه، مساجد و مصلی‌ها، آزمون‌های حضوری، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و سایر مراکز تفریحی، باغ وحش و خانه‌های بازی تعطیل خواهند بود.

محمدمهدی شهریاری با بیان اینکه بیشترین تعداد ابتلای افراد به کرونا به دلیل حضور در تجمعات رخ می‌دهد، افزود: در این مدت، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی و همایش‌ها به حالت تعلیق درآمده و برگزاری مراسم عروسی، تولد و ترحیم در اماکن عمومی و خصوصی از جمله خانه‌باغ‌ها به هر عنوان ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه کرونا هنوز تمام نشده است و مردم باید به این موضوه توجه جدی داشته باشند، ادامه داد: بی‌تفاوتی مردم و مسئولان نسبت به کرونا موضوع خطرناکی است که این بی‌تفاوتی می‌تواند عواقب بسیار ناگواری را در پی داشته باشد که برای گذر از این شرایط باید مردم استفاده از ماسک را در اولویت قرار داده و همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.

فوت ۳۸۹ نفر بر اثر کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در ارتباط با آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان عنوان کرد: طبق آخرین آمارها در چهارم تیر ۷۸۵ بیمار در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۲۶۱ نفر به طور قطع به کرونا مبتلا و ۵۲۴ نفر مشکوک به کرونا بودند.

جواد آقازاده تصریح کرد: از بین افراد بستری شده ۱۳۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار داشته که حال ۴۸ نفر از آنها وخیم است و همچنین با فوت چند نفر در این روز، تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۳۸۹ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر سن مبتلایان به کرونا در استان کاهش یافته و علائم آن نیز شدیدتر شده است، خاطرنشان کرد: به طور میانگین سن مبتلایان در استان ۴۲ سال بوده یعنی ۵۰ درصد افزاد زیر ۴۲ و ۵۰ درصد بالای ۴۲ سال سن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۱۲ شهرستان در سطح استان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی یا هشدار قرار دارند، گفت: در سطح استان مهاباد، خوی، بوکان، شاهین‌دژ و تکاب از جمله شهرستان‌هایی هستند که بالاترین میزان فوتی نسبت به جمعیت را دارند.

وی با اشاره به افزایش تعداد تست‌ها از ۵۰ یا ۶۰ مورد در روزهای نخست شیوع کرونا به بیش از ۶۰۰ مورد تست در روزهای اخیر اظهار کرد: کنترل کرونا منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است و بدون همکاری آنها نمی‌توان بر این بیماری فائق آمد.

جولان کرونا در آذربایجان‌غربی و بی‌تفاوتی مردم

با توجه به نبود واکسن و دارو برای درمان کرونا، یکی از مواردی که تا حدودی می‌تواند در بهبودی بیماران کرونایی موثر باشد استفاده از پلاسمای خون افراد بهبودیافته از کرونا است که با توجه به گفته تعدادی از مسئولان افراد بهبودیافته توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

پلاسمادرمانی روند درمان بیماران کرونایی را تسریع می‌کند

فوق تخصص و استادیار خون و آنکولوژی بالغین دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ارتباط با اهمیت پلاسما در بهبود و درمان بیماران کرونایی گفت: با تحقیقاتی که بر روی تاثیر کرونا بر بهبودی بیماران انجام شده این نتیجه به دست آمده است که پلاسما تاثیر مثبتی بر روند درمان بیماران دارد.

رحیم اصغری با اشاره به اینکه پلاسمادرمانی یکی از روش‌های درمان قدیمی برای معالجه بیماران است، افزود: در این روش آنتی بادی که در پلاسمای خون افراد بهبودیافته وجود دارد با اهدای خون و تزریق در بدن بیماری موجب تسریع در روند درمان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد بهبوددیافته نباید هیچ نگرانی درباره ایمنی بدن خود داشته باشند، عنوان کرد: آنتی بادی که در خون افراد وجود دارد به صورت مستمر در بدن‌شان تولید شده و موجب می‌شود که این فرد از ابتلا به کرونا در امان باشد.

انتهای پیام
captcha