تصویب سند راهبردی کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت
کد خبر: 3906234
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱

تصویب سند راهبردی کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت

در ششمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش و پژوهش عالی قرآن در نظام سلامت، سندی راهبردی این کمیسیون تصویب شد.

تصویب سند راهبردی کمیسیون پژوهش و آموزش عالی در نظام سلامتبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در ششمین نشست کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآن در نظام سلامت که امروز، دوم تیرماه، برگزار شد با بیان اینکه سلامت و ارتباط آن با مضامین و آموزه‌های دینی، ملاحظات و حساسیت‌های خاص خود را به دنبال دارد، گفت: هرگونه ورود غیرعلمی و غیرروشمند می‌تواند به سلامت افراد آسیب برساند و آفت آسیب‌های اعتقادی را نیز به همراه دارد. در سال‌های گذشته نگارش سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با انجام مطالعات و تحقیقات لازم و برگزاری جلسات متعدد و هم‌اندیشی و مشورت با کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه میان رشته‌ای و الگوگیری از اسناد راهبردی سایر کمیسیون‌ها، بر پایه نظام‌نامه تدوین اسناد آن شورا، مورد توجه قرار گرفت و حاصل مطالعات و پژوهش‌های کارشناسان، پیش‌نویس این سند راهبردی است.
 
لاری با اشاره به ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، گفت: امیدوارم زندگی آن حضرت، چراغ راه ما در مسیر زندگی همگان باشد. همچنین، کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت بعد از تصویب و ابلاغ منشور توسعه فرهنگ قرآنی، وظیفه مدیریت پژوهش‌های قرآنی بنیان در حوزه سلامت و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه را برعهده دارد که طی یک دهه گذشته، فعالیت‌های مختلف در مسیر تحقق آن انجام شده است.

نائب رئیس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با بیان اهداف برگزاری ششمین جلسه این کمیسیون، اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این نشست، دعوت از شما محققان و صاحب‌نظران و بارش افکار و هم‌اندیشی در خصوص جزئیات و همچنین تصویب سند راهبردی این کمیسیون است. از اعضای کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، که در زمان مقرر و در قالب مکاتبات و هم‌اندیشی‌های لازم، نظارت خود را ارسال کردند و از بذل محبت وزیر بهداشت، که در نهایت بردباری در شرایط ایام کرونا و درگیری‌های فراوان فرصتی به اعضای دبیرخانه کمیسیون دادند و به نظرات و صحبت‌های آن‌ها گوش دادند، تشکر می‌کنم. بدون شک حمایت و دلگرمی‌های وزیر بهداشت در مسیر اهداف این کمیسیون می‌تواند ما را در مسیر صحیح، رهنمون و هدایت کند.
 
لاری بیان کرد: با توجه به اینکه دکتر نمکی در امور قرآنی صاحب‌نظرند، قطعاً می‌توانند ما را در تحقق اهداف این کمیسیون یاری کنند و آغازی برای تحول و توسعه فعالیت‌های قرآنی و بهره‌برداری روشمند در حفظ و ارتقای سلامت همه‌جانبه خواهد بود. در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ شاهد گره خوردن سلامت و اعتقادات هستیم و این دو مقوله را در این شرایط با هم لمس کرده‌ایم و اگر فرهیختگی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و شما بزرگان و صاحب‌نظران در دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف، که متولیان قرآن و امور دینی کشور هستید و همکاری و تعامل شما عزیزان با وزارت بهداشت نبود، نمی‌توانستیم این بیماری را به خوبی مدیریت کنیم.
 

استفاده روشمند از آموزه‌های قرآنی

 
حسام‌الدین علامه، دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، نیز با بیان اینکه این سند راهبردی دارای ۱۲ اصل حاکم، پنج هدف و ۹ راهبرد ملی است، گفت: استفاده روشمند از آموزه‌های قرآنی و تبیینی برای دستیابی به نگرشی کل‌نگر و فراگیر به موضوع سلامت انسان و ابعاد آن با توجه به تعاملات میان رشته‌ای بین علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم سلامت مانند مباحث انسانی پزشکی از طریق تولید دانش(مدل‌سازی و نظریه‌پردازی) در زمینه‌های پیوند سلامت و دین از جمله اهداف این سند راهبردی است. بهره‌مندی از نگرش کل‌نگر، فراگیر و قرآن بنیان برای حل مسائل کاربردی و اولویت‌دار جامعه در زمینه‌های پیوند سلامت و دین مانند ترسیم الگوی سبک زندگی سلام در مسیر حیات طیبه و کمال انسان و در راستای شکل‌گیری تدریجی تمدن نوین ایرانی - اسلامی از دیگر اهداف مدنظر در سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت است.

وی امکان‌سنجی تدوین بسته «آموزش عالی تخصصی و میان رشته‌ای» در برخی از موضوعات سلامت با نگرش اسلامی و رویکردی فراگیر و کل‌نگر و نیز بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی مرتبط با سلامت در دروس عمومی معارف اسلامی دانشگاه‌های علوم پزشکی را یکی دیگر از اهداف سند این کمیسیون بیان کرد.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، به برخی از اصول حاکم بر سند راهبردی کمیسیون اشاره کرد و گفت: توجه به اصل عقلانیت و بهره‌گیری از دستاورد‌های روزآمد دانش بشری در حوزه سلامت، ضمن توجه به نقش محوری و تأثیرگذار رویکرد کل‌نگر و توحیدی و نیز آموزه‌های قرآنی و تبیینی و همچنین تقدم تولید روشمند متون علمی بر ایجاد و توسعه عجولانه «آموزش عالی» تخصصی در حوزه قرآن(اسلام) و سلامت و نیز تقدم تولید محتوای علمی مدون، اختصاصی و به زبان روز برای استفاده سطوح مختلف مخاطبان بر ترویج عجولانه محتوای سطحی و غیرعلمی از جمله اصول حاکم بر این سند است. تأکید بر آزمون‌پذیری راهکارها، مدل‌ها و نظریات خلاقانه‌ای که با رویکرد کل‌نگر- فراگیر و با استفاده از آموزه‌های قرآنی و تبیینی در حوزه سلامت، قطعاً به حل مسائل سلامت انسان می‌پردازد و توجه و دقت بایسته به عدم طبی‌سازی، تجاری‌سازی و شغل‌سازی در حوزه سلامت و دین از جمله اصول حاکم بر سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت است.

وی به ترسیم آینده و افق پیش رو این سند راهبردی پرداخت و گفت: انجام تمامی مطالعات و اقدامات بر مبنای نقشه جامع مطالعات، تسهیل و ساماندهی مطالعات و پژوهش‌ها با استفاده از سامانه جامع مطالعات و نیز ساماندهی اقدامات ملی بر مبنای سند راهبردی کمیسیون با هدف هماهنگی و هم‌افزایی نهاد‌های علمی و اجرایی از جمله افق‌های پیش روی این سند است.

علامه با اشاره به لزوم حمایت‌ها و انتظارات از سوی مسئولان مربوطه نسبت به کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، اظهار کرد: حمایت دکتر نمکی، وزیر بهداشت در راستای پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و اجرایی کمیسیون و همچنین ارائه برنامه‌های اعضای کمیسیون بر پایه شناسنامه اقدامات ملی از جمله انتظارات و نیاز‌هایی است که تحقق آن می‌تواند به تحول و پیشبرد اهداف این کمیسیون‏ کمک کند.

اولویت‌ها، شناسایی پژوهشگران، طراحی نقشه جامع مطالعات اسلامی از جمله اقدامات این کمیسیون محسوب می‌شود. پیش‌نویس نقشه راه کمیسیون تدوین و از همایش‌های بین‌المللی مطالعات بین رشته‌ای حمایت شده است.

علامه با اشاره به چالش‌ها و سختی‌های کار در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، افزود: برنامه‌ریزی‌، حمایت و هماهنگی‌های علمی در حوزه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت از مردادماه ۹۷ تاکنون از جمله برنامه‌های این کمیسیون بوده است.

 
وی با پرداختن به پرهیز از کلی‌گویی‌های تقلیل‌گرایانه و نظریات کلیشه‌ای، شعاری، سطحی، شتابزده و غیرروشمند در دبیرخانه این کمیسیون، گفت: تدوین نقشه جامع این مطالعات تأسیسی و میان‌رشته‌ای و تدوین سند راهبردی کمیسیون با آسیب‌شناسی اقدامات پیشینی و انجام مطالعات مروری و تطبیقی و همچنین مصاحبه علمی و استفاده از ده‌ها صاحب‌نظر حوزوی و دانشگاهی از جمله فعالیت‌های این کمیسیون طی سال‌های اخیر بوده است.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت ادامه داد: فراهم کردن زمینه مناسب جهت بهره‌مندی روشمند از آموزه‌های دینی در جنبه‌های چهارگانه سلامت با تأکید بر زبانه‌های اتصالی مانند فلسفه پزشکی، بهداشت، پیشگیری، تغذیه، سبک زندگی، اخلاق پزشکی و جنبه‌های روانی، روحی و اجتماعی سلامت انسان با نگاهی به معضلات مرتبط در مواجهه با بیماری پاندمیک کرونا و عوارض جانبی این بحران در حوزه سلامت دین از جمله فعالیت‌های مؤثر این کمیسیون در ماه‌های اخیر بود.
 

زمینه‌های پیوند دین و سیاست

 
وی گفت: فلسفه طب‏، علوم انسانی پزشکی، اصالت پیشگیری و اصول بهداشت، حفظ الصحه، سبک زندگی، تغذیه سالم، روانشناسی و مشاوره سلامت، معنا درمانی، سلامت معنوی و اجتماعی، اخلاق حرفه‌ای و فقه پزشکی از جمله زمینه‌های پیوند میان دین و سلامت هستند. در حوزه مطالعات سلامت و دین در داخل و خارج از کشور، اقدامات و پژوهش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در برخی از کشور‌های جهان اسلام این اقدامات با حمایت وزارت بهداشت در حال انجام است.
 
به گزاش ایکنا، کلیات سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت صبح امروز دوشنبه دوم تیرماه، با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت؛ سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و نائب رئیس و دبیر کمیسیون و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تصویب و رونمایی شد.

فراهم‌سازی بنیان‌های علمی و ملزومات اجرایی برای بهره‌گیری روشمند از آموزه‌های قرآنی و تبیینی در مسیر ایجاد و نهادینه‌سازی نگرش فراگیر و کل‌نگر به مسئله سلامت انسان، از جمله محور‌هایی است که به عنوان چشم‌انداز این سند معرفی شده است که تلاش دارد به اصولی، چون محوریت قرآن کریم و آموزه‌های تبیینی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در نظام تولید معرفت در مطالعات قرآن، اسلام، سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای، تأکید بر آزمون‌پذیری راهکارها، مدل‌ها و نظریات خلاقانه‌ای که با رویکرد کل‌نگر - فراگیر و با استفاده از آموزه‌های قرآنی و تبیینی در حوزه سلامت، توجه به اصل عقلانیت و بهره‌گیری از دستاورد‌های روزآمد دانش بشری در حوزه سلامت ضمن توجه به نقش محوری و تأثیرگذار رویکرد کل‌نگر و توحیدی و نیز آموزه‌های قرآنی و تبیینی دست یابد.

ترسیم نقشه جامع مطالعات و دستیابی تدریجی به محور‌های نظری آن، استقرار سامانه جامع کمیسیون به منظور ایجاد بستر مشارکت پژوهشگران و صاحبنظران و تجمیع و پردازش داده‌های مرتبط و امکان‌سنجی تدوین بسته آموزش عالی تخصصی و میان‌رشته‌ای در برخی از موضوعات سلامت با نگرش اسلامی و رویکردی فراگیر و کل‌نگر و نیز بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی مرتبط با سلامت در دروس عمومی معارف اسلامی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله اهداف تعیین شده برای این سند هستند و هفت راهبرد و اقدام ملی تبیین شده است که از جمله می‌توان به ساماندهی و اقدامات مستمر در خصوص مطالعات مبناییِ پشتیبانِ سند راهبردی و نقشه جامع مطالعات با توجه به تأسیسی و میان‌رشته‌ای بودن این موضوع اشاره کرد. بر پایه دستور وزیر بهداشت، جزئیات این سند براساس نگاه کارشناسانه از سوی صاحب‌نظران قرآنی طی هفته آینده تدوین و تصویب نهایی خواهد شد.
انتهای پیام
captcha