پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن بازنگری شود
کد خبر: 3905031
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
حاجی‌میرزایی بیان کرد:

پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن بازنگری شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن کریم برای دوره‌های تحصیلی که در دستور دوم جلسه کمیسیون آموزش تخصصی قرآن بود، گفت: خواهشمند است گروهی که اهداف پیش‌نویس را تدوین کرده‌اند، حتماً به اهداف دوره‌های تحصیلی توجه کنند و اگر بناست این اقدام جامع فعالیت‌های قرآنی باشد، باید قبل و بعد از دوره‌های تحصیلی مد نظر قرار گیرد و فرصتی برای دریافت نظرات اعضا در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، در پنجاه‌وچهارمین جلسه کمیسیون که امروز، 26 خردادماه، برگزار شد با اشاره به اینکه پیش از این تأکیدم بر این بود که در ایام کرونا، به هیچ وجه فعالیت این کمیسیون تعطیل نشود، اظهار کرد: امیدوارم پس از این نیز وقفه‌ای ایجاد نشود و با بهره‌گیری از فضای مجازی این جلسات ادامه یابد.

وی ادامه داد: در آغاز سال جدید نیز مقام معظم رهبری حداقل در دو نوبت تأکید کرده‌اند که باید در حوزه فضای مجازی قوی‌تر شویم و قبول کنیم که در فضای مجازی تمامی ویژگی‌ها و امکانات فعالیت حضوری را نداریم، اما به این معنا نیست که فضای بی‌مصرف و ضعیفی است، اما خیلی از شرایط چون سیاست‌گذاری، اعمال حاکمیت و ظرفیت‌ها در دوره‌‌های حضوری نیست.

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه باید در این زیست‌بوم جدید بار دیگر خودمان را تعریف کنیم، اضافه کرد: ورود به این عرصه از سویی نگرانی‌هایی را برای افراد متدین ایجاد کرد که در جای خود اهمیت دارد، اما در کنار آن فرصت‌های مهمی است که باید از آن حداکثر استفاده را کرد. لذا خوب است که نشست‌های کمیسیون‌ آموزش عمومی در این باره تشکیل شود و به انتقال و تبادل تجربیات دستگاه‌های مختلف بپردازد تا زمینه اقدامی مؤثر برای سایر دستگاه‌ها و نهادها فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گزارش‌های دریافتی از کمیته‌های کمیسیون، اظهار کرد: دبیرخانه کمیسیون باید بخش اطلاع‌رسانی داشته باشد تا اعضا از پیش‌برد کارهای یکدیگر مطلع شوند.

وی با پرداختن به امکانات اپلیکیشن «شاد» چون امکان ارتباط زنده با تعداد زیادی از کاربران، بیان کرد: می‌توان از این ظرفیت برای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بهره‌برداری کرد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به «پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن» (تفصیل اهداف 9گانه آموزش عمومی قرآن در چهار دوره تحصیلی آموزش و پرورش) برای دوره‌های تحصیلی و نسبت آن با اهداف مصوب آموزش و پرورش که در دستور دوم این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی را تدوین و در شورای عالی وزارتخانه تصویب کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارائه گزارش داشتیم و چهار وجه تعقل، اخلاق، ایمان و عمل را مد نظر قرار داده‌ایم و اهدافی را به عنوان اهداف مصوب معیّن کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه هر کاری که انجام می‌شود باید ذیل آن اهداف باشد، اظهار کرد: اگر گفته می‌شود «این پیش‌نویس برای اهداف آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش نیست و اهداف آموزش عمومی قرآن به طور کلی مد نظر است و پس از تصویب آن، باید تمامی دستگاه‌ها و بخش مردمی و غیرمردمی برنامه آموزش عمومی‌شان را بر این اساس انجام دهند»، پس عنوان «سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن کریم برای دوره‌های تحصیلی» برای آن اشتباه و تقسیم‌بندی آن نیز نادرست است که شامل چهار سطح سه پایه اول ابتدایی، پایه چهارم تا ششم، پایان پایه نهم تحصیلی، پایان پایه دوازدهم تحصیلی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر اهدافی مستقل از اهداف نظام آموزش عمومی کشور در نظر گرفته شده است، باب جداگانه‌ای دارد و قطعاً جایی تلاقی پیدا می‌کند و آموزش و پرورش نیز چارچوب مصوب را مبنا قرار می‌د‌هد و بر آن اساس عمل می‌کند. البته فکر نمی‌کنم آنقدر منابع و فرصت داشته باشیم که کارها را پخش کنیم و باید دید نقطه عزیمت کجاست؟! اگر این نقطه آموزش و پرورش است، این نگاه درست یعنی اهداف گروه‌های تحصیلی چهارگانه را ببینم و حتی به آن نیز کفایت نکنیم و بعدها نیز در سطح عمومی و دانشگاه نیز مواردی افزوده شود و گاه نیز به این نتیجه برسیم که باید اموری در پیش‌‌دبستان و خانواده انجام شود و اگر قرار است اینگونه شود، باید در هماهنگی با اهداف مصوب دوره‌های تحصیلی باشد.

ارسالی// فرصتی برای بازنگری پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن/ تعریف فعالیت‌ها با زیست بوم جدید

حاجی‌میرزایی طبق درخواست اعضا، اظهار کرد: اعضا تمایل دارند که درباره این پیش‌نویس بیشتر تأمل کنند و این مجال را به آنها می‌دهیم تا طی بازه زمانی مشخص نظراتشان را اعلام کنند. نمی‌دانم برای تنظیم و تدوین این پیش‌سند، اهداف دوره‌های تحصیلی را دیده‌اند. باید این اهداف را در اختیار تمامی اعضا قرار دهیم، چون مبنای عمل ما در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی براساس این اهداف، نگارش راهنمای برنامه‌های درسی و سپس بسته‌های یادگیری طبق آن راهنماها تولید می‌شود و اگر لازم است مواردی افزوده شود.

حاجی‌میرزایی با ابراز نگرانی برخی از اعضا مبنی بر اینکه آیا این اهداف قابل دستیابی است؟ افزود: متأسفانه تاکنون علت بسیاری از اهدافی که تحقق پیدا نمی‌کند این است که برای پایه‌های تحصیلی و دروس هدف‌های قطعی و روشنی وجود نداشته است. لذا مجموعه معارف و محتواهایی در سال‌های مختلف عرضه شده، اما هدف روشنی را تحقق نداده است. بنابراین به دنبال جهت‌گیری و هدف‌گذاری هستیم تا بسته‌های یادگیری براساس این اهداف تهیه و تدوین شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفته شده اهداف دوره‌های تحصیلی تدوین و تهیه شود و طبق آن راهنمای برنامه به نگارش درآید و سپس بسته‌های یادگیری را بر این اساس تهیه کنید، یعنی تمام محتوای آموزشی از صفر تا صد براساس الگوی جدید تغییر می‌کند و محیط یادگیری از کلاس توسعه می‌‌یابد و روش‌های یادگیری نیز متنوع و اقدامات بسیاری امکان‌پذیر می‌شود.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: خواهشمندم گروهی که اهداف پیش‌نویس را تدوین کرده‌اند حتماً به اهداف دوره‌های تحصیلی توجه کنند و اگر مواردی هست که در این اهداف تحصیلی ذکر نشده است، پیشنهاد می‌کنم که آن موارد را به شورای عالی آموزش و پرورش ببریم و آنها را اضافه کنیم تا هماهنگ با هم کار را پیش ببریم. همچنین به افراد برای مطالعه اهداف تحصیلی فرصتی دهیم و اگر نقطه‌نظری درباره پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن برای دوره‌های تحصیلی وجود دارد آن را در جلسه بعدی ارائه دهند.

وی ادامه داد: اگر بناست این اقدام جامع تمام فعالیت‌های قرآنی باشد، باید قبل و بعد از دوره‌های تحصیلی نیز مد نظر قرار گیرد. این پیش‌نویس متمرکز بر چهار سطح تحصیلی است، یعنی همه این اهداف الزاماً در دوره تحصیل تحقق پیدا کند و اگر قرار است اهدافی پیش از دوره تحصیل یا پس از این دوره تحقق یابد، در این پیش‌نویس آورده شوند.

به گزارش ایکنا حاجی‌میرزایی در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: بستر جدید امکانات بسیار بالایی را برای توسعه کیفی آموزش‌های معلمان در اختیار می‌نهد و باید اقداماتی انجام شود. در آموزش و پرورش اینگونه فکر می‌کردیم که یکی از اتفاقات مهم این است که عدالت اجتماعی را بهتر می‌توانیم، انجام دهیم به عبارت دیگر معلمان در سراسر کشور کیفیت و توانمندی‌های یکسانی ندارند و معمولا نیز نیروهای هرچه با تجربه‌تر می‌شوند بیشتر به سمت مرکز می‌آیند و آن هنگام روستا‌ها و نقاط محروم‌تر از دسترسی به معلم‌های کیفی‌تر بی‌بهره‌اند.

حاجی‌میرزایی در پایان گفت: بنابراین این امکان هست که معلمان تراز اول تهران را در اختیار سایر معلمان قرار دهیم یا به سایر معلمان معرفی کنیم و شاید بهترین روش برای آموزش معلمان نیز از این طریق مهیا شده است. چنانکه می‌توانیم معلمان با تراز بالا را معرفی کنیم تا سایر معلمان نیز به عنوان دستیار این افراد اقداماتی را انجام دهند. البته فضای مجازی امکانات متنوعی را برای آموزش کیفی، توسعه عدالت آموزشی و گسترش چتر کار در اختیار ما قرار می‌دهد که امیدواریم از این فرصت حداکثر استفاده را کنیم.

انتهای پیام
captcha