تدوین سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت
کد خبر: 3904985
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
مهدی صالحی خبر داد؛

تدوین سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با اشاره به برگزاری ششمین جلسه این کمیسیون با ریاست وزیر بهداشت، از تدوین نقشه راه و سند راهبردی خبر داد.

تدوین نقشه راه و سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی در نظام سلامتمهدی صالحی، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری ششمین جلسه این کمیسیون با ریاست وزیر بهداشت خبر داد و گفت: این نشست به منظور بررسی و تصویب سند راهبردی کمیسیون برگزار می‌شود.

صالحی افزود: دستیابی به نگرشی کل‌نگر، فراگیر و قرآن‌بنیان برای حل مسائل کاربردی و اولویت‌دار جامعه در زمینه‌های پیوند سلامت و دین از جمله ترسیم الگوی سبک زندگی سالم در راستای شکل‌گیری تدریجی تمدن نوین ایرانی ـ اسلامی از اهداف سند راهبردی این کمیسیون است.

وی بیان کرد: این کمیسیون درصدد است ملزومات ایجاد نظام حکمرانی علمی در این موضوع میان‌رشته‌ای را با مدیریت و راهبری پژوهش‌های اسلام و سلامت از طریق تدوین و تبیین مبادی، مبانی، رویکرد‌ها و ابزار‌های روشی مطالعات و همچنین احصا، تنقیح و طبقه‌بندی منابع مطالعات، مهیا کرده و با ایجاد الگو و بستری مناسب برای گفت‌وگوی مشارکتی میان صاحب‌نظران علوم اسلامی، علوم سلامت و علوم روشی، زمینه لازم را برای فرضیه‌سازی و ارائه نظریات خرد و کلان، به‌منظور حل مسائل جامعه در ابعاد مختلف سلامت فراهم کند.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، یادآور شد: یکی از مأموریت‌های اساسی مندرج در سند راهبردی این کمیسیون، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب در جهت بهره‌برداری حداکثری از آموزه‌های ناب اسلامی در عرصه سلامت و عدم انتساب گزاره‌های مختلف بدون بررسی‌های دقیق و روشمند به نگرش دینی در حوزه سلامت است؛ همچنین نباید نظریه‌ای بدون قابلیت سنجش، آزمون‌پذیری، امکان مداخله و ارزیابی در نظام سلامت جامعه ورود پیدا کند.

وی بیان کرد: عدم توجه به ملاحظات و روشمندی‌های لازم در برداشت از آموزه‌های دینی در حوزه سلامت منجر به آفاتی می‌شود که پیش از سلامت انسان، اعتقادات او را تحت شعاع قرار می‌دهد. بر این اساس سیاست‌گذاری و ایجاد ملزومات بهره‌برداری روشمند از آموزه‌های دینی با هدف حفظ و ارتقای سلامت از جمله محور‌های اصلی سند راهبردی این کمیسیون است.

صالحی در ادامه گفت: تدوین نقشه راه و سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی در نظام سلامت، از ابتدای واگذاری مسئولیت آن به وزارت بهداشت، در دستور کار دبیرخانه این کمیسیون بوده و این مهم، پس از طی مراحل مختلف با برگزاری جلسات متعدد نخبگانی و توجه به نظر صاحب‌نظران و اعضای حقیقی و حقوقی این کمیسیون، در جلسه دوم تیرماه سال جاری، در چارچوب سند نگارش شده مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سند گام مهمی جهت ساماندهی، مدیریت مطالعات و پژوهش‌ها و فعالیت‌های مرتبط با حوزه سلامت و دین است، اظهار کرد: امیدواریم با تصویب و ابلاغ این سند، هماهنگی و هم‌افزایی هرچه بیشتری میان پژوهشگران و محققان این حوزه مطالعاتی به منظور بهره‌برداری روشمند و حداکثری از آموزه‌های دینی در حوزه سلامت به عمل آید.
 
یادآوری می‌شود؛ کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت یکی از کمیسیون‌های چهارگانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ریاست آن بر عهده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و دارای ۲۵ عضو حقیقی و حقوقی و ۹ عضو صاحب‌نظر از نهادها، سازمان‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی مرتبط با موضوع سلامت و دین است.
انتهای پیام
captcha