اجرای طرح «وصال جانان» در آذربایجان غربی
کد خبر: 3904783
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

اجرای طرح «وصال جانان» در آذربایجان غربی

رئیس سازمان حج و زیارت آذربایجان‌غربی گفت: امسال با بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی در قالب طرح «وصال جانان» آموزش‌های لازم به زائران عتبات عالیات ارائه می‌شود.

اجرای طرح وصال جانان برای آموزش زائران عتبات عالیات

محمدرضا ندیری، رئیس سازمان حج و زیارت آذربایجان‌غربی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: امسال با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در قالب طرح «وصال جانان» به زائران عتبات عالیات آموزش داده می‌شود.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا کلاس‌های آموزشی برای زائران به ‌صورت حضوری برگزار نشد و برای همین منظور این کلاس‌ها با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به‌صورت ویدئویی به زبان‌های فارسی، آذری و لهجه‌‌های کردی ضبط شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به شرایط زیرساختی کشور در حوزه الکترونیک و با توجه به ظرفیت‌های فضای مجازی، این سازمان تصمیم گرفت برخی از مسائل آموزشی را بومی‌سازی کند و در قالب طرح وصال جانان آموزش‌ها به زائران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی بیان کرد: سازمان حج و زیارت از  42 سرفصل اطلاعاتی که زائران باید بدانند، حدود 670 ساعت ضبط طرح آموزشی را برنامه‌ریزی کرده که 500 دقیقه آن آموزش درس‌نامه اجرایی و ملاحظات اجرایی فرایند حج است که شامل 250 دقیقه ویژه اهل تشیع که به زبان ترکی آذری بوده و 250 دقیقه نیز ویژه اهل تسنن به زبان کردی است.

ندیری ادامه داد: این برنامه در قالب لوح فشرده درس‌نامه اجرایی وصال جانان و نرم‌افزار چند رسانه‌ای یارانه‌ای و همچنین نرم‌افزار موبایلی آن تهیه شده است که در آن درس‌نامه حدود 12 پاورپوینت قرار دارد و زائرین می‌توانند تا زمان برگزاری کلاس‌های حضوری از آن استفاده و چندین بار تکرار کنند تا به آگاهی و آمادگی لازم برسند.

وی تصریح کرد: مدیران و پیشکسوتان حج نیز در زمینه مسائل اجرایی این طرح مشارکت دارند و همچنین کاروان‌هایی که 35 نفر به بالا باشند دو روحانی و کاروان‌های زیر 35 هم یک روحانی خواهند داشت که از سوی بعثه مقام معظم رهبری مطالب آماده شده را با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در اختیار زائرین قرار خواهند داد.

رئیس سازمان حج و زیارت آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه دانستن این مطالب جزو ضروریات بوده از زائرین خواهشمند است این برنامه‌ها را مشاهده کرده و مرور کنند و از افراد باسواد منزل کمک بخواهند تا سفر راحتی داشته و در این مدت دچار مشکل نشوند.

وی افزود: تاکنون حدود دو هزار و 650 نفر در سفر حج ثبت‌نام کرده‌اند و ظرفیت کاروان‌ها دو هزار و 750 نفر است که افراد در  19 کاروان دسته بندی شده‌اند و در صورت اعلام عربستان مبنی بر برگزاری حج امسال با توجه به اولویت‌های موجود ثبت نام انجام خواهد شد.

گفتنی است، هر زائر باید حدود 10 تا 12 جلسه کلاس آموزشی از جمله آشنایی با عربستان، قوانین و مقررات، شناخت هتل و اسکان، مسائل امنیتی سفر و..  را پیش از اعزام به عتبات عالیات گذرانده باشد که مدیر کاروان، روحانی و پزشک کاروان نیز مطالبی را در این مورد ارائه می‌دهند که مجموع سرفصل جلسه آموزشی برای داخل کشور نیز 42 سرفصل است.

انتهای پیام
captcha