اتحاد و همدلی؛ بهترین راهبرد فعالان قرآنی
کد خبر: 3904310
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ اظهار کرد:

اتحاد و همدلی؛ بهترین راهبرد فعالان قرآنی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در جمع فعالان قرآنی استان‌ها با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب برای من و شما مأموریت راهبردی ترسیم کرده‌اند و این نشان می‌دهد ایشان از قرآنی‌ها انتظار دارند، گفت: این اتحاد و همدلی در ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور خود یک راهبرد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، طی چهارمین نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی که امروز، 22 خردادماه به میزبانی این سازمان برگزار شد، گفت: در حال حاضر، سردمدار حرکت قرآنی کشور که از فضایل جمهوری اسلامی است، شما مؤسسات قرآنی هستید. وظیفه ما دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی نیز تسهیل این حرکت قرآنی شماست.

وی با اشاره به اینکه تصدی‌گری فعالیت‌های مردمی آفت بزرگی است، ادامه داد: فرهنگ باید مردمی اداره شود و قرآن نیز جزو این مقوله است و نهادهای حاکمیتی باید نقش پشتیبان و ناظر داشته باشند نه اینکه آنها را مدیریت کنند.

اخوان صباغ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه آتش به اختیار عمل کردن، گفت: مراد از این موضوع، انجام کار فرهنگی تمیز است. کار فرهنگی جامع و زیبا، اثر و نتیجه‌ دارد. وظیفه ما خدمت کردن است و هر جا در این فضا کوتاهی دیده شد باید از سوی شما به عنوان نماینده نهادهای مردمی به ما تذکر داده شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به موضوع مواسات، اظهار کرد: مواسات یعنی بخشیدن از مال خود به دیگری که کارهای بسیار خوبی در این زمینه طی ماه رمضان سال جاری انجام شد، اما اصل کار این است که به دست مردم انجام شود و نباید در حرکت مردمی دخالت کرد.

اخوان‌صباغ اظهار کرد: حرکت قرآنی در کشور باید راهبردی باشد، یعنی قول، فکر، عمل و منش من باید برای جامعه راهبردی باشد. بنابر این هر اتفاقی که در این چارچوب تقویت شود، یعنی جامه عمل پوشاندن به فرمان رهبری و هر اقدامی که موجب تضعیف شود یعنی از مأموریت ولایت خارج شده‌ایم. این نشان می‌دهد، ایشان از قرآنی‌ها انتظاراتی دارند که از سایر حوزه‌ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه شما قرآنیان باید راهبرد را مشخص کنید، ادامه داد: قرآن، کتاب زندگی است و در قرآن راهبردها معرفی می‌شود و اگر از این فضا خارج شویم، از مأموریتی که مقام معظم رهبری برای ما مشخص کرده‌اند، خارج شده‌ایم. بنابر این راهبری و راهبردنگاری با قرآنیان است و براساس مأموریت مقام معظم رهبری، مراکزی چون سازمان اوقاف و امور خیریه، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارات تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن باید این راهبردنگاری‌ها را پشتیبانی کنند.

اخوان‌صباغ با اشاره به تشکیل اتحادیه مدغم قرآنی، اظهار کرد: ما نظری غیر از نظر شما نداریم و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز وحدت را قبول دارند و شما به هر توافق و نتیجه‌ای که برسید ما هم همراه هستیم، چرا که وظیفه ما دخالت در این فضا نیست، بلکه پشتیبانی است. شما بهترین راهبرد را که همان رسیدن به همدلی و اتحاد است، انتخاب کردید.

وی با اشاره به اینکه در هفته آینده، میزبان رئیس ادارات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها و همچنین رؤسای تبلیغات اسلامی در محل سازمان دارالقرآن هستیم، گفت: مدیرعامل اتحادیه کشوری می‌تواند با حضور در این جلسه به ارائه توضیحات بیشتر و هماهنگی بیشتر ادارات با اتحادیه‌ها بپردازد.

در ادامه، جلسه پرسش و پاسخ و بیان نقطه نظرات مطرح شد که اهم آن بدین شرح است؛

  • برنامه‌ریزی برای ثبت خانه‌های قرآن شهری و روستایی
  • ابلاغ تمامی طرح‌های قرآنی به اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها
  • اعطای دبیری صدور مجوزهای مؤسسات قرآنی به  اتحادیه‌های مدغم استانی به مانند صنوف دیگر و حذف هیئت رسیدگی به امور مؤسسات
  • قرار دادن مدیریت پنهان بنا بر فرمایش حضرت علی(ع) در استان‌ها به دلیل اطلاع از وضعیت موجود مؤسسات قرآنی
  • فراهم ساختن زمینه تعامل و همکاری بیشتر اتحادیه‌های مدغم استانی با آموزش و پرورش
  • سپردن تمامی مجامع فعالان قرآن و عترت استان‌ها چون خانه‌های قرآن روستایی و شهری، قاریان، حافظان، کاتبان قرآن، هنرمندان قرآن و ... به اتحادیه‌های مدغم استانی
  • شکل‌گیری مجمع خیرین قرآنی در برخی از استان‌ها و عضویت اتحادیه‌های مدغم استان‌ها در این مجمع

به گزارش ایکنا، سپس اخوان صباغ از تعامل و همکاری با آموزش و پرورش استقبال کرد و گفت: در صورتی که پیشنهادات و طرح‌هایی در این زمینه دارید که موجب ارتقای سطح تعالیم و آموزش‌های قرآنی می‌شود، ارائه دهید تا بر روی آن بحث و تبادل نظر شود و حتی می‌توانیم طی جلسات مشترک با نمایندگان مربوطه در مجلس شورای اسلامی به امر قانونی کردن آن برسیم.

وی همچنین تأکید کرد: سازمان دارالقرآن‌ الکریم دارای فضاهایی چون سالن اجتماعات و خوابگاه و ... است و می‌توانید از آن طی برنامه‌های مختلف استفاده کنید.

انتهای پیام
captcha