هیچ آزمونی در پیام‌نور تعطیل نشد / آماده کمک به سایر دانشگاه‌ها هستیم
کد خبر: 3904108
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
محمدعلی کریمی خبر داد:

هیچ آزمونی در پیام‌نور تعطیل نشد / آماده کمک به سایر دانشگاه‌ها هستیم

معاون فناوری و پژوهش دانشگاه پیام‌نور گفت: از حدود یک‌سال پیش با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان، اپلیکیشنی ویژه دانشگاه پیام‌نور طراحی شد و در برخی حوزه‌ها از جمله در دسترس قرار دادن محتوا‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و سایر اطلاع‌رسانی‌ها به کمک ما آمد و با توجه به تعطیلی فیزیکی دانشگاه‌ها، امکان برگزاری آزمون در محیط آن فراهم شد.

محمدعلی کریمی

محمدعلی کریمی، معاون فناوری و پژوهش دانشگاه پیام‌نور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ابتکارات این دانشگاه در بستر فناوری برای برگزاری هر چه بهتر آزمون‌های پایان ترم دانشجویان، اظهار کرد: با توجه به سبقه دانشگاه پیام‌نور در حوزه آموزش در بستر الکترونیک و ظرفیت‌های خوبی که از گذشته داشته، همزمان با شیوع کرونا، این دانشگاه به مراتب آمادگی بیشتری در قیاس با بسیاری از دانشگاه‌های کشور داشت، به نحوی که در بحث آموزشی و ارائه محتوا‌های درسی مشکلی نبود. پیش از این، آزمون‌های برخی دروس دانشگاه پیام‌نور به صورت متمرکز الکترونیکی برگزار می‌شد و سوالات این آزمون‌ها به صورت آنلاین در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله فیزیکی، تدابیری در حوزه آموزشی دانشگاه اتخاذ شد و همچنین ستاد ویژه‌ای با همین رویکرد شکل گرفت و بستر‌های مختلف الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به امکاناتی که تحت محیط LMS در دسترس دانشگاه بود و همچنین شبکه‌های اجتماعی، بخشی از ارزیابی پایان ترم دانشجویان را به صورت اختیاری به اساتید واگذار کردیم تا بر اساس فاکتور‌هایی که می‌توانستند لحاظ کنند، دانشجویان ارزیابی شوند. همچنین، اپلیکیشنی از حدود یک‌سال پیش با همکاری شرکت دانش‌بنیان در جهت توسعه، ویژه دانشگاه پیام‌نور طراحی شد که در برخی حوزه‌ها از جمله در دسترس قرار دادن محتوا‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و سایر اطلاع‌رسانی‌های دانشگاه به کمک ما آمد و با توجه به تعطیلی فیزیکی دانشگاه‌ها، به کمک همین برنامه، امکانی برای برگزاری آزمون در محیط این اپلیکیشن فراهم شد. تا امروز که پنجمین روز برگزاری آزمون‌های پایان ترم دانشگاه پیام‌نور است، آمار استفاده از این اپلیکیشن قابل توجه بوده و در حدود ۱۸۰ هزار دانشجو و بیش از چهار هزار هیئت علمی دانشگاه این اپلیکیشن را نصب کرده‌اند.

معاون فناوری و پژوهشی دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه مشکلات در مسیر استفاده از این اپلیکیشن که برای نخستین بار طراحی شده، حداقل و انگشت‌شمار بوده است، گفت: کاربران در استفاده از این برنامه، رضایت خوبی داشتند. هدف‌گذاری ما در استفاده از این اپلیکیشن در درازمدت این است که در کنار استفاده از آن برای برگزاری آزمون‌های آنلاین، از آن به عنوان ظرفیتی نو برای بسیاری از امور دانشگاه استفاده کنیم. به جرئت می‌توان گفت دانشگاه پیام‌نور، جزو معدود دانشگاه‌هایی است که این بستر را به طور خاص ایجاد کرده و در اختیار دانشجویان قرار داده است.

وی درباره همکاری با سایر دانشگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های بستر الکترونیک در امر آموزش و برگزاری آزمون‌ها، بیان کرد: کم و بیش همکاری‌هایی با سایر دانشگاه‌ها داشته‌ایم و هماهنگی‌ها در حوزه آموزشی انجام شده از جمله دانشگاه تهران تقاضای همکاری با دانشگاه پیام‌نور را داشت. دانشگاه تهران در زمینه برگزاری آزمون دانشجویان خود که در شهرستان سکونت دارند و امکان تردد به تهران را ندارند، از توانمندی‌های دانشگاه پیام‌نور استفاده کرده و بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده، دانشجویان شهرستانی این دانشگاه، این امکان برای آن‌ها فراهم شده تا در محل مراکز واحد‌های ما در شهرستان خود مراجعه و به صورت آنلاین در آزمون‌های پایان ترم شرکت کنند.

کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا سایر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند از اپلیکیشن استفاده کنند، گفت: بله این آمادگی وجود دارد. همچنین طبق هماهنگی‌ها با مدیر شرکت ساخت این اپلیکیشن، که مجموعه‌ای دانش‌بنیان در کنار دانشگاه است، این امکان فراهم شده که آزمون‌های دیگری هم در این بستر امکان برگزاری داشته باشد، از جمله آزمون سازمان نظام مهندسی و مشابه آن و این موضوع در حال پیگیری است. با توجه به بازخورد‌های خوب این اپلیکیشن، این برنامه ظرفیت‌های خوبی در این مورد داراست که در اختیار دانشگاه پیام نور بوده و می‌تواند مورد استفاده سایر دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌نور در پایان درباره محتوای کلاس‌های درس در فضای این اپلیکیشن نیز بیان کرد: ظرفیتی به این منظور فراهم شده که محتوا‌های کلاس درس در این بستر بارگذاری شود. در درازمدت اگر بتوانیم شرایط را فراهم کنیم، می‌توانیم بخشی از آموزش‌های الکترونیکی را هم در فضای این اپلیکیشن دنبال کنیم و شعار دانشگاه پیام نور که «آموزش در همه‌ جا، همه‌ وقت و برای همه افراد» است، در این بستر عملیاتی شود.
انتهای پیام
captcha