کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن با کمترین جلسه و بیشترین مطالبه
کد خبر: 3904029
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲

کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن با کمترین جلسه و بیشترین مطالبه

کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن با مطالبات فراوانی روبرو است، اما این کمیسیون در یک سال گذشته نتوانسته جلسه‌ای برای رفع این مطالبات و دغدغه‌هایی که در این حوزه وجود دارد، برگزار کند.

کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن با کمترین جلسه و بیشترین مطالبه

به گزارش ایکنا؛ کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی همواره به عنوان بازوان اجرایی این شورا مطرح بوده و عملکرد آنها نه تنها از مهم‌ترین سنجه‌های بررسی وضعیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده بلکه عملکرد موثر آنهاست که می‌تواند چرخ فعالیت‌های قرآنی را تند، کند و یا حتی ساکن کند.

بخشی از بروز و ظهور این عملکرد از طریق برگزاری جلسات آنها به منصه ظهور می‌رسد، ظهور و بروزی که البته برخی کمیسیون‌های شورای توسعه به سختی نمره قبولی آن را دریافت می‌کنند.

ایکنا براساس رسالت خود؛ همواره کوشیده است تا آخرین مباحث مطرح شده در جلسات کمیسیون‌ها و چالش‌های پیش روی آنها را برای جامعه قرآنی و فعالان این عرصه و نیز تصمیم‌سازان حوزه قرآن منعکس کند.

گرچه این تلاش در مورد برخی کمیسیون‌ها همراه با موفقیت بوده و مدیران کمیسیون‌ها مجاب به ارائه گزارش از عملکرد خود شده‌اند، اما در برخی دیگر بدون توفیق بوده است، از جمله کمیسیون‌هایی که کمتر موفق به برگزاری جلسه شده‌ و به تبع آن گزارش‌های کمتری از آن بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است، کمیسیون پژوهش و آموزش عالی است، کمیسیونی که نزدیک به یک سال است درب سالن جلسات آن نه برای اهالی رسانه که برای هیچ کدام از اعضا گشوده نشده است تا شمار جلسات آن با اغماض به اندازه نیمی از جلسات دو کمیسیون دیگر (تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی قرآن) برسد.

از آنجا که تربیت نیروی متخصص و تولید دانش دو پایه اصلی برای گسترش و تعمیق فرهنگ قرآنی است – همان امری که دلیل تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های آن بوده - و همچنانکه آموزش و تبلیغ قرآن از محصولات و خدمات پژوهش و آموزش عالی استفاده می‌کند، کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی نقش و جایگاه مهمی می‌یابد.

آخرین جلسه کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی که بیست و هفتمین جلسه آن به شمار می‌رود، ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ برگزار شد و مهمترین تصمیمات آن «تشکیل کمیته تدوین دستورالعمل اجرای سند پژوهش و آموزش عالی و دریافت نظرات اعضای کمیسیون نسبت به اولویت‌های اقدامات ملی سند و شناسنامه آنها و همچنین تشکیل جلسه بیست و هشتم کمیسیون در ماه مبارک رمضان همان سال» بود.

وضعیت این کمیسیون در حالی به نحو شرح داده شده در این گزارش پیگیری شده است که مطالبات بسیاری از آن وجود دارد. در ادامه تلاش شده است تا به پاره‌ای از این مطالبات اشاره شود، لازم به یادآوری است که برخی از این موارد در گذشته در دستور کار کمیسیون قرار گرفته و مورد پیگیری قرار گرفته اما به صورت نیمه‌کاره رها شده است.

تشکیل جلسات کمیته راهبری و اجراسازی سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور که یک سال و نیم از تصویب آن می‌گذرد. طبق این سند، کمیسیون موظف بوده است، گزارش سالانه وضعیت پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را به شورای توسعه ارائه کند. گزارشی که مشخص نیست ارائه شده است یا خیر.
- تشکیل کمیته نظارت بر برنامه‌های ملی و بین‌المللی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور
- بازنگری و تجمیع برنامه درسی دوره کارشناسی علوم قرآن و حدیث
- تدوین و انتشار درسنامه‌های برنامه درسی تجمیع و بازنگری شده دوره کارشناسی علوم قرآن و حدیث
- تشکیل گروه تخصصی برنامه‌ریزی درسی و گسترش آموزش عالی رشته علوم قرآن و حدیث
- طراحی، به‌روزرسانی و ارتقا برنامه‌های درسی رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
- تعیین تکلیف نحوه صدور مدرک برای متقاضیان استفاده از قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن کریم
- فعالسازی کارگروه‌های تخصصی کمیسیون (کارگروه توسعه پژوهش و کارگروه توسعه آموزش عالی)
- تدوین و تصویب سازوکارهای مناسب برای تسهیل ارتباطات، هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت دستگاه‌های دولتی و عمومی و مؤسسات مردمی در حوزه تخصصی
- ارزیابی نحوه انجام وظایف و فعالیت سازمان‌ها در حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و ارائه گزارش دوره‌ای به شورای توسعه
برخی از اقداماتی که به آن اشاره شد، از جمله مطالبات اهالی رسانه و فعالان این عرصه از مجموعه وزارت علوم و کمیسیون مربوطه است. ضروری است، شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به پاسخگویی درباره عدم تشکیل جلسه و همچنین لزوم تحقق مطالبات از این کمیسیون پیگیری داشته باشد و نسبت به وضعیت این کمیسیون روشنگری‌های لازم را با اهالی رسانه و دغدغه‌مندان این عرصه داشته باشد.
قطعاً جهش در سطح و گستره فعالیت‌های قرآنی با جهش تولید دانش و تربیت نیروی متخصص برای این فعالیت‌ها امکان‌پذیر است. ماموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر دوش کمیسیون پژوهش و آموزش عالی گذاشته است.
در بین کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن کریم، ۱۹ خردادماه جلسه پنجاه‌وپنجم خود را در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جلسه پنجاه‌وچهارم کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش روز گذشته، 26 خردادماه برگزار شد. خبرنگار ایکنا نیز چندین بار به صورت حضوری و یا تلفنی به مصاحبه و ارتباط‌گیری با دبیر کمیسیون پژوهش اقدام کرده، اما هر بار پاسخی دریافت نکرده است. شایسته است مسئولان کمیسیون در وهله اول و مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اولویت بعد پاسخگوی وضعیت به وجود آمده باشند.

انتهای پیام
captcha