ماجرای چاپ کتاب‌های امام خمینی با جلدهای قلابی را در فکه بخوانید
کد خبر: 3903709
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶

ماجرای چاپ کتاب‌های امام خمینی با جلدهای قلابی را در فکه بخوانید

تازه‌ترین شماره نشریه فکه به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به ماجرای چاپ کتاب‌های امام خمینی(ره) با عناوین و جلدهای قلابی پرداخته است.

ماجرای چاپ کتاب‌های امام خمینی با جلدهای قلابی را در فکه بخوانیدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دویست و پنجمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی «فکه» با عناوینی نظیر انقلاب اسلامی جریانی نو، مبارزه با کرونا جهاد عظیم مردمی، رقص عاشقان، نیاز امروز نیاز به مهدی(عج)، پدافند غیرعامل، قاصدی برای نور، مدرسه عشق، توزیع فرهنگ، کو برادر‌های من، وقت امتحان فرارسیده، تا هویزه، شلیک کن فراموش کن، می‌خوام برم جنگ، آقای اصغر، کنار حاج قاسم، قصه اصغر، ماندگاران سوره، رفیق‌ترین برادر و کتابنامه منتشر شد.

در مطلبی با عنوان «توزیع فرهنگ» آمده است: بعد از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و شروع نهضت، یکی از اقدامات بسیار مهم رژیم پهلوی برای عدم گسترش نهضت و سرکوب آن، جلوگیری از چاپ و نشر رساله، اعلامیه‌ها و کتاب‌های امام خمینی(ره) بود. حکومت پهلوی در واقع متوجه این موضوع شده بود که روش آیت‌الله خمینی برای مبارزه با استبداد پهلوی برخلاف گروه‌های چپ (مارکسیستی) که مشی مسلحانه داشتند، کاملاً فرهنگی است. بر همین مبنا علاوه بر اعلامیه‌ها کتاب‌هایی، چون کشف الاسرار، ولایت فقیه و حتی رساله عملیه امام خمینی اذهان مردم را نسبت به وابستگی رژیم شاه به غرب و به ویژه آمریکا، خیانت‌ها و جنایت‌های او در حق مردم و مذهب و کشور روشن می‌کرد و خطر مهمی برای حکومت محمدرضا پهلوی محسوب می‌شد.

براساس دستورالعلمل ساواک، چاپ، توزیع، خرید، فروش، نگهداری و حتی مطالعه رساله و سایر آثار امام ممنوع بود و تخطی از این قانون مجازات شدیدی به همراه داشت. در مقابل این اقدام سرکوبگرانه، یاران امام خمینی با فداکاری عظیم و به جان خریدن همه خطرات، با چاپ و توزیع رساله و سایر آثار امام، نقش بزرگی را در تحول فکری جامعه و در نهایت وقوع انقلاب اسلامی ایفا کردند.

یکی از روش‌هایی که مبارزان برای فریب ساواک از آن استفاده می‌کردند، چاپ رساله عملیه و کتاب ولایت فقیه امام با عناوین و جلد‌های قلابی بود. به این شکل که جلد رساله را به نام رساله عملیه آیت‌الله موسوی یا آیت‌الله بروجردی چاپ می‌کردند، یا اینکه کتاب ولایت فقیه را با عنوان نامه‌ای از امام موسوی به کاشف الغطا منتشر می‌کردند.

ماجرای چاپ کتاب‌های امام خمینی با جلدهای قلابی را در فکه بخوانید

نشر و توزیع رساله و آثار امام از اقدامات بسیار خطرناکی بود که پای مبارزان زیادی را به کمیته مشترک خرابکاری کشاند و آن‌ها را با شکنجه‌های وحشتناک مواجه کرد. تعدادی از این مبارزان همچون آیت‌الله شهید سیدمحمدرضا سعیدی به علت داشتن همین جرم و زیر شکنجه‌های طاقت‌فرسای مأموران ساواک به شهادت رسیدند. این فداکاری‌ها در طول ۱۵ سال مبارزه، باعث روشن شدن اذهان جامعه و همراه کردن توده‌های مردم با نهضت اسلامی امام(ره) و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی شد.

در پرونده ویژه این شماره از فکه درباره اصغر پاشاپور، شهید مدافع حرم می‌خوانیم: اصغر واقعاً یک رزمنده مجاهد و یک عارف به تمام معنا بود. اخلاص توی کلام، رفتار و عملش حس می‌شد. هر وقت جلسه داشتیم، بعد از اتمام جلسه که از هم جدا می‌شدیم، گاهی برای کاری تماس می‌گرفتم. می‌گفتم: کجایی؟ می‌گفت: دمشقم. ساعت دوی شب! هاج و واج می‌ماندم که این ساعت دمشق چه می‌کند. یا می‌پرسیدم: کجایی؟ می‌گفت: حماة. می‌رفت سراغ کارش و مدام در چرخش و رفت و آمد بود. اصلاً در یک چارچوب خاص نمی‌گنجید.

در بخش کتابنامه تازه‌های نشر دفاع مقدس مانند مسافران وطن خاطرات آزادگان شرکت خطوط لوله نفت ایران، پیش‌بینی‌های حکیمانه؛ مرور پیش‌بینی‌های سیاسی و اجتماعی رهبران انقلاب، ردپایی در رمل؛ حقایقی درباره کاوش پیکرهای شهدا، روز دهم گوشه‌ای از ناگفته‌های هشت ماهه اول جنگ، مرد مردستان؛ نگاهی داستانی به زندگی سردار شهید حسین قجه‌ای و سناریوهای آینده عربستان کتابی برای شناخت دقیق آل سعود معرفی شده است.

انتهای پیام
captcha