بیشتر مشکلات جهان اسلام از کم‌توجهی به قرآن است
کد خبر: 3899919
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام سلیمانی اردهالی:

بیشتر مشکلات جهان اسلام از کم‌توجهی به قرآن است

امام جمعه مشهد اردهال گفت: تمام مشکلات جهان اسلام ناشی از ممنوعیت تفسیر در طول تاریخ بوده است. آنچه امام علی(ع) را خانه‌نشین و ائمه طاهرین(ع) را دچار مشکل کرد، عمل نکردن به قرآن و ممنوعیت تفسیر آنان از قرآن است. بنابراین بهترین و معتبرترین نهادی که می‌تواند در ابطال این رژیم منحوس بحث قرآنی کند، حوزه و علما هستند.

بیشتر مشکلات جهان اسلام به علت کم توجهی به قرآن است / حوزه برنامه جدی برای مبارزه با اسرائیل داشته باشدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی، امام جمعه مشهد اردهال، شامگاه 29 اردیبهشت‌ماه، در نشست بررسی جایگاه و عملکرد حوزه در مقابله با صهیونیسم در قم با اشاره به تعبیر قرآنی «وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»(بقره/191)، گفت: یکی از دلایل مبارزه با رژیم منحوس صهیونیستی آن است که وجودش فتنه در بشریت است و فتنه به تعبیر قرآن از قتل بدتر است و وظیفه ما مقابله با این رژیم فتنه‌گر است.

وی با اشاره به آیه شریفه 120 بقره «وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»، اظهار کرد: قرآن کریم فرموده است که یهود و نصارا از پیامبر و مسلمانان راضی نمی‌شوند، مگر اینکه دست از دینشان بردارند. اخطار آیه در اینجاست: «وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ»، یعنی اگر این تبعیت صورت بگیرد هیچ ولایت و نصرتی از جانب خدا نخواهند داشت.

سلیمانی اردکانی با ذکر آیه 114 بقره، افزود: خداوند می‌فرماید: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ؛ و چه کسانی ستمکارتر از کسانی می باشند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیری کردند، و در خرابی آنها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن درآیند، جز در حال ترس. برای آنان در دنیا خواری و زبونی است و در آخرت عذابی بزرگ است.» رژیم قدس چنین رفتاری با بیت‌المقدس کرده و خزی و خواری در دنیا و آخرت نصیب نهایی اوست.

تفسیر آیات مقاومت و جهاد با دشمن

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بخش علمی حوزه باید متولی تفسیر و تبیین این آیات باشد، اظهار کرد: دروس تفسیر در حوزه بحمدلله زیاد شده است، ولی با این وجود نباید حمایت از فلسطین، در سطح عموم، سیاسی تلقی شود بلکه باید معامله و برخورد دینی با آن داشته باشیم؛ لذا بازبینی کنیم که اشکال کار در کجاست.

وی افزود: تمام مشکلات جهان اسلام ناشی از ممنوعیت تفسیر در طول تاریخ بوده است، آنچه امام علی(ع) و امام حسن(ع) را خانه‌نشین و امام حسین(ع) را زیر سم اسبان قرار داد و مابقی ائمه(ع) را دچار مشکل کرد، عمل نکردن به قرآن و ممنوعیت تفسیر آنان از قرآن است. بهترین و معتبرترین نهادی که می‌تواند در ابطال این رژیم منحوس بحث قرآنی کند، حوزه و علما هستند. برخی شاید بشنوند و بگویند این سخنان بوی افراط می‌دهد ولی اینها، حرف قرآن و خداست.

امام جمعه مشهد اردهال بیان کرد: همه هم و غم استکبار، بقای رژیم اسرائیل است؛ یعنی تلاش می‌کنند تا دشمن خدا حاکم باشد در حالی که خدا می‌خواهد دینش حاکم شود؛ لذا توده مردم، علما، فقها و بزرگان باید فرمان خدا را در این زمینه گردن بگذاریم. رژیم صهیونیستی برای خودش برنامه دارد و سیاست خارجی خود را مبتنی بر رفع تنش با کشورهای اسلامی قرار داده است و ما هم باید در مقابله با آنان برنامه داشته باشیم.

وی افزود: کشورها در مناسبات با این رژیم چهار دسته هستند؛ برخی ارتباط دوستانه دارند، برخی ارتباط محرمانه و برخی مانند قطر، عراق و کویت ورودی به مسئله ندارند. دو کشور مانند ایران و سوریه و گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس هم سر ستیز با تأسی بر منویات امام راحل و امام حاضر با این رژیم دارند.

سوریه؛ جبهه استراتژیک علیه اسرائیل

سلیمانی اظهار کرد: استکبار معتقدند که سوریه آخرین جبهه استراتژیک برای تهدید اسرائیل است و معتقدند که اگر عراق با ایران متحد شود، می‌تواند عمق استراتژیک و خطرناک برای این رژیم باشد. تقویت مناسبات محرمانه با کردهای عراق، نفوذ بیشتر در کشورهای خلیج فارس، حساب کردن روی نقش متمایز و روزافزون عربستان در منطقه و به‌کارگیری ضدیت با ایران و فعال کردن اختلافات مصر و سودان، برنامه‌های این رژیم منحوس‌تر از کروناست.

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت باید با دو بال علمی و نظامی برای ریشه‌کنی این رژیم کار کند، تصریح کرد: پرتاب ماهواره نظامی سپاه، چشم دشمنان را خیره و کور کرد و در بعد علمی نیز حوزه باید تلاش بیشتری داشته باشد. حوزه خدمت زیادی به قرآن و تفسیر کرده است، ولی در تبلیغ و ترویج روحیه امام ضعیف عمل کرده‌ایم؛ کسانی داریم که در دل حوزه زندگی می‌کنند، ولی روحیه بی‌اعتنایی به فلسطین و مبارزه با اسرائیل دارند. نظرات امام و رهبری در مورد فلسطین باید روز به روز در حوزه مرور شود؛ البته ایران دنبال جنگ نیست، ولی باید در برابر دشمن قوی شویم.

انتهای پیام
captcha