آیین‌نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی تصویب شد
کد خبر: 3899554
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶

آیین‌نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی تصویب شد

با تصویب آئین‌نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، چارچوب برای اسناد استانی تعیین شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی، دبیر این شورا در پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اظهار کرد: دستور جلسه در مورد سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است با این نگاه که بتواند در برنامه‌های پنج ساله کشور آمادگی لازم را برای تنظیم اعتبارات استانی بر مبنای سند استانی مهندسی فرهنگی فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تصویب این سند در ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور باعث ایجاد یک چارچوب برای تدوین اسناد استان­‌ها می‌شود، افزود: با توجه به اینکه نگاه ما توجه به ذینفع است، نه یک فرایند سیاستگذاری و برنامه‌­ریزی، بر این ­اساس بنای ما فعال کردن همه استان­‌ها برای تدوین اسناد است.

در ادامه حاجی­لویی، معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین‌نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را شرح داد و گفت: مسئله اصلی ما بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که یکی از مهم‌ترین تدابیر آن تدوین برش­‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.

وی گفت: بازیگر اصلی تدوین برش‌­های استانی، شورای فرهنگ عمومی کشور است که در قامت ستاد استانی نقشه مهندسی مسئولیت اجرای نقشه را بر عهده دارد.

حاجی­لویی با اشاره به اهم نکاتی که در تدوین، تصویب، اجرا و نظارت و ارزیابی برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی مدنظر قرار گرفته است، گفت: بازیگر اصلی تدوین برش‌های استانی شورای فرهنگ عمومی کشور است که در قامت ستاد استانی نقشه مهندسی مسئولیت اجرای نقشه را بر عهده دارد.

در ادامه، میرزمانی متن پیش‌نویس آیین‌­نامه را به صورت پاورپوینت ارائه کرد، سپس بررسی آیین‌نامه تدوین و اجرای برش­‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دستور کار قرار گرفت.

همچنین نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: بهتر است در این آیین­‌نامه، به منظور تسهیل فرایند سیاستگذاری­‌ها، برنامه­‌ریزی­‌ها و تخصیص بودجه با رویکرد فرهنگی، شورای مدیریت و برنامه­‌ریزی استان که ریاست آن بر عهده استاندار است، به جای شورای فرهنگ عمومی مسئول قرار گیرد.


وی در ادامه افزود: در این آیین­‌نامه اسناد دیگری که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به صراحت بیان شود، چون برخی از این اسناد برش استانی دارد و لازم است در استان­‌ها بررسی شود.

نویدادهم گفت: در عین حال که به فرهنگ ملی و انسجام آن فکر می­‌کنیم، باید فرهنگ‌­های بومی، استانی و اقوام خودمان را به رسمیت بشناسیم و بین­شان تعادل برقرار کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سخنانی بیان کرد: لازم است تعریف دقیق‌­تری از کمیته تلفیق برای استان­‌ها ارائه شود و تصریح دقیق­‌تر بر این نکته ضروری است که این برش استانی همان برنامه پنج ساله فرهنگی هر استان است.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به هماهنگی و پذیرش نقش دستگاه­‌ها در برنامه­‌های استانی با نقش دستگاه در برش ملی گفت: توجه به سطح بلوغ کارشناسی و مدیریتی استان­‌ها و تلاش برای ارتقای نقش سیاست‌گذاری به گونه‌­ای که توان تحلیل شاخص­‌های فرهنگی استان را داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است.


در ادامه علی احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان طی سخنانی اظهار کرد: تجربه نشان داده جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان­‌ها به صورت خیلی محدود و شاید سالی یک یا دو جلسه برگزار می­‌شود و اینکه ما بخواهیم یک کار دائمی را به چنین شورایی واگذار کنیم، نیاز به بررسی بیشتری دارد. مضاف بر اینکه تصویب را باید به خود استان‌­ها واگذار کنیم و دبیرخانه شورا باید نظارت و ارزیابی­‌های لازم را داشته باشد.

در ادامه جعفری‌نژاد، رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تعدد اسناد استانی و نیز ارتباط بخشی از این اسناد با حوزه فرهنگ گفت: با توجه به اینکه یک سند جدیدی به اسناد قبلی اضافه می‌­شود و مرجع اجرای این اسناد با همدیگر متفاوت است، لازم است حتما ساز و کاری برای ارتباط این اسناد با همدیگر پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه تدوین برش استانی هر سند همیشه یک‌سری مشکلاتی را با خود به همراه دارد، بیان کرد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان یک سند ملی قرار است سی و یک برش استانی داشته باشد؛ بنابراین نحوه ارتباط بین نقشه مهندسی فرهنگی و سند برش استانی مسئله مهمی است که در تدوین آیین‌­نامه باید به آن توجه ویژه­‌ای کرد.

در ادامه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که اهم آن شامل لزوم وجود یک زیرساخت هوشمند برای یکپارچگی نتایج و برنامه‌­ها، عدم کارایی شورای فرهنگ عمومی برای تحول بخشیدن به مدیریت فرهنگی، بودجه ناکافی شورای فرهنگ عمومی، برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی به‌صورت محدود در استان­‌ها، لزوم واگذاری تصویب برنامه‌­ها به خود استان­‌ها، لزوم انتخاب رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان به‌عنوان دبیر برای ضمانت اجرای بیشتر مصوبات، توسعه وظایف ستاد استان با توجه به تاکید نقشه مهندسی فرهنگی، ارائه گزارش­‌های فصلی و موردی به جای گزارش­‌های سالانه، بررسی تعدد اسناد استانی نقشه مهندسی فرهنگی و نحوه ارتباط این اسناد با همدیگر، لزوم برقراری ارتباط بین سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی با سند برش استانی و عدم اشراف کامل برخی ائمه جمعه به‌­عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی استان­‌ها به حوزه فرهنگ، پیچیده بودن متن آیین‌نامه، لزوم روان­‌تر بودن متن آیین­‌نامه و منطبق بودن آن با شرایط موجود و لزوم محدود شدن روند بوروکراتیک آیین‌­نامه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه با اشاره به بحث‌های کامل و مفصلی که در مورد آیین‌­نامه برش‌­های استانی صورت گرفت، گفت: تقریباً چیزی در حوزه ملی و استانی نیست که در سند مهندسی فرهنگی کشور لحاظ نشده باشد، لذا با مرجعیت سند مهندسی فرهنگی می‌­توان برنامه‌­ریزی ملی و استانی را انجام داد.
انتهای پیام
captcha