به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی، دبیر این شورا در پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اظهار کرد: دستور جلسه در مورد سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است با این نگاه که بتواند در برنامههای پنج ساله کشور آمادگی لازم را برای تنظیم اعتبارات استانی بر مبنای سند استانی مهندسی فرهنگی فراهم کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تصویب این سند در ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور باعث ایجاد یک چارچوب برای تدوین اسناد استانها میشود، افزود: با توجه به اینکه نگاه ما توجه به ذینفع است، نه یک فرایند سیاستگذاری و برنامهریزی، بر این اساس بنای ما فعال کردن همه استانها برای تدوین اسناد است.
در ادامه حاجیلویی، معاون خط مشیگذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آییننامه تدوین و اجرای برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را شرح داد و گفت: مسئله اصلی ما بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که یکی از مهمترین تدابیر آن تدوین برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.
وی گفت: بازیگر اصلی تدوین برشهای استانی، شورای فرهنگ عمومی کشور است که در قامت ستاد استانی نقشه مهندسی مسئولیت اجرای نقشه را بر عهده دارد.
حاجیلویی با اشاره به اهم نکاتی که در تدوین، تصویب، اجرا و نظارت و ارزیابی برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی مدنظر قرار گرفته است، گفت: بازیگر اصلی تدوین برشهای استانی شورای فرهنگ عمومی کشور است که در قامت ستاد استانی نقشه مهندسی مسئولیت اجرای نقشه را بر عهده دارد.
در ادامه، میرزمانی متن پیشنویس آییننامه را به صورت پاورپوینت ارائه کرد، سپس بررسی آییننامه تدوین و اجرای برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دستور کار قرار گرفت.
همچنین نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: بهتر است در این آییننامه، به منظور تسهیل فرایند سیاستگذاریها، برنامهریزیها و تخصیص بودجه با رویکرد فرهنگی، شورای مدیریت و برنامهریزی استان که ریاست آن بر عهده استاندار است، به جای شورای فرهنگ عمومی مسئول قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: در این آییننامه اسناد دیگری که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به صراحت بیان شود، چون برخی از این اسناد برش استانی دارد و لازم است در استانها بررسی شود.
نویدادهم گفت: در عین حال که به فرهنگ ملی و انسجام آن فکر میکنیم، باید فرهنگهای بومی، استانی و اقوام خودمان را به رسمیت بشناسیم و بینشان تعادل برقرار کنیم.
در ادامه حجتالاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در سخنانی بیان کرد: لازم است تعریف دقیقتری از کمیته تلفیق برای استانها ارائه شود و تصریح دقیقتر بر این نکته ضروری است که این برش استانی همان برنامه پنج ساله فرهنگی هر استان است.
وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به هماهنگی و پذیرش نقش دستگاهها در برنامههای استانی با نقش دستگاه در برش ملی گفت: توجه به سطح بلوغ کارشناسی و مدیریتی استانها و تلاش برای ارتقای نقش سیاستگذاری به گونهای که توان تحلیل شاخصهای فرهنگی استان را داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است.
در ادامه علی احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان طی سخنانی اظهار کرد: تجربه نشان داده جلسات شورای فرهنگ عمومی در استانها به صورت خیلی محدود و شاید سالی یک یا دو جلسه برگزار میشود و اینکه ما بخواهیم یک کار دائمی را به چنین شورایی واگذار کنیم، نیاز به بررسی بیشتری دارد. مضاف بر اینکه تصویب را باید به خود استانها واگذار کنیم و دبیرخانه شورا باید نظارت و ارزیابیهای لازم را داشته باشد.
در ادامه جعفرینژاد، رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تعدد اسناد استانی و نیز ارتباط بخشی از این اسناد با حوزه فرهنگ گفت: با توجه به اینکه یک سند جدیدی به اسناد قبلی اضافه میشود و مرجع اجرای این اسناد با همدیگر متفاوت است، لازم است حتما ساز و کاری برای ارتباط این اسناد با همدیگر پیشبینی شود.
وی با بیان اینکه تدوین برش استانی هر سند همیشه یکسری مشکلاتی را با خود به همراه دارد، بیان کرد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان یک سند ملی قرار است سی و یک برش استانی داشته باشد؛ بنابراین نحوه ارتباط بین نقشه مهندسی فرهنگی و سند برش استانی مسئله مهمی است که در تدوین آییننامه باید به آن توجه ویژهای کرد.
در ادامه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که اهم آن شامل لزوم وجود یک زیرساخت هوشمند برای یکپارچگی نتایج و برنامهها، عدم کارایی شورای فرهنگ عمومی برای تحول بخشیدن به مدیریت فرهنگی، بودجه ناکافی شورای فرهنگ عمومی، برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی بهصورت محدود در استانها، لزوم واگذاری تصویب برنامهها به خود استانها، لزوم انتخاب رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی هر استان بهعنوان دبیر برای ضمانت اجرای بیشتر مصوبات، توسعه وظایف ستاد استان با توجه به تاکید نقشه مهندسی فرهنگی، ارائه گزارشهای فصلی و موردی به جای گزارشهای سالانه، بررسی تعدد اسناد استانی نقشه مهندسی فرهنگی و نحوه ارتباط این اسناد با همدیگر، لزوم برقراری ارتباط بین سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی با سند برش استانی و عدم اشراف کامل برخی ائمه جمعه بهعنوان رییس شورای فرهنگ عمومی استانها به حوزه فرهنگ، پیچیده بودن متن آییننامه، لزوم روانتر بودن متن آییننامه و منطبق بودن آن با شرایط موجود و لزوم محدود شدن روند بوروکراتیک آییننامه است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه با اشاره به بحثهای کامل و مفصلی که در مورد آییننامه برشهای استانی صورت گرفت، گفت: تقریباً چیزی در حوزه ملی و استانی نیست که در سند مهندسی فرهنگی کشور لحاظ نشده باشد، لذا با مرجعیت سند مهندسی فرهنگی میتوان برنامهریزی ملی و استانی را انجام داد.
انتهای پیام