دلیل بی‌توجهی به ظرفیت عظیم مردم / کرونا چهره دیگری از آمریکا به نمایش گذاشت
کد خبر: 3898739
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
مجتبی رحماندوست بیان کرد:

دلیل بی‌توجهی به ظرفیت عظیم مردم / کرونا چهره دیگری از آمریکا به نمایش گذاشت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مردم ایران در حوادث و گرفتاری‌های مختلف از جمله بحران کرونا گوهر و ذات اصیل خود را نشان داده‌اند، گفت: همواره پس از حضور باشکوه مردم در صحنه‌های مختلف بیان شده که مسئولان باید قدر مردم را بدانند، اما چون بیشتر مسئولان کشور از جنس مردم نیستند و در برج عاج‌های خود زندگی می‌کنند، پس از اینکه این قضایا تمام می‌شود دوباره مردم فراموش می‌شوند و از ظرفیت شکوفاشده آنها استفاده نمی‌شود.

مجتبی رحماندوست، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره تأثیر بحران کرونا در شکوفایی ظرفیت‌های مردمی و شناخت دقیق‌تر مردم ایران از سوی مسئولان گفت: در حکمت 217 نهج‌البلاغه از امام علی(ع) آمده است: «فِي تَقَلُّبِ الاَحْوَالِ، عُلِم جَوَاهِرِ الرِّجَالِ؛ در دگرگونى حالات گوهر مردان شناخته مى‌شود» و مضمون آن این است که در هنگام مصیبت‌ها و بلاهای بزرگ، جوهره انسان‌ها آشکار می‌شود. مردم ایران پیش از این در گرفتاری‌ها و سختی‌هایی مانند دفاع مقدس، زلزله و سیل آزمون خود را پس داده‌اند و اینکه در بحران کرونا با تمام وجود به کمک همدیگر بشتابند و در عرصه حاضر شوند پدیده عجیب و غریبی نیست.

جوهر واقعی مردم در بحران کرونا آشکار شد

وی ادامه داد: در چنین فضایی در کشور همه خط و خطوط سیاسی کنار رفت و همه مردم اعم از باحجاب، کم‌حجاب، حزب‌اللهی و غیرحزب‌اللهی به صحنه کمک به همنوعان آمدند که این امر بیانگر ویژگی مردم ایران و جوهره واقعی آنهاست.

رحماندوست اظهار کرد: همواره هر وقت مردم در هر صحنه‌ای اعم از کمک‌رسانی‌ها، راهپیمایی‌ها، تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی و انتخابات‌ها حضور پرشکوه داشته‌اند و بلافاصله نیز بیان شده که مسئولان باید قدر مردم را بدانند و این سخن به ترجیع‌بند همیشگی تبدیل شده است، اما فرداروزی که این قضایا می‌گذرد، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و مسئولان از این ظرفیت عظیم استفاده نمی‌کنند.

ضرورت ثبت حماسه کادر درمان در قالب تاریخ شفاهی

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: نکته مهمی که می‌خواهم اشاره کنم ثبت فداکاری‌ها و حماسه‌های آفریده شده در دوره شیوع ویروس کرونا در کشور است. رهبر معظم انقلاب در سخنانی بیان فرمودند که احتمالاً این اتفاق ناشی از یک جنگ بیولوژیک است و روزهای گذشته نیز ایشان یادی از شهید آوینی و نقش او در ثبت وقایع دفاع مقدس کردند. اخیرا هم در صحبتی که با یکی از مسئولان داشتم او نقل کرد در جلسه‌ای که وزیر بهداشت نیز حضور داشت، آقای نمکی بیان کرد که شک ندارد کرونا دست‌ساز شیاطین عالم است.

وی ادامه داد: حال اگر این ویروس ساخته دست بشر باشد، کشته‌ها و فوتی‌های آن نیز شهید محسوب می‌شوند. لذا در راستای سخنان چند روز گذشته رهبر معظم انقلاب، پیشنهاد من این است برای ثبت حماسه کادر درمانی و بهداشتی در ماه‌های اخیر، دفتر هنر و ادبیات جهاد سلامت به مانند دفتر هنر و ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی تشکیل شود و نهادهایی مانند وزارت بهداشت و درمان، حوزه هنری، باغ‌موزه دفاع مقدس و امثال آنها متولی این امر شوند و راوی اقدامات و حماسه شهدای مدافع سلامت و ایثارگران این حوزه به ویژه در این ایام شوند و خاطرات این افراد را به سرعت و در همین روزها ضبط و ثبت کنند و مجموعه این خاطرات برای نمونه تبدیل به کتاب تاریخ شفاهی دوران جهاد سلامت گذاشته شود تا این حماسه برای همیشه ماندگار شود و بخشی از واقعیت مردم ایران به رشته تحریر درآید.

رحماندوست درباره دلایل عدم استفاده از این ظرفیت عظیم مردمی توسط دولت‌ها و مسئولان گفت: این امر چند دلیل عمده دارد؛ یکی از دلایل مهم آن است که اکثریت مسئولان کشور از جنس مردم نیستند و در برج عاج‌های خود زندگی می‌کنند و نگاه از بالا به پایین به مردم دارند. به همین سبب مسئولان یاد گرفته‌ا‌ند وقتی در شرایط سخت و بحرانی هستند به مردم مراجعه می‌کنند و وقتی هم نیازی ندارند، مردم را فراموش می‌کنند. به علاوه اینکه بشر طبق نص صریح قرآن فراموش‌کار است، در حالی که اصل انقلاب فقط و فقط با حضور توده مردم و به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید.

کرونا و مهر تأیید بر سراب بودن شعارهای حقوق بشری غرب

رحماندوست درباره تأثیر کرونا بر شناخت بیشتری از واقعیت تمدن و جامعه غرب گفت: ترامپ همواره در سخنرانی‌های خود انگشت شست خود را به نشانه پیروزی بالا می‌گرفت و می‌گفت «آمریکا اول است»؛ امروز مشخص شد که آمریکا و غرب در ماسک‌‌دزدی، غارت فروشگاه‌ها، تلفات بالا، بی‌احترامی به سالمندان و در مجموع وحشی‌گری اول هستند.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: مشاهده و مطالعه رفتار و مدیریت غربی‌ها در مواجهه با کرونا در ابعاد مختلف داده‌هایی به دست می‌دهد که نشان می‌دهد شعارهای غرب در خصوص حقوق بشر سرابی بیش نیست و این کشورها با حجم عظیمی از مشکلات مدیریتی، درمانی و بهداشتی، تمدنی و اخلاقی مواجه هستند. در حالی که در کشورمان با وجود اینکه مردم تحت تحریم و فشار حداکثری هستند نه فروشگاهی غارت شد، نه سالمندان به حال خود رها شدند و نه دزدی و غارت اقلام و لوازم بهداشتی و درمانی رخ داد.

انتهای پیام
captcha