پیش‌بینی جمع‌آوری 85 میلیارد ریال زکات فطره در استان مرکزی
کد خبر: 3893534
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷

پیش‌بینی جمع‌آوری 85 میلیارد ریال زکات فطره در استان مرکزی

سرپرست اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی گفت: اگر بتوانیم ۷۵ درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار دهیم، می‌توانیم ۸۵ میلیارد و ۷۸۸ میلیون ریال زکات فطره جمع‌آوری کنیم.

پیش‌بینی جمع‌آوری 85 میلیارد ریال زکات فطره در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عدالت بهرامی، سرپرست اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی، امروز، سوم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تشریح برنامه‌های ماه مبارک رمضان که در سالن این اداره کل برگزار شد، گفت: سال ۹۸ با سیل آغاز و با کرونا تمام شد، اما در این مدت دست همیاری و همکاری مردم از محرومان کوتاه نشد و همواره شاهد یک خیزش عمومی بودیم، بروز مشکل و بحران به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد کمیته امداد تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: سال 98 با بروز سیل  حدود ۹۶ میلیارد و ۴۴۳ میلیون ریال کمک نقدی و غیر نقدی جمع‌آوری شد که شاهد اقدامات چشمگیری برای کاهش آسیب‌های سیل بودیم.

بهرامی اقدامات کمیته امداد استان در راستای مهار ویروس کرونا را چشمگیر خواند و در تشریح این فعالیت ها گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا سعی کردیم تمامی خدمات این مجموعه به شکل غیرحضوری انجام شود در همین راستا ۲۷ سرفصل در درگاه الکترونیکی تعریف شد و شماره اختصاصی ۰۹۶۸۷۸ برای پیگیری‌های افراد غیرمددجو ایجاد شد.

11هزار و 730 مددجوی پرخطر تحت کنترل کرونا

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا با شناسایی ۱۱ هزار و ۷۳۰ نفر از افراد پرخطر و پر ریسک آنان را تحت کنترل قرار دادیم و ۶۰۰ میلیون تومان از منابع مرکز و ۴۰۰ میلیون از منابع استانی برای تهیه اقلام بهداشتی برای خانواده‌های تحت پوشش در نظر گرفته شد. با شیوع کرونا کارآفرینان کمیته امداد هم دچار آسیب‌هایی شدند و برای حمایت به این افراد ۷۰۰ میلیون تومان به شکل بلاعوض اختصاص یافت. همچنین برای افرادی که توانایی پرداخت اقساط وام‌های خود را نداشتند نیز فرصت ماهه در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: با هماهنگی گروه‌های جهادی کارگاه‌های خیاطی تحت پوشش برای تولید ماسک سازماندهی شدند و در این راستا ۴۴ کارگاه فعال و ۱۶ مرکز نیکوکاری نیز آنان را حمایت کردند و موفق به تولید ۵۹۰ هزار ماسک و ۱۵۳ هزار گان شدند.

وی بابیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده در خانواده‌های مددجویان خوشبختانه تعداد بسیار کمی از آنان به بیماری کرونا مبتلا شدند، اظهار کرد: هم اکنون در سطح استان به ۴۸ هزار و ۴۴۶ خانوار که حدود ۸۶ هزار و ۷۷۶ نفر هستند خدمات ارائه می‌شود که از این تعداد ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر چند خدمت، ۹ هزار و ۸۱۲ نفر تبصره ۱۴ و مابقی تک خدمتی هستند.

توانمندسازی خانواده‌ها گامی در راستای تحقق شعار سال 

بهرامی در خصوص انجام خدمات در راستای تحقق شعار سال هم گفت: کمیته امداد در این راستا یکی از مهمترین محورها و اولیت کاری خود را توانمندسازی خانواده‌ها قرار داده است و در این راستا به موضوع اشتغال و فرهنگی خانواده‌های تحت حمایت توجه ویژه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳ هزار و ۲۸۶و فرصت شغلی با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۱۷۹ میلیارد ریال در حوزه مددجویی و غیرمددجویی ایجاد شده است، همچنین ۵۸۶ نفر با تعاملی که با کارفرمایان داشتیم به مدت ۳ سال در کارگاه‌ها مشغول به کار شدند.

بهرامی افزود: امسال با توجه به مأموریت محول شده ۴ هزار و ۴۲۵ فرصت شغلی با اعتبار یکهزار و ۴۸۶ میلیارد ریال ایجاد می‌شود، امیدست با این اقدامات بتوانیم بخشی از جهش تولید که مد نظر مقام معظم رهبری است را به تحقق برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن سال گذشته ۳ هزار و ۱۷ نفر مورد خدمت قرار گرفتند، گفت: تعداد ۹۱۷ منزل روستایی در شهر و روستا با همکاری بنیاد مسکن، بانک‌ها و بسیج سازندگی ایجاد شد و همچنین ۲ هزار و ۳۳ مورد نیز تعمیر شد.

بهرامی در خصوص ادامه فعالیت این مجموعه در حوزه مسکن هم افزود: برای امسال در حوزه مسکن ۶۰ مورد مسکن شهری و روستایی با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد. همچنین با تفاهم نامه ای که بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری مرکزی و کمیته امداد انجام شده یکهزار واحد منزل در استان ساخته می‌شود که ۸۰۰ مورد آن شهری و ۲۰۰ مورد روستایی است که مقرر شده استانداری مرکزی زمین‌های آنها را تامین کند که تاکنون زمین ۴۸۰ مورد آن توسط راه و شهرسازی تأمین شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای این طرح ۲۶۲ میلیارد ریال پیش‌بینی اولیه شده است که ۵۰ درصد آن توسط کمیته امداد و ۵۰ درصد دیگر توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین خواهد شد و اینکار بسیار بزرگی است که اگر محقق شود در استان شاهد آسیب بسیار کمتر مددجویان در حوزه روستایی خواهیم بود.

سرپرست اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان به تشریح برنامه‌های در دستور کار این مجموعه بیان کرد: با پیش‌بینی که صورت گرفته در قالب مشارکت مردمی از اطعام، زکات فطره و حامیان اکرام محسنین ۸۱ میلیون و ۶۷۲ هزار ریال جمع آوری می‌شود.

تهیه و توزیع ۴۵ هزار سبد کالا 

بهرامی ادامه داد: در طرح اطعام مهدوی با کمک مردم خیراندیش تهیه و توزیع ۴۵ هزار سبد کالا با سرانه ۳ میلیون و پانصد هزار ریال و اعتبار ۱۵ میلیارد تومان هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به طرح ویژه کمیته امداد در ماه مبارک رمضان بیان کرد: در طرح همسفره یا اطعام مهدوی با هماهنگی سپاه، بسیج، گروه‌های جهادی، آستان قدس رضوی و عتبات عالیات و نظارت مستقیم وزارت بهداشت ۹ آشپزخانه در استان راه اندازی می‌شود که از این تعداد ۴ مورد در اراک،۲ مورد در ساوه،۲ مورد در خمین و ۱ مورد در محلات قرار دارد که به منظور ساماندهی نذورات مردمی شکل گرفته است، این طرح صرفا مختص مددجویان نیست و محوریت مناطق حاشیه نشین و محروم است.

بهرامی اضافه کرد: ۳ هزار و ۵۵۰ حامی برای فرزندان محسنین و بچه‌های یتیم و ۴ هزار خانواده در طرح مفتاح‌الجنه از جمله اقدامات در دستور کار است. همچنین با توجه به اینکه آزادی زندانیان غیرعمد یک امرخداپسندانه محسوب می‌شود و کمیته امداد در این طرح اقدام گسترده‌ای انجام می‌دهد امسال آزادی ۱۹۰ نفر از زندانیان غیرعمد در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان جمع‌آوری کمک ویژه مردم مظلوم فلسطین در دستور کار قرار دارد، هیچ مبلغی از صندوق‌ها و کمک‌های مردمی در حوزه‌های دیگر برای این بخش جز همان جمع‌آوری کمک بیان شده هزینه نمی‌شود.

بهرامی از فعالیت 104 مرکز نیکوکاری در استان خبرداد و با اشاره به اینکه در ماه مباذزه رمضان 10 مرکز به این تعداد اضافه می‌شود، گفت: در خصوص جمع آوری زکات فطره اگر بتوانیم ۷۵ درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار دهیم می‌توانیم ۸۵ میلیارد و ۷۸۸ میلیون ریال زکات فطره جمع‌آوری کنیم.

انتهای پیام
captcha