جزئیات چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن اعلام شد / برگزاری ۶ مسابقه شهرستانی
کد خبر: 3892664
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
در فارس؛

جزئیات چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن اعلام شد / برگزاری ۶ مسابقه شهرستانی

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس به تشریح جزئیات برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در سال جاری پرداخت.

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جاری، به تشریح جزئیات این مسابقات پرداخت.

وی افزود: نكته‌ای كه باید در ابتدا بدان اشاره كرد، بحث شرایط شیوع ویروس كرونا در كشورمان است كه ممكن است تمام برنامه‌های زمان‌بندی این مسابقات را تغییر دهد، لذا زمان‌های اعلام شده كنونی برای برگزاری مراحل مختلف این مسابقات تنها در صورتی هستند كه مشكل شیوع كرونا در كشورمان برطرف شود.

جلالی با بیان اینكه این مسابقات مانند روال هر سال در 4 مرحله شهرستانی،‌ استانی، ملی و بین‌المللی و در دو بخش بانوان در رشته‌های مختلف برگزار می‌شو‌د، گفت: این مسابقات در رشته‌های حفظ 5، 10، 20 جزء و كل قرآن كریم، قرائت تحقیق و ترتیل، دعاخوانی و تفسیر عمومی قرآن كریم برگزار می‌شود كه در بخش آقایان رشته اذان و همسرایی و هم‌خوانی قرآن كریم نیز اضافه می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار كرد: رشته‌های حفظ 5 و 10 جزء در دو بخش بانوان و آقایان تنها در مرحله‌های  شهرستانی و استانی، رشته حفظ 20 جزء و تفسیر عمومی قرآن كریم تنها در مراحل شهرستانی، استانی و ملی برگزار خواهند شد.

وی ادامه داد: تنها رشته حفظ كل در دو بخش بانوان و آقایان در 4 مرحله از شهرستانی تا بین‌المللی اجرا می‌شود و رشته قرائت تحقیق در بخش بانوان تا مرحله ملی و در بخش آقایان تا مرحله بین‌المللی اجرا می‌شود. در رشته قرائت ترتیل بخش بانوان این مسابقات تا مرحله ملی و در بخش آقایان  نیز فعلا تا سطح ملی برگزار خواهد شد كه البته برگزاری مرحله بین‌المللی این رشته پس از بررسی و تحلیل گزارش سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم مشخص و ابلاغ خواهد شد.

جلالی با بیان اینكه رشته اذان تنها تا مرحله ملی اجرا می‌شود، گفت: رشته دعاخوانی در هر دو بخش بانوان و آقایان تا مرحله ملی و رشته همسرایی و هم‌خوانی قرآن كریم نیز تنها در بخش آقایان و تا مرحله ملی ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار كرد: شركت‌‌كنندگان به‌صورت همزمان تنها در یكی از رشته‌های حفظ 5، 10، 20 و كل قرآن و قرائت ترتیل و قرائت ترتیل یا قرائت تحقیق را انتخاب كنند. همچنین برای زمینه‌سازی و اهتمام به جذب حداكثری عموم قرآنیان به حفظ قرآن كریم، استثنائاً شركت همزمان در یكی از رشته‌های حفظ كل یا قرائت تحقیق مجاز است.

وی با یادآوری اینكه این مسابقات تنها در بخش بزرگسالان برگزار می‌شود و دانش‌آموزان امكان شركت در این مسابقات را ندارند، گفت: البته كسانی كه دارای سن زیر 18 سال هستند اما دانش‌آموز نیستند می‌توانند در این مسابقات شركت كنند و همچنین دانش‌آموزانی كه دارای سن بیش از 18 سال هم دارند تنها در این مسابقات می‌توانند شركت كنند.

هنوز میزبان مرحله كشوری مشخص نشده است

جلالی با تأكید بر اینكه متقاضیان تنها می‌توانند در مسابقات یك شهرستان شركت كنند، گفت: هنوز میزبان مرحله كشوری این دوره از مسابقات در سال جاری مشخص نشده است و در آینده اعلام خواهد شد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس به تبیین نكاتی درباره برخی از رشته‌ها پرداخت و گفت: محتوای رشته دعاخوانی در مرحله اول از دعای «كم یل، ندبه و ادعیه ایام هفته» و در مرحله ملی از «مناجات پانزده گانه امام سجاد(ع)، مناجات شعبانیه و دعای ابوحمزه ثمالی» خواهد بود كه ضبط این رشته در مرحله نخست به‌صورت تصویری خواهد بود و البته ضبط هم باید با حضور ناظر مسابقات انجام شود.

وی با بیان اینكه گروه همسرایی و هم‌خوانی قرآن كریم نیز متشكل از یك گروه 5 یا 6 نفره خواهد بود، گفت: مرحله اول این رشته نیز مانند رشته دعاخوانی به‌صورت ضبط تصویری خواهد بود كه اثر هم‌خوانی قرآن باید بین 4 تا 5 دقیقه باشد و می‌تواند تركیبی از قطعه تلاوت تقلیدی و تلاوت ابداعی باشد.

جلالی بیان كرد: رشته تفسیر عمومی قرآن كریم نیز در مرحله مقدماتی از تفسیر سوره مریم كه منبع آن تفسیر نمونه یا صفوةالتفاسیر خواهد بود و در مرحله ملی نیز تفسیر سوره‌های مریم و طه با همان منبع انتخاب شده است كه مرحله اول این رشته به‌صورت حضوری و كتبی(تستی و تشریحی) و به‌صورت همزمان كشوری برگزار خواهد شد.

جدول زمان‌بندی مسابقات

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس در ادامه به تشریح جدول زمان‌بندی این مسابقات پرداخت و گفت: زمان اطلاع‌رسانی، تبلیغ و ثبت‌نام در این مرحله از مسابقات از ابتدای ماه مبارك رمضان یعنی از 6 اردیبهشت‌ماه جاری آغاز شده و تا 16 خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی، زمان مرحله شهرستانی را روزهای 24 خرداد تا 27 تیرماه سال جاری اعلام كرد و گفت: بازه زمانی 19 تا 24 مردادماه نیز برای برگزاری مرحله استانی این مسابقات در استان فارس انتخاب شده ست.

جلالی با بیان اینكه زمان برگزاری مسابقات مرحله استانی تفسیر عمومی قرآنی متعاقباً اعلام خواهد شد، گفت: مرحله نهایی این مسابقات نیز در پاییز امسال برگزار می‌شود كه تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است اما باز هم می‌گوییم تمام این زمان‌بندی‌ها منوط به بهبود شرایط شیوع كروناست و در غیر این صورت ممكن است جدول زمان‌بندی مسابقات تغییر یابد.

سایت ثبت‌نام هنوز در دسترس نیست

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار كرد: ثبت‌نام در این مسابقات تنها از طریق سایت www.my.oghaf.ir طی روزهای 6 اردیبهشت تا 16 خردادماه انجام می‌شود البته لازم به ذكر است كه هنوز این سایت در دسترس نیست و به یاری خدا از همان روز 6 اردیبهشت‌ماه فعال می‌شود.

وی بیان كرد: طبق شیوه‌نامه ارسالی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ استان فارس در مسابقات امسال، دارای 6 مسابقه شهرستانی خواهد بود كه گروه‌بندی شهرستان‌ها در آن شامل شیراز؛ خرامه، كوار، بیضا، سپیدان، مرودشت و فیروزآباد؛ فسا، جهرم، داراب، استهبان، نی‌ریز و سروستان؛ كازرون، ممسنی، رستم و فراشبند؛ لار، گراش، اوز، خنج، قیر، لامرد و مهر؛ آباده، بوانات، اقلید، خرم‌بید، ارسنجان و پاسارگاد است.

انتهای پیام
captcha