توجه به سلامت معنوی نفی‌كننده لزوم مراقبت‌های بهداشتی نیست
کد خبر: 3882783
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
آیت‌الله دژكام:

توجه به سلامت معنوی نفی‌كننده لزوم مراقبت‌های بهداشتی نیست

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه بحران سلامت معنوی جامعه را باید جدی بگیریم و برای سلامت روح نیز به موازات سلامت جسم برنامه‌ریزی کنیم، گفت:‌ اینکه بر روی سلامت معنوی و شاخص‌های آن یعنی دعا و توسل تأکید می‌کنیم، نفی‌کننده لزوم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و توجه به هشدارهای حوزه سلامت نیست.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس، عصر دوشنبه، 12 اسفندماه، در دیدار با رئیس كل دادگستری این استان گفت: غربی‌ها همانند مسلمانان معتقدند که جامعه به معنویت و اخلاق نیاز دارد و با عنوان اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های مختلف تحقیقات و پژوهش‌های متعدد و مفصلی صورت گرفته است.

وی افزود: حال اگر به دلیل سلامت جسم، نماز جمعه را تعطیل کردیم آیا جایگزین معنوی برای آن داریم؟ با خلأ معنوی و اخلاق که این روزها در کنار بحران بیماری کرونا در جامعه ما دیده می‌شود، چه می‌کنیم و چه راه حلی برای آن داریم؟ از نظر دین ما جایگزین وجود دارد و حتماً نیاز نیست انسان برای اینکه در محضر خدا عبادت کند، به محل خاصی چون مسجد و کلیسا برود، البته اگر بتواند برود بهتر است اما اگر معذوریت وجود داشته باشد هرجا که انسان، خدا را خالصانه بخواند و عبادت کند خدا شنونده و حکیم است.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: تفاوت تفکر دینی ما با دیگر ادیان در همین زمینه‌ها بروز می‌کند اما متأسفانه مقداری مشکل ما این است که این اعتقادات و باورها را نتوانسته‌ایم به یقین تبدیل کنیم و در نتیجه هنگامی که گرفتار چنین بحران‌هایی می‌شویم، با بحران معنویت نیز مواجه می‌شویم در حالی که نسخه شفابخش آن را داریم.

امام جمعه شیراز تأكید كرد: به موازات سلامت جسمی باید به فکر سلامت معنوی مردم نیز باشیم اما متأسفانه یک ساختار اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی نداریم که متناسب با آن بدانیم چه باید کرد. امروز به همان اندازه که بحران ویروس کرونا را باید جدی بگیریم، بحران سلامت معنوی جامعه را نیز باید جدی بگیریم و برای سلامت روح نیز به موازات سلامت جسم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

آیت‌الله دژكام یادآور شد: اینکه ما بر روی سلامت معنوی و شاخص‌های آن که دعا و توسل است، تأکید می‌کنیم، نفی‌کننده لزوم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و توجه به هشدارهای حوزه سلامت نیست. این دو مفهوم نفی‌کننده یکدیگر نیستند بلکه مکمل هم هستند و اتفاقا ما معتقدیم لازم و ملزوم یکدیگرند.

وی گفت: هماهنگی علم و دین در نظام ما در اینجا باید به نمایش گذاشته شود، در حالی که تمدن رقیب و دشمنان ما می‌خواهند تعارض و تقابل دین در مقابل علم را در این قضیه نشان دهند و در این زمینه خیلی تلاش می‌کنند، چنانچه مشاهده كردیم در این مدت نیز چقدر در رسانه‌هایشان تلاش کردند تا القا کنند که یک تعارض جدی میان دین و علم در کشور ما وجود دارد. فارغ از اینکه دشمنان ما چه کرده‌اند، تقاضا می‌کنم برای بحث سلامت معنوی عمومی یک برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه بیماری کرونا اولین بحران پزشکی تاریخ کشور ما و نظام بین‌المللی نیست و قطعاً این بحران را پشت سر خواهیم گذاشت اما اینکه چگونه این بحران را پشت سر بگذاریم بسیار مهم است و در تاریخ خواهد ماند، گفت: باید نشان دهیم که می‌توانیم با کمترین تنش و بحران و بدون اینکه سرمایه معنوی جامعه لطمه ببیند این بحران را پشت سر بگذاریم و اتفاقاً ایمان و اعتقاد مردم نیز در پی بحران‌های این‌چنینی، بیشتر متوجه ذات لایزال خداوند می‌شود.

انتهای پیام
captcha