خدمات جهادی طلاب؛ از توزیع بسته‌های بهداشتی تا کفن و دفن فوت‌شدگان
کد خبر: 3882344
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵
مسئول ستاد حوزوی بحران تشریح کرد:

خدمات جهادی طلاب؛ از توزیع بسته‌های بهداشتی تا کفن و دفن فوت‌شدگان

مسئول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نهادهای عالی حوزه‌های علمیه ضمن تشریح خدمات حوزه در مبارزه با کرونا، تصریح کرد: طلاب جهادی در زمینه‌های مختلفی چون توزیع بسته‌های بهداشتی، مساعدت به بیماران، همکاری با کادر درمان، ارائه مشاوره دینی و مشارکت در دفن و کفن فوت‌شدگان به خدمت پرداخته‌اند.

خدمات جهادی طلاب از توزیع بسته‌های بهداشتی تا کفن و دفن فوت‌شدگان / منشا کرونا طلاب چینی حوزه نبودندحجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نهادهای عالی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اینکه برخی معتقدند حوزه در مورد شیوع ویروس کرونا منفعل بوده است، گفت: جامعه جهانی با این بیماری درگیر است. منشأ کرونا در ایران بر خلاف برخی تبلیغات یک تاجر چینی است که از ترکیه به قم آمد و او و خانواده‌اش مبتلا به این ویروس بودند و به دنبال آن برخی مرم قم نیز مبتلا شدند و متأسفانه در شهرهای دیگر کشور نیز شیوع یافت.

کرونا ربطی به طلاب چینی ندارد

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه طلاب چینی هیچ گونه نقشی در این باره نداشتند، اظهار کرد: طلاب چینی جامعةالمصطفی(ص) بسیار کم هستند و در مدت شیوع این بیماری نیز هیچ طلبه چینی به کشور وارد نشد. این ماجرا ربطی به طلاب ندارد. ضمن اینکه کمترین درصد مبتلایان به کرونا در میان حوزویان است.

وی با بیان اینکه ستاد حوزوی بحران از روز نخست در جلسه‌ای در مرکز مدیریت حوزه هشدارهای لازم را داد، تصریح کرد: حوزه شاید از معدود نهادهایی بود که در این عرصه نقش فعال نه منفعلانه داشته است؛ زیرا به محض شیوع ویروس، ستاد حوزوی بحران که دو سال است ایجاد شده تشکیل جلسه داد؛ این ستاد در دو سال گذشته در حوادثی مانند سیل، زلزله و ... خوب درخشید و توانست با بسیج طلاب به یاری مردم آسیب‌دیده بپردازد.


بیشتر بخوانید:


زمانی اضافه کرد: ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نهادهای عالی حوزه‌های علمیه در جریان سیل ابتدای امسال موفق شد بیش از 14 هزار طلبه را به مناطق سیل‌زده اعزام کند؛ در جریان کشف این ویروس هم از همان ابتدا با حضور شش نهاد حوزوی، یعنی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران، جامعةالزهراء(س)، جامعةالمصطفی(ص)، دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه تشکیل جلسه داد و همزمان از مدیریت هلال احمر دعوت کردیم و 16 مصوبه داشتیم.

همراهی با بیماران

مسئول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نهادهای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: حضور تعدادی از طلاب جهادی در کمک به بیماران کرونایی و عیادت از آنان از جمله اقدامات اولیه بود؛ چون در برخی موارد به همراهان بیمار  اجازه همراهی نمی‌دادند و یا آمادگی روحی لازم برای مراقبت از بیمار خود را نداشتند. لذا برخی طلاب که می‌توانستند در این عرصه کمک کنند و همراه بیمار باشند اقدام به این خدمت کردند.

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: تعدادی از طلاب برای این کار اعلام آمادگی کردند تا به صورت افتخاری به کمک بروند و این کار با نظارت بیمارستا‌ن‌ها و کادر درمانی انجام شد.

توزیع ده‌ها هزار بسته‌ بهداشتی

وی افزود: گام بعدی قدردانی و تشکر از پزشکان و پرستاران بود که این کار هم با اهدای گل و دیدار با پزشکان و پرستاران صورت گرفت؛ اقدام بعدی کمک در ایزوله کردن مساجد، برخی مراکز مذهبی و ... بود؛ همچنین طلاب در توزیع بسته‌های بهداشتی و بسته‌بندی آن نقش خوبی را ایفا کردند و ده‌ها هزار بسته به مردم اهدا شد.

حوزویان بر علیه کرونا

مسئول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نهادهای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: حضور طلاب در 25 نقطه شهر برای تب‌سنجی از دیگر مصوبات اجراشده است؛ همچنین رسیدگی به مسئله تجهیز و دفن و کفن کسانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند از دیگر خدمات روحانیت و طلاب بوده است.

مشاوره دینی و روانی

زمانی بیان کرد: اقدام دیگر، انتخاب تعدادی از مشاوران دینی و مذهبی برای حمایت روحی از افراد مبتلا به کرونا و خانواده آنان بود؛ گروهی از متخصصان مشاوره داریم که در این کار شرکت کردند؛ همچنین جلساتی برای  ساماندهی به تعطیلات و دروس حوزه و لزوم به‌کارگیری آموزش مجازی برگزار شد و الان تعدادی از دروس از سوی استادان به شکل مجازی تدریس می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون هم 4 کمیته تخصصی را از میان طلاب انتخاب کرده‌ایم که شامل کمیته عیادت از بیماران در بیمارستان‌ها، کمیته توزیع امکانات بهداشتی و پیگیری از سرایت توسط هلال احمر، کمیته تهیه مطالب و محتوای بهداشتی، ادعیه و توسلات برای عموم مردم و بیماران و همچنین کمیته اقتصادی و سیاسی است که به بررسی پیامدهای سیاسی و اقتصادی این ماجرا می‌پردازند تا راه‌هایی برای پیشگیری از عواقب آن ارائه دهند و از مسئولان پدافند غیرعامل نیز دعوت شده است.

زمانی با اشاره به پیامدهای سیاسی و اقتصادی ویروس کرونا بر جهان، تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید با جدیت بررسی شود نقش برخی دولت‌ها مانند آمریکا و اروپا در تولید و شیوع این بیماری است؛ آمریکا در سال گذشته مبتلا به شیوع آنفولانزا شد که 18 میلیون نفر مبتلا شدند و از 18 تا 60 هزار نفر هم بر اثر این بیماری مردند، ولی آمریکا صدای آن را در نیاورد تا مشکلی برای تجارت و اقتصاد این کشور ایجاد نکند، ولی چین که هنوز 3 هزار تلفات هم نداده است، آن قدر مورد هجوم تبلیغی قرار گرفت که اقتصاد آن را تحت تأثیر قرار داد. چین که در حال تبدیل شدن به ابرقدرت اول اقتصادی دنیا بود زمین‌گیر شد. زیرا می‌خواستند از میدان رقابت از سوی رقبای خبیث خود خارج شود.

مسئول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نهادهای عالی حوزه‌های علمیه گفت: این جنگ روانی ابتدا علیه چین و سپس ایران به راه افتاد و علیه سایر رقبای خود هم به راه خواهند انداخت که این بُعد باید مورد بررسی قرار گیرد؛ ما هم در حوزه علمیه و در ارتباط با سایر نهادهای مرتبط با مباحث سیاسی و اقتصادی کشور، به بررسی این مسئله با حضور نخبگان اقتصادی و سیاسی حوزه می‌پردازیم. جلسات علمی در این زمینه در حال برگزاری است. قم اولین گام در مقابله با کرونا را شجاعانه برداشت و خبر دو نفر فوت شده را اعلام کرد که این شجاعت قابل تقدیر است؛ لذا قم و حوزه در این زمینه بیشترین فعالیت را در مبارزه و مواجهه با کرونا انجام داده و می‌دهند و نسبت دادن انفعال نادرست است.

انتهای پیام
captcha