رژیم صهیونیستی و چالش جدی آپارتاید علیه هم‌کیشان و همنوعان
کد خبر: 3878278
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴

رژیم صهیونیستی و چالش جدی آپارتاید علیه هم‌کیشان و همنوعان

رژيم صهيونيستی، که هیچ یک از مؤلفه‌های دولت و ملت را ندارد، در شرایطی که به دلیل رفتار‌های ظالمانه و ناقض حقوق بشری خود علیه فلسطینیان در جهان شناخته شده است، نقض حقوق اقلیت‌های نژادی و مهاجران را یکی از سیاست‌های خود می‌داند و چالش‌هايی چون نژادپرستی و اختلافات درونی بقای این رژیم جعلی را با تهديد روبه‌رو کرده است.

رد نشود ///آپارتاید علیه همکیشان و هم نوعان

به گزارش ایکنا، با نگاهی به شرایط زندگی مهاجران و اقلیت‌های نژادی در سرزمین‌های اشغالی می‌توان به این نکته پی برد که نژادپرستی در همه اشکال و مظاهر صرف‌نظر از رنگ پوست یا اعتقاد و تابعیت تجربه شده که از جمله آنها علیه اعراب، اقوام مختلف یهودیان به‌ ویژه یهودیان اتیوپی و تاریخی و فعلی در برابر یهودیان مزراحی (یهودیان خاورمیانه‌ای و شرقی) است که در جامعه و سیاسیون اسرائیلی دیده شده و در نگرش‌های شخصی، رسانه‌ها، آموزش و پرورش، حقوق مهاجرت، مسکن، زندگی اجتماعی و سیاست‌های قانونی وجود دارد.

رژیم صهیونیستی به ظاهر قوانین ضد تبعیضی دارد که تبعیض بر اساس نژاد، مذهب و عقاید سیاسی و تحریک نژادپرستی را ممنوع می‌کند و علی‌رغم اینکه این رژیم عضو کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض نژادی و امضاکننده کنوانسیون مبارزه با تبعیض در آموزش است، بارها از سوی ناظران حقوق بشری به‌ خاطر وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی و وجود نژادپرستی پنهان و آشکار مورد انتقاد قرار گرفته است.

این وضعیت تا جایی پیش رفت که در اکتبر 2014 ریوون ریولین(Reuven Rivlin)، رئیس‌ وقت رژیم صهیونیستی، در نشستی دانشگاهی با بیمار توصیف کردن جامعه صهیونیستی گفت: زمانِ درمان همه‌گیر شدن نژادپرستی فرارسیده و جامعه اسرائیل مریض و وظیفه ما درمان این بیماری است.

نژادپرستی علیه اعراب

اعراب در حدود 20 درصد از جمعیت سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند و بروز شکل‌های مختلفی از نژادپرستی علیه اعراب، موضوعی است که کارشناسان و فعالان حقوق بشری همواره بر آن تأکید داشته و هر از چندگاهی گزارش‌هایی از رخداد‌های نژادپرستانه از سوی مقام‌ها و برخی یهودیان اسرائیلی در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود.

گزارش‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال 2004 با موضوع اقدامات حقوق بشری اسرائیل و مناطق اشغالی فلسطینی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی اقدامات کمی برای کاهش تبعیض‌های نهادی، قانونی و اجتماعی علیه شهروندان عرب انجام داده است.

برای مثال در زمینه آموزش در مورد کودکان عرب‌تبار جامعه اسرائیل تبعیض اعمال می‌شود. براساس گزارشی از دیده‌بان حقوق بشر در سال 2001، در مدارس صهیونیستی، کودکان عرب و یهودی جدا و دارای شرایطی نابرابر به ضرر کودکان عرب که یک چهارم از دانش‌آموزان این مدارس را تشکیل می‌دهند، هستند. با اینکه‌ قوانین، والدین عرب فلسطینی را از ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس یهودی منع نمی‌کند، اما در عمل و به دلیل تبعیض گسترده علیه عرب‌تباران تعداد بسیار کمی از والدین عرب فلسطینی چنین کاری را انجام می‌دهند.

آپارتاید علیه همکیشان و هم نوعان

این موضوع در بخش آموزش عالی سرزمین‌های اشغالی هم صادق است. تحقیقی در سال 2009 از دانشکده آموزش دانشگاه عبری در تل‌آویو نشان داد که بودجه وزارت آموزش برای کمک ویژه به دانشجویان با وضعیت اقتصادی پایین نسبت به اعراب به شدت تبعیض‌آمیز عمل می‌کند. کمیته آموزش عرب(Committee for Arab Education) در سال 2007 اعلام کرد که رژیم اسرائیل به‌طور متوسط 1100 دلار برای هر دانش‌آموز یهودی هزینه می‌کند در حالی که این مبلغ 192 دلار برای دانش‌آموز عرب است.

تبعیض علیه هم‌کیشان 

رژیم صهیونیستی براساس حضور مهاجران یهود از سراسر جهان تشکیل شده و همواره ادعای حکومتی بر پایه حمایت از مهاجران را دارد. با این همه تبعیض‌های بسیاری علیه مهاجران یهود و غیریهود سیستماتیک و بدون دخالت دولت‌مردان صهیونیستی در جامعه اسرائیل اعمال می‌شود.

این تبعیض‌ها بیشتر از سوی برخی اسرائیلی‌های یهودی‌تبار اروپایی که به عنوان «یهودیان اشکنازی» نیز شناخته می‌شوند، علیه یهودیانی که از سایر نقاط جهان به سرزمین‎های اشغالی آمده‌اند، مانند مزراحی‌ها(یهودیان خاورمیانه) و فلاشا(یهودیان شمال آفریقا و اتیوپی) اعمال و این گروه خود را برتر از یهودیان غیر‌اشکنازی می‌دانند. در جامعه امروزی اسرائیل معمولاً به همه غیر‌اشکنازی‌ها، «سفارادی» گفته می‌شود و در این بین وضعیت برای یهودیان مهاجر آفریقایی از همه بدتر است.

آپارتاید علیه همکیشان و هم نوعان

موارد زیادی از اقدامات نژادپرستانه علیه مهاجران آفریقایی یهودی گزارش و در رسانه‌های عمومی منتشر شده است. برای مثال در سال 2009، سه مدرسه مذهبی در شهر پتاتیکوآ(Petah Tikva) از پذیرش فرزندان چند خانواده یهودی که اصالت اتیوپیایی داشتند، خودداری کردند.

تبعیض علیه یهودیان اتیوپیایی اسرائیل تا آنجا پیش رفته که به ادعای سازمان‌های حقوق مهاجران، خون‌های اهدایی این افراد به بهانه‌ مبارزه با بیماری ایدز دور ریخته می‌شود. در سال 2010، رژیم صهیونیستی به اعمال سیاست عقیم‌سازی یهودیان اتیوپیایی‌تبار متهم شد. این افراد اظهار داشتند كه دولت عمداً به یهودیان زن اتیوپیایی داروهای ضد بارداری طولانی مدت می‌دهد. دکتر ییفات بیتون(Yifat Bitton)، عضو مرکز حقوقی ضد تبعیض اسرائیل تمورا در آن زمان به شبکه RT روسیه گفت: 60 درصد از زنانی که قرص ضد‌بارداری را دریافت می‌کنند، از یهودیان اتیوپی هستند، در حالی که اتیوپیایی‌ها تنها 1 درصد از جمعیت جامعه صهیونیستی را تشکیل می‌دهند.

برای عید ///آپارتاید علیه همکیشان و هم نوعان

رژیم صهیونیستی در ابتدا، اعمال سیاست عقیم‌سازی بر زنان اتیوپی را تکذیب اما بعداً به آن اعتراف کرد. توقف این سیاست بعد از این انجام شد که مستندی در دسامبر 2012 در تلویزیون‌ این کشور پخش شد که در آن 35 زن اتیوپیایی که به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده بودند، گفتند که به آنها گفته شده مجاز نیستند وارد اسرائیل شوند مگر اینکه با تزریق این داروها موافقت کنند.

مواردی از اعمال خشونت علیه یهودیان اتیوپیایی‌تبار هم در جامعه اسرائیل گزارش شده است. در آوریل 2015، یک سرباز وظیفه اتیوپیایی قربانی حمله شدید و نژادپرستانه یک نظامی اسرائیلی شد. انتشار گسترده فیلم این حمله باعث انتقادات زیادی از عملکرد رژیم صهیونیستی در قبال مهاجران شد. همان زمان روزنامه اورشلیم پست گزارش داد که بسیاری از افراد جامعه می‌گویند که ناعادلانه نسبت به سایر شهروندان هدف قرار می‌گیرند و با آنها برخورد شدیدتری صورت می‌گیرد.

 روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نژادپرستی‌های این رژیم علیه اتیوپیایی‌ها را ارزیابی آماری کرده و آورده است که ۱۳۵ هزار و ۵۰۰ یهودی اتیوپیایی در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند که در مجموع حدود ۵/۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما به‌رغم این، آن‌ها از ادغام در جامعه صهیونیستی اسرائیل بسیار دور هستند. این در حالی است که فلاشا‌ها در مناطقی جدا از دیگر یهودیان سفارادی و اشکنازی (دو طبقه اصلی نژادی جامعه اسرائیلی) زندگی می‌کنند.

البته خشونت علیه مهاجران تنها به خشونت فیزیکی و تبعیض محدود نمی‌شود. در مارس 2018، خاخام اعظم یهودیان سفارادی اسرائیل، ییتژاک یوسف(Yitzhak Yosef) از اصطلاح Kushi برای اشاره به سیاهپوستان استفاده کرد، که برای مردم آفریقایی‌تبار یک کلمه مستهجن است. برخی گزارش‌ها هم حاکی است که وی بارها سیاهان را به میمون تشبیه کرده است.

قربانیان نژادپرستی، عاملان آپارتاید

با اینکه از زمان آخرین حکومت مبتنی بر تبعیض نژادی(آفریقای جنوبی) سال‌های زیادی گذشته اما نژادپرستی از سوی رژیم صهیونیستی و نقض حقوق انسانی آن هم سیستماتیک و گسترده ادامه دارد. در واقع قربانیان نژادپرستی و قتل‌عام گسترده در جنگ جهانی دوم حالا تبدیل به عاملان نژادپرستی علیه همنوعان و حتی هم‌کیشان خود شده‌اند و حکومتی که به بهانه و ادعای حفاظت از پیروان یک گروه(یهودیان) تشکیل شده بود، از همان روزهای نخستین بنای خود را بر پایه تبعیض علیه غیریهودیان، نژادهای دیگر و سایر مخالفان و منتقدان ایدئولوژی صهیونیست بنا نهاده است.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha