نیاز نظام سلامت به علوم انسانی اسلامی
کد خبر: 3875320
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
مصری بیان کرد:

نیاز نظام سلامت به علوم انسانی اسلامی

گروه سلامت ــ عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به برگزاری هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت، بر لزوم ورود علوم انسانی اسلامی به منظور ترسیم الگوهای جدید در حوزه سلامت تأکید کرد.

نیاز نظام سلامت به علوم انسانی اسلامیبه گزارش ایکنا؛ هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت از روز گذشته، 10 بهمن ماه، در دانشگاه علوم پزشکی اراک با حضور جمعی از قرآن پژوهان حوزه سلامت و فعالان قرآنی جامعه پزشکی کشور آغاز شده است.
 
محمدمهدی مصری، عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به آغاز هفتمین همایش قرآن، عترت و سلامت در اراک، اظهار کرد: رویکرد این همایش، بیانیه گام دوم انقلاب است و سعی کردیم به مؤلفه‌های این بیانیه که با دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارتباط است، ورود پیدا کنیم.

وی افزود: حوزه‌های مربوط به «پژوهش، اخلاق و معنویت»، «اقتصاد مقاومتی»، «محرومیت زدایی» و «مبانی علمی گام دوم انقلاب که در حوزه سلامت مؤثر است» در این همایش تبیین و سعی می‌شود الگو‌های عملی آن معرفی و افق‌های آن برای ورود اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی ترسیم شوند.

مصری بیان کرد: گام دوم انقلاب می‌خواهد که علوم انسانی اسلامی در حوزه سلامت مستقر شود. باید به طب نگاه انسانی داشته باشیم؛ براساس این نگاه، علوم انسانی به ویژه جنبه‌های اخلاقی در سلامت نقش اول و علوم تجربی نقش دوم را دارد. این بر عکس نگاه غرب است که نخست نقش جسمانی و مادی را در نظر می‌گیرد. تبیین این نگاه وظیفه دانشگاه‌های علوم پزشکی را سنگین‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه رشته‌های علوم انسانی در وزارت علوم تمرکز پیدا کرده و در دانشگاه‌های علوم پزشکی این رشته‌ها وجود ندارند، یک غفلت بوده و برخی از این دانشگاه‌ها به آن‌ها نیاز پیدا کردند؛ به همین سبب دانشکده‌های سلامت و دین در این دانشگاه‌ها ایجاد یا در حال تأسیس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در پایان یادآور شد: هدف اصلی از برگزاری همایش‌های قرآن، عترت و سلامت این است که از مبانی قرآن و عترت در حوزه‌های اخلاق پزشکی، فقه پزشکی، حقوق پزشکی، تکریم بیماران و نظام سلامت بهره گیریم. بهره‌گیری از مبانی قرآنی در حوزه‌های مختلف سلامت به ما جهت داده و منجر به اتخاذ سبک زندگی سالم می‌شود و ما را به سوی عافیت که شامل سلامت جسمی، معنوی و سلامت ابدی بوده و در واقع سعادت است، می‌رساند.
انتهای پیام
captcha