3 مرحله تا رسیدن به حزن اثرگذار زهرایی
کد خبر: 3874745
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
پورموسوی تشریح کرد؛

3 مرحله تا رسیدن به حزن اثرگذار زهرایی

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی معتقد است با سیره ائمه اطهار(ع) باید زندگی و استراتژی تعریف کرد تا حرکتمان به پاسداری از ارزش‌ها بیانجامد؛ عزاداری برای حضرت زهرا(س) با توجه به تاریخ و بررسی سیره، می‌تواند حزنی اثرگذار ایجاد کند که به ثابت‌قدم و ولایی‌تر بودن بیانجامد و راه نجاتی برای ما در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

سیدمحمدعلی پورموسوی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ  و معارف اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ بر ضرورت نگاهی متفاوت به ائمه اطهار(ع) و بهره‌مندی از سیره ایشان برای رفع نیاز روز و سامان بخشیدن به سبک زندگی تأکید و تصریح کرد:‌ اگر با نگاهی دقیق و موشکافانه به سیره حضرت زهرا(س) بنگریم، درمی‌یابیم که این بانوی بزرگوار در فضای حدیثی و تاریخی، محور خیمه رسالت و اهل‌بیت(ع) و نگین ولایت بوده است.

یک نگاه در عزاداری برای حضرت زهرا(س) می‌تواند صرفاً حزن و اندوه باشد، اما در نگاهی دیگر می‌توان به رسانه تاریخ مراجعه کرد و با در نظر گرفتن چرایی واقعیت‌هایی همچون واقعه سقیفه، خطبه فدکیه، احقاق حق، سیلی خورن، شکستن پهلو تا رسیدن به مرحله شهادت، هم بر مظلومیت دختر رسول‌الله(ص) گریست و هم براساس سیره و منش ایشان به دشمن‌شناسی پرداخت.

وی بر ضرورت مبنا قرار گرفتن حدیث «انَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَیَغضِبُ لِغَضِبِ فاطِمَه وَ یَرضی لِرِضاها؛  خداوند عزوجل به خاطر خشم فاطمه، خشمگین؛ و برای خشنودی و رضایت فاطمه راضی می‌شود» در زندگی تأکید و تصریح کرد: با نگاهی به رسانه تاریخ باید به بررسی این موضوعات پرداخت که چرا مردم اجازه حضور در تشییع جنازه حضرت زهرا(س) را نداشتند، چه کسانی او را آزار داده بودند و از چه کسانی راضی نبود و سپس خروجی آن را برای سبک زندگی، دین‌داری و دشمن‌شناسی در دنیای امروز مورد استفاده قرار داد.

انتخاب‌های حضرت زهرا(س) متناسب با سیاست‌هایشان بود

وی با بیان اینکه انتخاب‌های حضرت زهرا(س) متناسب با سیاست‌هایشان بود، اظهار کرد: با سیره ائمه اطهار(ع) باید زندگی و استراتژی تعریف کرد تا حرکتمان به پاسداری از ارزش‌ها بیانجامد. عزاداری با این میزان از توجه به تاریخ و بررسی سیره حضرت فاطمه(س) می‌تواند حزنی اثرگذار ایجاد کند که به ثابت‌قدم و ولایی‌تر بودن بیانجامد و راه نجاتی برای ما در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

وی در ادامه به تببین مراحل رسیدن به حزن اثرگذار که منجر به تغییر و بهبود سبک زندگی انسان می‌شود، پرداخت و گفت:‌ اولین مرحله کسب معرفت نسبت به موضوع، روش، فضا و راه حضرت زهرا(س)‌ است. کسب این معرفت در دنیای امروز که با انفجار اطلاعات مواجه هستیم، بسیار آسان و در دسترس است.

عزاداری با این میزان از توجه به تاریخ و بررسی سیره حضرت فاطمه(س) می‌تواند حزنی اثرگذار ایجاد کند که به ثابت‌قدم و ولایی‌تر بودن بیانجامد و راه نجاتی برای ما در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد

وی با تأکید بر اینکه ایجاد معرفت نسبت به سیره ائمه اطهار(ع) هم وظیفه نهادهای دینی و هم وظیفه‌ای فردی محسوب می‌شود و افراد نباید به بهانه کم‌کاری نهادهای آموزشی و دینی از تلاش برای کسب معرفت باز بمانند، اظهار کرد: امروز تولید محتوای مثبت و حرکت‌آفرین با توجه به منابع متعددی که به‌واسطه فضای مجازی در دسترس قرار گرفته است، کار دشواری نیست.

پورموسوی لازمه تولید محتوای اثرگذار را بهره‌مندی از زبان روز دانست و گفت:‌ امروز دسترسی به اطلاعات دشوار نیست و همه افراد باید ضمن تلاش برای ارتقای سواد رسانه‌ای و شناختن رسانه حقیقت‌پرداز، در صدد کسب معرفت نیز باشند. رسانه ‌ای مرجع را باید شناخت و در موضوعات مهم و کلیدی به سراغ آنها رفت. امروز پایان‌نامه و مقالات متعدد و ارزشمندی نگاشته شده است که می‌تواند دریایی از اطلاعات را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهد.   

تصمیم‌گیری و هدف‌گذاری براساس یافته‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س)

وی مرحله دوم برای تغییر را، تصمیم‌گیری براساس یافته‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س) دانست و گفت:‌ پس از آن نوبت به هدف‌گذاری‌های صحیح می‌رسد. انسان در دیدگاه اهل بیت(ع) موجودی اعتلایی است که مرتباً باید ارتقا یابد. فرود و سقوط معنایی ندارد و سن و سال نیز مطرح نیست. در انقلاب اسلامی میدان عمل گسترده شده است و همه می‌توانند زندگی خود را نجات دهند و ارزش افزوده ایجاد کنند.

نه گفتن به برخی و آری گفتن به برخی دیگر

وی با بیان اینکه عالم بدهکار اهل بیت(ع) است، اما شیعیان بدهکاری بیشتری به ائمه معصومین(ع) دارند، تصریح کرد: قرار بود که برای اهل بیت(ع) زینب باشیم، اما تا چه حد به این مهم دست یافتیم؟ در اخلاقیات و موضوعات اجتماعی تا چه حد سیره و منش ائمه(ع) را پیاده‌سازی کردیم؟ نه گفتن به برخی و آری گفتن به برخی دیگر، نوعی امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی است که می‌توان بهترین مدل‌های آن را از سبک زندگی حضرت زهرا(س) در مواجهه با دشمنان زمانه و در دفاع از ولایت آموخت.

 

 

انتهای پیام
captcha