چرایی خالی‌ بودن سالن‌ برگزاری مسابقات قرآن/ مسابقه‌‌زده شده‌ایم
کد خبر: 3861790
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳

چرایی خالی‌ بودن سالن‌ برگزاری مسابقات قرآن/ مسابقه‌‌زده شده‌ایم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره كانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد در پاسخ به چرایی خالی بودن سالن‌های برگزاری مسابقات جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: تقریباً همیشه اینگونه بوده است، نه اینكه فقط در این دوره چنین چیزی باشد؛ باید علت را در بطن جامعه ببینیم.

علی عزتی، رئیس اداره كانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، در حاشیه برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، كه به میزبانی این دانشگاه در شیراز در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به چرایی خالی بودن سالن‌های برگزاری مسابقات از تماشاچیان گفت:‌ تقریباً همیشه اینگونه بوده است نه اینكه فقط در این دوره چنین چیزی باشد. 

وی افزود: معمولاً 80 تا 90 درصد مسابقات ملی قرآن خالی از مستمع است، حتی مگر شبكه قرآن چقدر بیننده دارد؟ نمی‌دانم این مسئله از كجا نشئت می‌گیرد؟ آیا از مجریان برنامه‌های قرآنی یا جامعه؟ اما به‌ طور كلی باید این‌ها را در بطن جامعه ببینیم.

برنامه‌های قرآنی در بطن جامعه باشد

عزتی با بیان اینكه تا زمانی كه این برنامه‌ها این‌گونه باشد، مستمع یا تماشاگر نخواهد داشت، گفت: برنامه‌های قرآنی باید در بطن جامعه و مدرسه باشد و در دانشگاه‌ها به‌ صورت طبقه‌بندی بزرگسالان باشد. كلاس تعطیل كردن و 20 یا 30 نفر را به‌ اجبار به اینجا آوردن به‌ عنوان مستمع، دردی را درمان نمی‌كند؛ لذا باید دلیلش را در بطن جامعه ببینیم.

وی با پرداختن به اینكه این مسئله نه به دانشگاه‌ها مربوط است نه مسابقات ملی، ادامه داد: می‌توانیم 4 كلاس را به اجبار تعطیل كنیم و دانشجویان را به اینجا آوریم ولی این مسئله اصلاً خوشایند نیست. این جشنواره یك برنامه تخصصی و مثل دفاعیه پایان‌نامه است، مگر وقتی یك پایان‌نامه در دانشگاهی دفاع می‌شود، چند نفر به عنوان مستمع در جلسه آن حضور می‌یابند. حتی این جشنواره مانند محفل انس با قرآن هم نیست كه بگوییم تعدادی برای یك ساعت می‌آیند و تلاوت قرآن را گوش می‌دهند؛ این برنامه دو روز طول می‌كشد و چه كسی دو روز می‌آید قرآن و مداحی را بشنود. پس این برنامه را باید به عنوان یك كار تخصصی ببینیم.

رئیس اداره كانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اگر از این برنامه استقبال شود، خیلی عالی است اما نباید انتظار زیادی داشته باشیم. اگر كسی برای استماع به جشنواره قرآنی نیامده است، مردم از قرآن و اسلام روی‌گردان هستند.

وی همچنین در خصوص پایین بودن سطح متسابقان بانوان نیز گفت: ما روزبه‌روز به سمت الكترونیكی شدن حركت می‌كنیم و فضای مجازی سر همه حتی قرآنیان را گرم كرده است.

مسابقات قرآن از تعداد روزهای سال بیشتر است

عزتی ادامه داد: متأسفانه مسابقه‌زده شده‌ایم. اگر آمار بگیریم و ببینیم که در طول سال چند مسابقه قرآن برگزار می‌شود، می‌بینیم که دانشگاه‌ها، اوقاف، شهرداری، وزارت اقتصاد و دارایی، مساجد و غیره مسابقات قرآن برگزار می‌كنند. حتی می‌توان گفت تعداد مسابقات قرآن از تعداد روزهای سال بیشتر است. 

وی گفت: چرا بیشتر از روزهای سال مسابقه قرآن داریم؟ ولی برای آموزش این‌گونه نیست، برای مثال چند مكتب‌خانه آموزش تخصصی داریم، حتی آموزش عمومی چندانی هم نداریم؛ لذا باید به سمت آموزش حركت كنیم. برگزاری كارگاه‌های آموزشی برای همه مفیدتر است، اما باید متر بگذاریم كه چه كسی اول، دوم یا سوم می‌شود و این نمی‌تواند دردی را دوا كند. تا زمانی كه آموزش نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در مسابقات قرآن هر كسی كه خود تمرین كرده و به كلاس آموزشی رفته می‌آید، اما واقعاً آموزش عمومی و تخصصی نداریم. محفل انس با قرآن، به آن صورت كه در مسجد برگزار شود، وجود ندارد اما جشنواره نوعی محفل قرآنی است.

رئیس اداره كانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی روند برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت را راضی‌كننده دانست و گفت: فعالیت‌ها طبق برنامه پیش می‌رود. البته برخی از رشته‌ها فینال دارند. فردا نیز مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در حرم شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha