رادیو رسانه‌ای پویا برای تعاملات اجتماعی است/ تشریح برنامه‌های هفتمین اجلاس جهانی صدا
کد خبر: 3859181
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
معاون صدای رسانه ملی اظهار کرد:

رادیو رسانه‌ای پویا برای تعاملات اجتماعی است/ تشریح برنامه‌های هفتمین اجلاس جهانی صدا

گروه هنر ــ حمید شاه‌آبادی در نشست خبری هفتمین اجلاس جهانی صدا و پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو اظهار کرد: در عرصه رسانه‌ نو همواره رادیو رسانه‌ای پویا برای تعاملات اجتماعی بوده است، زیرا فرصت‌های شنیداری رادیو با هیچ یک از رسانه‌های دیگر قابل قیاس نیست.

رادیو رسانه‌ای پویا برای تعاملات اجتماعی است/ تشریح برنامه‌های هفتمین اجلاس جهانی صدا

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی، با حضور مدیران رادیو، امروز یکشنبه، سوم آذرماه، در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. در ابتدای جلسه شاه‌آبادی ضمن تبریک هفته بسیج اظهار کرد: رادیو در عصر رسانه‌‌های نو همچنان رسانه‌ای پویا برای تعامل اجتماعی، اندیشه‌ورزی، آموزش، توسعه علمی، پیشرفت اقتصادی و ترویج اخلاق و امید در جامعه است. عصر شبکه با همه تنوع و تکثری که در اختیار رسانه شنیداری رادیو قرار داده است، فرصتی را به سبب تعاملی و دوسویه بودن به ظرفیت‌های پیشین رادیو افزوده است.

وی افزود: هفتمین اجلاس جهانی صدا با هدف گردآوری جدیدترین دستاوردهای علمی درباره رادیو در ایران و جهان، تبادل آرا با پژوهشگران و صاحب نظران و تبادل تجربه درباره این رسانه برگزار می‌شود. این اجلاس سه محور اصلی  را با موضوعات محتوا، برنامه‌سازی و آینده‌پژوهی مورد مطالعه قرار می‌دهد. در محور محتوا به نقش رادیو در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازد.

شاه‌آبادی ادامه داد: در محور برنامه‌سازی، شیوه‌های نوین برنامه‌سازی را در پیوند با رسانه نو مورد تحقیق قرار می‌دهد و در محور آینده پژوهی، درباره وضعیت حال و آینده این رسانه‌ و چشم‌انداز آینده آن به پژوهش می‌پردازد. صدای جمهوری اسلامی ایران با همکاری بخش‌ رادیوی اتحادیه رادیو تلویزیو‌ن‌های آسیا و اقیانوسیه، دانشگاه صداوسیما و مشارکت محققان دیگر دانشگاه‌های کشور، این اجلاس را به صورت علمی ـ پژوهشی همزمان با هفته پژوهش در آذر99 برگزار خواهد کرد.

محورهای اصلی هفتمین اجلاس جهانی صدا

رادیو و فرهنگ (اخلاق و معنویت، هویت ملی و انسجام فرهنگی، زبان فارسی، علم و پژوهش، هنرهای هفت گانه، آموزش، فرهنگ مقاومت و فرهنگ مردم)، رادیو و جامعه (خانواده، سبک زندگی، سلامت، محیط زیست و امیدآفرینی)، رادیو و اقتصاد (کار آفرینی، اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان و مردم محور)، برنامه‌سازی و رادیو (شیوه‌های نوین رسانهای، اطلاع رسانی، سرگرمی، برنامه‌سازی تعاملی و برنامه‌سازی دینی) و رادیو و آینده‌پژوهی (عصر شبکه، فناوری دیجیتالی، صدای داده مبنا، چندرسانهای و خدمات مکان محور).

بخش دوم این جلسه به پانزدهمین جشنواره رادیو اختصاص یافت، شاه‌آبادی درباره این رویداد اظهار کرد: صدای جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه چهارده دوره جشنواره بین‌المللی رادیو با هدف کشف توانمندیها و تشویق برنامه‌سازان به ابتکار و نو آفرینی، گسترش تواناییهای برنامه‌سازی مطابق با فناوریهای نوین و نگرشهای تازه، درصدد آن است تا برای دستیابی به کیفیتی افزونتر پانزدهمین گام را در این مسیر مهم بردارد و بستری شایسته برای ارتقا کیفی برنامه‌سازی و تبادل اندیشهها و آموختهها در عرصه برنامه‌سازی رادیو فراهم سازد.

رادیو رسانه‌ای پویا برای تعاملات اجتماعی است/ تشریح برنامه‌های هفتمین اجلاس جهانی صدا

وی بخشهای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو را چهار قسمت عنوان کرد و گفت: بخش داخلی، ویژه، مردمی و بین‌الملل چهار بخشی‌اند که آثار در آن‌ها ارائه خواهد شد. درباره شرایط شرکت در بخش داخلی چند نکته وجود دارد. اول شبکههای رادیویی باید حداکثر تا تاریخ 30 آذرماه یک برنامه منتخب خود را در هر بخش را انتخاب کرده و تاریخ پخش قسمت مورد نظر را به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند و برنامههای که بعد از 15 آبان 98 در جدول پخش شبکهها قرار گرفته باشند نمیتوانند در این بخش شرکت کنند و...  برنامههایی که بیشترین نمره در مرحله انتخاب آثار داشته باشند به داوری بخش داخلی راه خواهند یافت. در مرحله نهایی از بخش داخلی نیز هر عنوان برنامه در صورت کسب امتیاز لازم حداکثر در 5 قسمت نامزد نهایی خواهد بود.

شاه‌آبادی متذکر شد: جوایز بخش داخلی به صاحب اثر (تهیه کننده) اهدا خواهد شد و همین طور از مدیر گروه برنامههایی حائز رتبه اول تجلیل به عمل خواهد آمد. هیئت داوران بهترین عوامل برنامه‌ساز در مجموع تمامی برنامهها، عناوین برتر را انتخاب کرده و از رتبه اول هر عنوان شغلی تجلیل به عمل خواهد آمد. یادآور می‌شود، تنها عواملی مجاز به شرکت در جشنواره خواهند بود که دارای کد برنامه‌سازی از امور اداری معاونت صدا باشند در غیر این صورت در مرحله انتخاب آثار از جشنواره حذف خواهند شد.

برای حضور حداکثری برنامه‌سازان در جشنواره رادیو بخش ویژه طراحی شده که بخش برنامه‌های آزاد از حیث ساختار و موضوع است و تنها شرط پذیرش برنامه مدت زمان زیر 20 دقیقه آن‌هاست. در این قسمت 15 برنامه‌ای که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند به مرحله نهایی راه خواهند یافت

حضور حداکثری برنامه‌سازان در جشنواره

وی درباره بخش ویژه جشنواره اظهار کرد: برای حضور حداکثری برنامه‌سازان در جشنواره رادیو بخش ویژه‌ای طراحی شده که بخش برنامههای آزاد از حیث ساختار و موضوع است و تنها شرط پذیرش برنامه مدت زمان زیر 20 دقیقه است. در این قسمت 15 برنامهای که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند به مرحله نهایی راه خواهند یافت. مراکز استان‌ها هر کدام تا سقف 2 برنامه میتوانند در بخش ویژه داشته باشند البته معاونت برون مرزی می‌تواند با سقف 5 برنامه در این بخش حضور پیدا کند. معاونت سیاسی نیز مجاز به حضور 3 برنامه در این قسمت است. باید در نظر داشت تمامی افراد فعال معاونت صدا در هر یک از مشاغل برنامه‌سازی قادرند به عنوان صاحب اثر در این بخش شرکت کنند.

شرایط بخش مردمی 

معاون صدا، بخش مردمی را چنین تشریح کرد: شرایط آثار برای شرکت در بخش برنامههای مردمی به این شرح است. کلیه شنوندگان و علاقه‌مندان رادیو میتوانند در این بخش رقابت کنند. موضوع آثار  آزاد است، آثار باید در قالب گزارش، پادکست رادیویی، آنونس معرفی برنامههای رادیو، گزارش ورزشی رادیویی، قطعه موسیقی و مستند رادیویی تولید شود. زمان مجاز آثار ارسالی در قالب گزارش و گزارشی ورزشی حداکثر 5 دقیقه، پادکست رادیویی و مستند رادیویی حداکثر 20 دقیقه، قطعه موسیقی حداکثر 3 دقیقه و آنونس معرفی برنامههای رادیوی حداکثر 90 ثانیه است

شاه آبادی درباره موضوعات پیشنهادی جشنواره اظهار کرد:  محیط زیست، گردشگری، سبک زندگی، صلح جهانی، اخلاق، گام دوم انقلاب و زبان فارسی موضوعات پیشنهادی برای حضور در جشنواره بین‌المللی رادیو است. آثار تولید شده باید از طریق درگاه بخش مردمی تا تاریخ 30 بهمن‌ماه از طریق سایت جشنواره ارسال شود. همچنین هیئت انتخاب آثار 40 اثر برای داوری انتخاب کرده و 20 اثر راه یافته به مرحله نهایی را تا پایان بهمن‌ماه از طریق سایت جشنواره اعلام خواهد کرد.

چه برنامه‌هایی در بخش بین‌الملل حضور پیدا می‌کنند

وی در تشریح بخش بین‌الملل اظهار کرد: شبکه رادیویی معاونت سیاسی و مراکز استان‌ها براساس سهمیه مشخص شده در این قسمت حضور پیدا خواهند کرد. از هر برنامه‌ساز یک اثر پذیرفته می‌شود. برنامه‌هایی که قبلاً در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی انتخاب شده‌اند، داوری نخواهند شد. شرکت‌کنندگان داخلی تا تاریخ 15 بهمن‌ماه فرصت دارند برنامه‌ها را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. شرکت‌کنندگان خارجی تا 15 اسفند‌ماه برای حضور در این جشنواره فرصت ارسال آثار دارند. ترجمه متن برنامه‌هایی راه یافته به مرحله نهایی در قالب ورد ارسال شود. رادیوهای خارجی شرکت‌کننده باید ترجمه کامل برنامه را به زبان انگلیسی با ذکر زمان آیتمها ارسال کنند. شبکههای رادیوی داخلی در مرحله اول نیازی به ترجمه ندارند. در نهایت درج نام و عوامل اصلی برنامه در فرم ثبت‌نام الزامی است.

شاه آبادی با بیان اینکه 24 اثر برگزیده از شرکت‌کنندگان داخلی و 24 اثر برگزیده از شرکت‌کنندگان خارجی به مرحله راه خواهند یافت اظهار کرد: در مرحله نهایی نیز در هر عنوان در صورت کسب امتیاز لازم حداکثر دو اثر پذیرفته خواهد شد.

ملاک‌های داوری

معاون صدای رسانه ملی ملاکهای داوری را چنین برشمرد: انتخاب هدف و تناسب با مخاطبان هدف، اصالت محتوا، تکنیک برنامه‌سازی و کیفیت مناسب فنی ملاک داوری در این جشنواره خواهد بود.

رادیو رسانه‌ای پویا برای تعاملات اجتماعی است/ تشریح برنامه‌های هفتمین اجلاس جهانی صدا

وی درباره ساختار آثار چنین توضیح داد: برنامه رادیویی مستند ـ نمایش یا مستند درام که برگرفته از داستانهای واقعی تاریخ است برنامهای با سبک مستند است که ویژگیهای دراماتیک اجراهای تاریخی را دارد و گویی یک مستند نمایش بازسازی نمایش‌گونهای شده است. برنامههایی با محتوای تولیدی کاربران هم برنامههایی هستند که محتوای آن‌ها با استفاده از هر شکلی از محتوای ساخته شده است. این محتوا شامل مطالب وبلاگها، ویکیها، بحثهای گروهی، پست‌ها، فایل صوتی و تصویری، تصاویر دیجیتالی و سایر اشکال رسانه اینترنت پایه‌اند که از سوی کاربران ایجاد میشوند و اغلب از طریق رسانههای اجتماعی در دسترس عموم قرار میگیرند.

بر اساس نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی رادیو مقرر شد بخش‌های نمایش، رادیو پیام و آوا، فضای مجازی و رادیونما از جشنواره خارج و در جشنوار‌های دیگری مدنظر قرار گیرد

شاه‌آبادی در پایان اعلام کرد: بر اساس نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی رادیو مقرر شد بخشهای نمایش، رادیو پیام و آوا، فضای مجازی و رادیونما از جشنواره خارج و در جشنوار‌ه‌های دیگری مدنظر قرار گیرد.

وی در بخش پایانی این جلسه در پاسخ به سؤالات اظهار کرد: تعداد آثار داخلی و خارجی در مرحله نهایی باید به یک میزان باشد تا داوری شکلی منصفانه داشته باشد. نکته بعد اینکه ما در بحث مشارکت بین‌المللی ضعیف هستیم و باید تلاش کنیم در این حوزه به استانداردهای لازم نزدیک شویم. متأسفانه رادیو همیشه در این حوزه مظلوم بوده و این مظلومیت تا امروز ادامه داشته است اما امیدوارم با نزدیک شدن به ایام جشنواره نهادهای مرتبط با تبلیغات محیطی به ما در دسترسی به این خواسته یاری رسانند.

در پایان این برنامه از پوستر‌های جشنواره رونمایی شد. 

انتهای پیام
captcha