ورود ادوات عزاداری هیئات به حرم مطهر رضوی ممکن شد
کد خبر: 3852407
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
برای نخستین‌بار؛

ورود ادوات عزاداری هیئات به حرم مطهر رضوی ممکن شد

کانون خبرنگارات نبأ ــ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: برای نخستین‌بار با هماهنگی‎ها و برنامه‎ریزی‌های انجام شده ورود هیئات مذهبی با لوازم و ادوات عزاداری به حرم مطهر رضوی ممکن شده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ مصطفی خاکسار قهرودی ضمن اعلام این خبر، گفت: به‌مناسبت فرا رسیدن رحلت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت جان‌سوز امام حسن مجتبی(ع) و شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) هر ساله هیئت‌های مذهبی بسیاری از استان‎های مختلف کشور برای برگزاری عزاداری‌های دهه آخر ماه صفر به سمت مشهد مقدس حرکت می‌کنند، هر یک از این هیئت‌ها در بردارنده نوعی خاص از فرهنگ عزاداری مرتبط با تاریخ و آداب و رسوم منطقه سکونتی خود هستند.
وی با بیان اینکه آنچه در بین تمامی هیئت‌های مذهبی عموماً به شکل یکسان به چشم می‌خورد، استفاده از علم، کتل، زنجیر و استفاده از آوای سنج و طبل است، ابراز کرد: تاکنون به دلیل ازدحام جمعیت زائران و مجاوران و حفظ شرایط امنیتی مناسب برای خیل عظیم زائران اجازه حمل ادوات و تجهیزات عزاداری همچون طبل و سنج برای هیئات مذهبی به حرم مطهر وجود نداشت.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امسال برای نخستین‌بار هیئاتی که در دهه پایانی ماه صفر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند با رعایت قوانین در کنار حمل علم و کتل، سایر ادوات و لوازم عزاداری به استثناء سیستم‌های صوتی را می‌توانند به حرم مطهر رضوی وارد کنند.
وی گفت: در راستای بررسی مشکلات و موانع هیئات مذهبی و مرتفع شدن این مسائل، جلسه‌ای در خصوص حضور هیئات مذهبی در مجموعه حرم مطهر رضوی در محل معاونت اماکن متبرکه برگزار شد که یکی از مصوبات این جلسه، امکان ورود ادوات عزاداری همچون طبل، زنجیر و سنج به همراه ادوات معمول هیئت‌ها مانند علمهای عزاداری به حرم مطهر بود که جزئیات آن با حضور شورای هیئت‌های مذهبی و نمایندگانی از آستان قدس رضوی نهایی می‌شود و به اطلاع همه هیئت‌های مذهبی خواهد رسید.
وی تصریح کرد: برای رفاه حال زائران هیئاتی که ادوات به همراه دارند اجازه ورود به صحن انقلاب را نخواهند داشت و بعد از ورود به حرم مطهر در صحن های هدایت و جامع رضوی به عزاداری خواهند پرداخت.
گفتنی است، 9 هزار هیئت مذهبی در کشور فعالیت دارند که براساس پیش‌بینی شورای هیئت‌های مذهبی خراسان رضوی امسال در دهه پایانی ماه صفر 4 هزار هیئت در قالب 3 میلیون نفر به مشهد مقدس مشرف خواهند شد.

ابراهیم سعیدی

انتهای پیام
captcha