عدم اجرای گام چهارم و انجام مذاکره ایران و آمریکا؛ دلایل تهدید اروپایی‌ها به خروج از برجام
کد خبر: 3846476
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
فرجی‌راد تشریح کرد:

عدم اجرای گام چهارم و انجام مذاکره ایران و آمریکا؛ دلایل تهدید اروپایی‌ها به خروج از برجام

گروه سیاسی ــ سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در تشریح دلایل هشدار اروپایی‌ها به خروج از برجام گفت: با برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات از سوی ایران عملاً برجامی باقی نخواهد ماند، لذا اروپایی‌ها با این هشدار می‌خواهند هم ایران وارد فاز چهارم نشود و هم برای مذاکره میان ایران و امریکا فشار وارد کنند.

عبدالرضا فرجی‌راد، عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره هشدار اروپایی‌ها به ایران مبنی بر خروج از برجام در صورت برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گفت: برای اروپایی‌ها خیلی مهم است که برجام پابرجا بماند. اما با توجه به خروج آمریکا از برجام و عدم توانایی اروپایی‌ها در انجام تعهدات‌شان، ایران هم براساس مفاد برجام تاکنون در سه گام تعهدات خود را در برجام کاهش داده است. در این میان گام سوم کاهش تعهدات ایران که در خصوص تحقیق و توسعه در زمینه انرژی هسته‌ای بود اروپایی‌ها را بیش از پیش نگران کرد و آن‌ها با علم به ناتوانی خود در انجام تعهدات به ویژه راه‌اندازی کانال اعتباری 15 میلیارد دلاری، این احتمال را می‌دهند که ایران وارد فاز چهارم شود و قطعا این فاز اهمیت بیشتری نسبت به فازهای قبلی خواهد داشت.

نگرانی اروپا از برداشتن گام چهارم ایران

وی ادامه داد: بنابراین اروپایی‌ها به نوعی احساس سرخوردگی می‌کنند که با برداشتن گام چهارم از سوی ایران عملاً برجامی باقی نمی‌ماند و به ایران هشدار می‌دهند که ایران وارد فاز چهارم نشود و از طرفی با چنین تهدید یا هشداری به دنبال فشار آوردن برای انجام مذاکرات میان ایران و آمریکا هستند.

فرجی‌راد اظهار کرد: تلاش‌های آقای مکرون و آقای جانسون در سازمان ملل و صحبت با رئیس‌جمهور نیز برای این بود که این ملاقات میان ایران و آمریکا انجام شود تا در نتیجه آن از سطح تنش‌ها کاسته شده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاهش یابد تا ایران نیز براساس قولی که داده به وضعیت قبل از گام اول برگردد، لذا هشدار اروپایی‌ها برای خروج از برجام در راستای افزایش فشار برای گفت‌وگو و مذاکره ایران و آمریکاست.

اروپایی‌ها همچنان به اینستکس امیدوارند

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا اروپایی‌ها با این وضعیت گزینه تلاش برای انجام تعهدات خود را کنار گذاشته و وارد فاز تهدید و هشدار علیه ایران شده‌اند، گفت: من فکر می‌کنم اروپایی‌ها همچنان به اینستکس امیدوارند اما معتقدند اگر گفت‌وگویی میان ایران و امریکا انجام شود حداقل بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته می‌شود و ایران از گام‌های برداشته‌شده بازمی‌گردد.

وی یادآور شد: براین مبنا به دلیل عدم موافقت امریکایی‌ها با پیشنهاد 15 میلیارد دلاری آقای مکرون، اروپایی‌ها در عین امیدواری به اینستکس اما تنها راه راه‌اندازی آن را برقراری مذاکره ایران و آمریکا می‌دانند. روز گذشته هم مشاور خانوم موگرینی اعلام کرد به جز سه کشور بزرگ اروپایی هفت کشور دیگر هم به اینستکس ملحق شدند و این نشانه امیدواری اروپایی‌ها به راه‌اندازی این کانال مالی است.

معنای تبدیل احتمالی 1+4 به 1+5

فرجی‌راد درباره صحبت برخی مقامات عالی‌رتبه کشورمان مبنی براحتمال برخی تغییرات جزئی در برجام گفت: تلاش‌های اروپایی‌ها امیدواری‌های ایجاد کرده و رئیس‌جمهور هم در سفر به ارمنستان سخنانی بیان کرد که این امیدها را تأیید می‌کرد و البته هنوز غیر قطعی است و آن هم این است که وزرای خارجه 1+4 در سطح 1+5 ملاقاتی انجام دهند و همانطور که گفتم صد در صد نیست و بدین معناست که وزیر خارجه آمریکا هم در این مذاکرات حضور خواهد یافت.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان ابراز کرد: در واقع در اثر فعالیت‌های اروپایی‌ها راهی در حال باز شدن است که گفت‌وگوها درباره برجام با حضور آمریکا شکل بگیرد. درست است که این به معنی بازگشت آمریکا به برجام نیست اما همین حضور می‌تواند قدم مثبتی تلقی شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha