هیئت‌های دانشجویی در عزاداری‌ها به چه موضوعاتی بپردازند
کد خبر: 3840594
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
حجت‌الاسلام نبوی پاسخ داد؛

هیئت‌های دانشجویی در عزاداری‌ها به چه موضوعاتی بپردازند

گروه دانشگاه - مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه بعضی شبهات به خودی خود برای جوانان ایجاد می‌شود، اما بسیاری از شبهات را برای جوانان ما ایجاد می‌کنند، گفت: بهترین اقدام در منابر محرم و صفر هیئت‌های دانشجویی، پرداختن به شبهات روز جامعه و جوانان است.

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره آنچه شایسته است در هیئت‌های دانشجویی در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) به سمع و نظر مخاطب دانشگاهی برسد، اظهار کرد: البته ما در دانشگاه پیام‌نور تنها در واحد‌های استانی هیئت دانشجویی داریم و در تهران و سازمان مرکزی، هیئت کارمندان و اساتید فعالیت دارد. در این هیئت‌ها نیز، صبح‌ها زیارت عاشورا قرائت می‌شود و طی روز‌های آتی دسته‌های عزاداری در محوطه سازمان مرکزی به حرکت در می‌آید و این دسته عزاداری هنگام ظهر به مسجد ملحق می‌شود و شرکت‌کنندگان در مراسم، مهمان سفره اباعبدالله(ع) خواهند بود.

وی ادامه داد: غالباً هیئت‌های دانشجویی واحد‌های استانی از هیئت مستقر در سازمان مرکزی فعال‌تر هستند، چرا که محیط آن‌ها دانشجویی است. اگر چه اکنون تابستان و شهریور‌ماه است و دانشجویی در دانشگاه رفت‌وآمد ندارد، اما از ماه آینده و به‌ ویژه ماه صفر و رویداد اربعین، فعالیت دانشجویان دانشگاه پیام‌نور گسترده‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام نبوی در پاسخ به این پرسش که بهتر است چه موضوعاتی در منابر هیئت‌های دانشجویی مطرح شود، بیان کرد: در طول تاریخ هیچ‌گاه مانند امروز و زمان حال، علیه شیعه، اسلام و قرآن شبهه مطرح نبوده است. در طول تاریخ، شبهات زیادی به اسلام وارد می‌شده، اما امروز به‌واسطه وجود فضای مجازی، این شبهات بیشتر و وسیع‌تر مطرح می‌شود. در گذشته اگر شبهه‌ای در گوشه‌ای از دنیا مطرح می‌شد، افراد خاص و انگشت‌شماری را متوجه خود می‌کرد. اگر ۱۴ قرن پیش در مدینه منوره، شبهاتی درباره واقعه غدیر، امامت و دیگر موضوعات وجود داشت و افراد خاصی درگیر این موضوع بودند، اما امروز با طرح یک شبهه، افراد زیادی درگیر آن شده و گستردگی طرح شبهات بیشتر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور، افزود: امروز در آن‌سوی دنیا، تیم‌های متخصص در کشور‌های غربی به واسطه فعالیت در اندیشکده‌های تخصصی، علیه دین و آموزه‌های اسلام و شیعه برنامه‌ریزی می‌کنند و طرح‌هایشان را به زبان خود ما و در قالب جوک و حتی در قالب مداحی به داخل کشور منتقل می‌کنند. در چنین شرایطی هم که جوانان ما بعضاً اطلاعات دینی اندک و ضعیفی دارند، در دام طرح‌ریزی اتاق فکر‌های غربی‌ها می‌افتند.

وی گفت: ما در مجموعه نهاد، به همکارانمان همواره توصیه می‌کنیم که شبهات را رصد کنند و بتوانند پاسخی به این شبهات داشته باشند. لازم است جوانان را برای فعالیت در عرصه فضای مجازی، تقویت کنیم و آن دسته افرادی که توانمندی مقابله با شبهات در فضای مجازی را دارند نیز تقویت و حمایت شوند.

نبوی افزود: در گذشته وقتی با دانشجویان به حج عمره مشرف می‌شدیم، از پیش از سفر، مسائلی را که وهابی‌های خبیث ممکن است در قالب شبهات برای جوانان طرح کنند، رصد می‌کردیم و دانشجویان را برای مواجهه با این شبهات آماده می‌کردیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور با اشاره به برنامه‌های این نهاد برای مقابله با هجمه‌ها و شبهات طرح‌شده برای جوانان، بیان کرد: به گروه معارف و اساتید این مجموعه، توصیه کرده‌ایم که بخشی از کلاس‌های درس خود را به بحث و طرح مسئله در خصوص شبهات دانشجویان اختصاص دهند. بعضی شبهات به خودی خود برای جوانان ایجاد می‌شود، اما بسیاری از شبهات را برای جوانان ما، ایجاد می‌کنند. بهترین کار در منابر محرم و صفر پرداختن به شبهات روز جامعه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نیازسنجی توسط نهاد رهبری صورت می‌گیرد که چه موضوعات و مسائلی، نیاز روز جوانان برای طرح و ارائه پاسخ است، گفت: نهاد رهبری کل، این استخراج را در مقاطعی داشته و گاهاً گزارش‌ها را برای ما ارسال می‌کنند. در این گزارش‌ها، شبهات قرآنی و دینی طرح‌ شده از سوی دانشجویان در رأس همه موضوعات و مسائل قرار داشت. بنده براساس همین گزارش‌ها، از میان شبهات در هر سخنرانی یک مورد را انتخاب می‌کنم و در منبر‌ها به مسئله طرح‌شده به حسب نیاز پاسخ می‌دهم.

حجت‌الاسلام نبوی همچنین درباره برنامه دانشگاه پیام‌نور برای ایام پیاده‌روی اربعین امسال گفت: تاکنون جلسات خوبی در ستاد اربعین دانشگاه پیام‌نور برگزار شده، از ماه قبل برگزاری این جلسات با حضور مسئولان دانشگاه با جدیت در حال پیگیری است. هفته گذشته جلسه ستاد اربعین با حضور رؤسای واحد‌های پیام‌نور ایلام، کرمانشاه و اهواز در تهران برگزار شد. مسئولان و از جمله معاون فرهنگی دانشگاه در این جلسه حضور داشتند. این جلسات پیرامون بهتر برگزار شدن و رونق بیشتر مراسم پیاده‌روی اربعین دانشگاهیان پیام‌نور بوده است.

وی افزود: آمار مشخصی از اینکه چه تعداد از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند نداریم، چرا که بعضاً این دانشجویان به صورت آزاد و نه همراه با کاروان دانشگاهی در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند. بعد از ایام اربعین است که متوجه می‌شویم دانشجویان ما کربلا بوده‌اند.

انتهای پیام
captcha