فشارهای داخلی؛ مهم‌ترین چالش دستگاه سیاست خارجی در سال جدید
کد خبر: 3798854
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱
ساداتیان مطرح کرد:

فشارهای داخلی؛ مهم‌ترین چالش دستگاه سیاست خارجی در سال جدید

گروه سیاسی ــ دیپلمات‌ باسابقه کشورمان معتقد است مهم‌ترین چالش دستگاه سیاست خارجی در سال جدید فشارهای داخلی و به انفعال کشاندن آن است و راهکار عبور از این چالش هم پرهیز از نگاه باندی و جناحی به سیاست خارجی، حاکم شدن نگاه ملی و هم‌راستا شدن همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی برای تحقق اهداف سیاست خارجی است.

سیدجلال ساداتیان، کاردار اسبق ایران در لندن و دیپلمات باسابقه کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مهم‌ترین چالش‌های کشور در حوزه سیاست خارجی در سال 98 گفت: امروز سکاندار دستگاه سیاست خارجی آقای ظریف و دو سه نفر از معاونان وی هستند و بقیه افراد هر یک به شکلی کمک می‌کنند. در حالی که باید از همه ظرفیت‌های کشور در راستای پیشبرد اهداف سیاست خارجی استفاده کرد.

90 درصد انرژی دستگاه دیپلماسی صرف فشارهای داخلی می‌شود

وی افزود: ایران امروز در سوریه، عراق، لبنان، یمن و افغانستان درگیر است. انقلاب اسلامی اهدافی داشته و به موجب قانون اساسی تعهداتی برای انقلاب اسلامی تعریف شده که باید بتواند به مستضعفین جهان یاری برساند و سیاست خارجی هم در این راستا حرکت می‌کند. از طرفی جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشور بر این اعتقادند که برای تأمین امنیت کشور باید خارج از مرزها امنیت کشور را حفظ کرد. اما قبول همه این موارد به معنی زمین‌گر شدن اقشار مردم نیست و وضعیت نباید به شکلی پیش برود که دستگاه سیاست خارجی 90 درصد انرژی خود را صرف فشارهای داخلی کند.

ساداتیان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کارها به سامان برسد باید همه نیروها در یک راستا با هم حرکت کنند و اگر انتقادی هم هست جای بیان آن وجود دارد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شورای عالی امنیت ملی، محضر رهبر معظم انقلاب از جمله جاهایی است که می‌توان انتقادات و پیشنهادات خود را نسبت به عملکرد دستگاه سیاست خارجی بیان کرد.

کاردار اسبق ایران در لندن یادآور شد: اما این میزان رسانه‌ای شدن مسائل سیاست خارجی از سوی منتقدان آن هم با بیان کینه‌توزانه و برخورد خصمانه، نه تنها نمی‌تواند کمکی به پیشبرد اهداف سیاست خارجی کند بلکه با حجم سنگین کارها و مسایل پیش روی این حوزه و اهداف تعیین‌شده برای آن، این نحوه برخورد جز هدررفت انرژی دستگاه دیپلماسی ثمره دیگری ندارد.

برجام و FATF؛ وجه‌المصالحه اهداف باندی و جناحی

وی با اشاره به ادامه انتقادات برخی جریان‌ها و اشخاص به وزیر امور خارجه برای امضای برجام گفت: برجام از سوی مجلس تصویب شد، مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و رهبری هم آن را تأیید کرد و به یک امر و مسئله ملی تبدیل شد و همه باید از آن حمایت کنند، اما چطور می‌شود که هنوز عده‌ای بر طبل آتش زدن و پاره کردن برجام و خروج از آن می‌کوبند و برجام و امثال آن مانند FATF را وجه‌المصالحه مسائل باندی و جناحی قرار می‌دهند و طوری مسئله را جلوه می‌دهند که گویی یک سند ننگین و خائنانه بوده است.

ساداتیان ابراز کرد: در حالی که اگر برجام نبود کشور الان در شرایط بسیار اسفناکی قرار می‌گرفت. امروز می‌بینید که ترامپ و دولتمردان وی فشار زیادی را به سایر کشورها از جمله اروپایی‌ها وارد می‌کنند که اتحادی را علیه ایران ایجاد کنند. هنوز از نشست ورشو و اجلاس امنیتی مونیخ فاصله‌ای نگرفته‌ایم و همه این‌ها نشان داد که امضای برجام کار درست و هوشمندانه‌ای بود و دشمنان ما چقدر تلاش می‌کنند که ایران را منزوی کرده و به شرایط ماقبل برجام برگردانند و اجماع جهانی علیه ایران شکل دهند که همین برجام مانع انها شده است.

ضرورت هم‌راستا کردن همه ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی

این دیپلمات باسابقه کشورمان اظهار کرد: دراین وضعیت هنوز عده‌ای در داخل به برجام، دستگاه سیاست خارجی و وزیر امور خارجه حمله می‌کنند. سخن من به این معنا نیست که آقای ظریف و برجام بی‌عیب و ایراد است اما منصفانه باید گفت که او کار خودش را به خوبی بلد است و با قدرت در صحنه سیاست خارجی در دنیا درخشیده و حرف‌های جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را در عرصه بین‌المللی با زبان دیپلماتیک بیان می‌کند.

وی یادآور شد: متدسفانه منتقدان و مخالفان آن چنان فشاری به او وارد می‌کنند که ممکن است او را به انفعال وادار سازند. در حالی که همه ظرفیت‌های کشور را باید در راستای هماهنگی با دستگاه سیاست خارجی به کار گرفت تا با دست بالا یا حداقل بهتر از دستاوردهای فعلی به پیش برویم.

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان بیان کرد: لذا به اعتقاد من مهم‌ترین چالش دستگاه سیاست خارجی در سال جدید فشارهای داخلی بر این دستگاه و به انفعال کشاندن آن است و راهکار عبور از این چالش هم پرهیز از نگاه باندی و جناحی به سیاست خارجی، حاکم شدن نگاه ملی و هم‌راستا شدن همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی برای تحقق اهداف سیاست خارجی و مقابله با طرحی‌های سنگین دشمنان در سال 98 علیه ملت ایران است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha