فراهان؛ میزبان اولین اجلاسیه کنگره نقش امام خمینی در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی
کد خبر: 3779295
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷

فراهان؛ میزبان اولین اجلاسیه کنگره نقش امام خمینی در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی

گروه اجتماعی - مسئول مرکز حفظ آثار سپاه روح‌الله استان مرکزی اعلام کرد: اولین اجلاسیه کنگره نقش امام (ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان به مزبانی فراهان برگزار می‌شود.

فراهان؛ میزبان اولین اجلاسیه کنگره نقش امام خمینی در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، رضا کریمی، مسئول مرکز حفظ آثار سپاه روح‌الله استان مرکزی، امروز، 17 دی در نشست خبری اولین اجلاسیه سنگرسازان بی‌سنگر در راستای کنگره نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6200 شهید استان که در سالن جلسات اداره کل جهاد کشاورزی استان برگزار شد گفت: سنگرسازان در دوران هشت سال رشادت و ایثار در وهله اول حفظ جان رزمندگان و رفع مشکلات طبیعی منطقه را برعهده داشتند بدون اینکه خودشان بخواهند سنگر یا جان‌پناهی را داشته باشند.
وی تصریح کرد: کنگره امام راحل در راستای ابلاغ مأموریت سازمان حفظ آثار کل کشور به سپاه‌های استانی از 4 سال قبل آغاز شده و هر فصل در یکی از استان‌ها شاهد برگزاری اجلاسیه‌ای هستیم که کنگره ملی در حال شکل‌گیری و برگزاری است.
کریمی بیان کرد: وجه متمایز کنگره استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها بهره‌مندی از وجود حضرت امام در دوران دفاع مقدس است، برگزاری کنگره نقش حضرت امام در استان مرکزی وظیفه سنگین‌تری را برعهده دارد و این رسالت سنگین بر عهده همه اقشار مختلف ایثارگر در استان است؛ چراکه ایشان به عنوان سکان‌دار انقلاب و دفاع مقدس نقش بسزایی در پیشبرد جنگ و پیروزی دفاع مقدس داشتند که باید این نقش به خوبی در سطح ملی و فراملی تبیین شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی از دوسال قبل تاکنون با تشکیل ستاد پیشینه رزم فعالیت خود را آغاز و آثار شهدا و مطالبی که از شهدا در دستگاه‌های مختلف یا منازل آنان بود را جمع‌آوری کرد و با 12 کمیته و کارگروه کار را تاکنون پیش برده و پیگیر مطالب جمع‌آوری شده هستند که مهم‌ترین آن پیشینه رزم بود که به خوبی در استان تدوین و جمع‌آوری شد.
کریمی صنعتی بودن استان مرکزی را مؤثر در دوران دفاع مقدس خواند و اظهار کرد: این استان به دلیل صنعتی بودن نقش مهمی در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس داشت. در دوران دفاع مقدس رزمندگان در یگان لشگر مهندسی 17 علی ابن ابیطالب(ع) یا 42 قدر شرکت داشتند و تعداد زیادی از ایثارگران در لشگرهای دیگر ایفای نقش کردند که همین مهم کار جمع‌آوری اطلاعات را سخت کرده است.
وی با بیان اینکه پس از گذشت 2 سال جمع‌آوری آثار 6200 شهید کار بسیار سختی است و تاکنون 90 درصد آثار جمع‌آوری شده است، گفت: از 6200 شهید استان 1400 شهید از شهدای ارتش هستند که جمع آوری اطلاعات این شهدا از ده‌ها یگان ارتش کار راحتی نبوده و زمان‌بَر است.
کریمی در تشریح دیگر برنامه‌های کنگره اظهار کرد: تولید بیش از 40 مستند در کمیته‌های مختلف ستاد کنگره از جمله اقدامات اجرایی است مستندات تهیه شده و آماده بهره‌برداری شبکه استانی است. تعدادی از مستندات در اجلاسیه‌های مختلف که در سطح استان برگزار می‌شود به نمایش گذارده می‌شود.
وی از تولید و تألیف 100 عنوان کتاب در استان خبرداد و افزود: وجه تمایز تألیف کتب در استان مرکزی با سایر استان‌ها توجه به تألیفات کودکان در حوزه دفاع مقدس است، بیش از 16 عنوان کتاب در حوزه کودکان آماده چاپ و بهره‌برداری است و 10 عنوان دیگر نیز در دست تألیف است. تألیف کتب با محوریت نقش امام راحل و شهدا در دوران دفاع مقدس از جمله خلأهای موجود در حوزه کتاب کودکان به ویژه کتب درسی است که سعی شده این کمبود تاحدی رفع شود.
کریمی ادامه داد: برگزاری 9 اجلاسیه در دستور کار قرار دارد که اولین اجلاسیه چهارشنبه، 19 دی‌ماه تحت عنوان سنگرسازان بی‌سنگر به همت اداره کل جهاد کشاورزی و به مناسبت گرامیداشت شهدای کربلای 5 به میزبانی فراهان برگزار می‌شود که در این اجلاسیه سردار صفوی و آیت‌الله سیدرضا تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی حضور دارند.
وی با بیان اینکه اجلاسیه اصلی و نهایی استان مهر‌ماه سال آینده همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود، اضافه کرد: دومین اجلاسیه کارگری است که 17بهمن‌ماه به میزبانی ساوه و سومین اجلاسیه هم نقش بانوان در دوران دفاع است که اسفند سال جاری برگزار می‌شود. پراکندگی اجلاسیه‌ها در استان امکان بهره‌گیری از ظرفیت استان را بالا می‌برد، بین اجلاسیه دوم و سوم یادواره شهدای مدافع حرم 19 بهمن در دلیجان برگزار می‌شود. اجلاسیه فرهنگیان، دانشجویان، نقش حضرت امام در دوران دفاع مقدس به میزبانی خمین، ورزشکاران از دیگر اجلاسیه‌های اجرایی است که سال آینده برگزار می‌شود.
کریمی از تهیه فرهنگ‌نامه جامع شهدای استان در 25 جلد خبرداد و گفت: راه‌اندازی سایت جامع شهدا تحت عنوان «شهود»، بازدید از خانواده شهدا، نام‌گذاری تعدادی از اماکن استان به نام شهدای شاخص و ساخت 20 المان شهدا توسط تعدادی از دستگاه‌ها و حمایت سپاه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: تهیه گنجینه‌های مختلف در دستگاه‌ها و قرار دادن آثار شهدا در این گنجینه‌ها از دیگر اقدامات اجرایی است، چراکه با استقرار گنجینه‌ها مراجعه‌کنندگان به دستگاه با آثار شهدا بیشتر آشنا می‌شوند. آماده‌سازی و ساخت پارک موزه و گنجینه شهدای استان در جوار اداره کل حفظ آثار استان از برنامه‌های در دستورکار است که با همت شهرداری و استانداری و تعدادی از دستگاه‌ها آن را هرچه زودتر آماده بهره‌برداری می‌کنیم. جمع‌آوری نقش دستگاه‌ها در دوران دفاع مقدس در حال انجام است که تاکنون 20 دستگاه اسناد را تدوین و به ستاد کنگره تحویل داده‌اند.
مجید آنجفی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی، در ادامه نشست گفت: 9 اجلاسیه در راستای کنگره نقش امام راحل در دفاع مقدس و 6200 شهید استان مرکزی در سطح شهرستان‌های این استان برگزار می‌شود که مسئولیت نخستین اجلاسیه این کنگره تحت عنوان «سنگرسازان بی‌‌سنگر» به سازمان جهاد کشاورزی استان سپرده شد که چهارشنبه، 19 دی ماه برگزار می‌شود.
وی در خصوص انتخاب شهرستان فراهان به عنوان محل برگزاری اجلاسیه یاد شده اظهار کرد: فراهان به دلیل داشتن شهید شاخص دفاع مقدس و جهادگر استان مرکزی«اسدالله هاشمی»، تقارن 19 دی با سالروز عملیات کربلای 5 که جهادگران بی‌سنگر نقش مهمی در این عملیات داشته و همزمانی این روز با سالروز وفات امیرکبیر به عنوان زمان برگزاری نخستین اجلاسیه این کنگره برگزیده شد.
آنجفی بر لزوم مشارکت‌های مردمی در اجلاسیه‌ها تأکید کرد و افزود: تجلیل از 76 خانواده شهید جهاد کشاورزی، رونمایی از سه کتاب با عنوان‌های «قاب خاطرات»، «بهشت پشت خاکریز» و «روایت ایثار»، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای جهاد کشاورزی شهرستان فراهان و ماشین‌آلات جهاد کشاورزی در دوران هشت سال دفاع مقدس از جمله برنامه‌های نخستین اجلاسیه کنگره نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6200 شهید استان مرکزی است.
انتهای پیام

captcha