ضرورت وجود نظام فکری در تربیت اخلاقی و معنوی طلاب
کد خبر: 3769381
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
در نشست هم‌اندیشی اساتید اخلاق مطرح شد؛

ضرورت وجود نظام فکری در تربیت اخلاقی و معنوی طلاب

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جعفر ناصری اصفهانی گفت: در موضوع تربیت اخلاقی و معنوی طلاب محتاج یک نظام فکری اخلاقی هستیم تا پس از تهیه و تدارک یک مهندسی اخلاقی، به تربیت طلاب حوزه‌های علمیه بپردازیم و الا هر کسی از ظن خود به تربیت می‌پردازد که محل آسیب خواهد بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ نشست هم‌اندیشی تعدادی از اساتید اخلاق که به مدارس علمیه اعزام می‌شوند، 12 آذرماه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم با حضور معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در این نشست ضمن خیر مقدم، با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت، گفت: پیگیری برپایی و اطلاع‌رسانی دروس اخلاق حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی، خرازی، مصباح یزدی، استادی و شب‌زنده‌دار انجام شد و با استقبال کم‌نظیر طلاب و خانواده معظم آنها مواجه شد.
وی ادامه داد: حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان در مدارس علمیه قم به‌صورت روزانه که هر روز در دو مدرسه حضور پیدا کرده و با کادر مدیریتی و طلاب جلسات جداگانه برگزار می‌کنند و ارائه این الگو به استان‌های دیگر و درخواست از مدیریت‌های حوزه‌های استانی جهت اجرای چنین برنامه‌ای از اولویت‌های معاونت تهذیب است.
حجت‌الاسلام ملکی بیان کرد: برگزاری جلسات متعدد با ده‌ها نفر از بزرگان حوزه و استفاده از نظرات و توصیه‌های ایشان در خصوص مسائل تهذیبی و تربیتی طلاب و انجام هماهنگی جهت استفاده طلاب از محضر این بزرگان از اقدامات مؤثر و ارزشمند معاونت می‌توان یاد کرد.
وی افزود: تهیه، تدوین و ابلاغ برنامه جامع تربیتی و برگزاری جلسات متعدد با مدیران مدارس علمیه قم و شهرستان­‌ها جهت اجرا، اصلاح و تکمیل هرچه بیشتر این برنامه از دیگر برنامه‌های معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه است.
در ادامه نیز جمعی از اساتید نظرات خود را در خصوص آسیب‌های اخلاقی و راهکارهای مربوطه مطرح کردند.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جعفر ناصری اصفهانی نیز در این نشست گفت: در موضوع تربیت اخلاقی و معنوی طلاب محتاج یک نظام فکری اخلاقی هستیم تا پس از تهیه و تدارک یک مهندسی اخلاقی، به تربیت طلاب حوزه‌های علمیه بپردازیم و الا هر کسی از ظن خود به تربیت می‌پردازد که محل آسیب خواهد بود.
در پایان این نشست معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در جمع‌بندی سخنان اساتید اخلاق، اظهار کرد: همان‌طوری که اساتید هر کدام به نحوی اشاره کردند، در تربیت اخلاقی و معنوی طلاب اساس کار «مدیر مدرسه علمیه و اساتید» هستند که می‌بایست خودشان به‌عنوان یک الگوی اخلاقی و معنوی در پیش روی طلاب و جلوی چشم آنها باشند و در غیر این صورت دروس اخلاق اثر کمی خواهند داشت و امر تربیت اخلاقی و معنوی طلاب دچار اختلال جدی خواهد شد.
حجت‌الاسلام ملکی افزود: بنا داریم این نشست‌ها را با هدف ارائه گزارش از اقدامات و فعالیت‌های اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت و استفاده از نظرات و راهنمایی‌های اساتید اخلاق، به‌صورت منظم هر چند ماه یک بار برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: از مدیر محترم حوزه‌های علمیه تقاضا داریم در انتخاب مدیران مدارس و اساتید، تأثیرگذار بودن در مسائل اخلاقی و دارای شخصیت اخلاقی بودن افراد، اصل قرار گیرد.
اکبر پوست‌چیان
انتهای پیام

captcha