ارائه گونه‌های جدید آموزش متناسب با بازار کار/ مراجعه به دانشگاه تنها در مواقع بروز مشکلات نباشد
کد خبر: 3759938
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
حسین سلیمی تاکید کرد:

ارائه گونه‌های جدید آموزش متناسب با بازار کار/ مراجعه به دانشگاه تنها در مواقع بروز مشکلات نباشد

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تاکید بر این نکته که تنها در مواقع بروز مشکلات به سراغ دانشگاه‌ها نیایید، گفت: نیازمند گونه‌های جدیدی از آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها هستیم، آموزش‌های رسمی مطالب ارزشمندی به دانشجویان ارائه می‌دهد اما نیازهای جاری بازار کار را تامین نمی‌کند.

به گزارش ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان بورس و اوراق بهادار بعدازظهر امروز دوشنبه، ۷ آبان‌ماه و با حضور حسین سلیمی، رئیس این دانشگاه و شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ساختمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در آغاز این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: این تفاهم‌نامه اتفاق مهمی در تحولات دانشگاهی است. دانشگاه در شرایط اجتماعی فعلی نیازمند تغییر خط‌مشی و تحول کارکردی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دانشگاه در جامعه فعلی کشور تنها نباید یک موسسه برای ارائه آموزش و اعطای مدرک تحصیلی باشد، افزود: مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه امروز تغییر کرده و شاید تنها دانشگاه بتواند به این مسائل پاسخ دهد.
سلیمی با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی علامه طباطبایی پیشتاز در این امر بوده است، ادامه داد: همان‌طور که معتقدیم دانشگاه برای حل مشکلات بنیادین باید وارد شود و راه‌حل ارائه دهد، در عین حال به گونه‌های جدیدی از آموزش و پژوهش در درون این جامعه نیاز داریم. آموزش‌های رسمی همراه مطالب ارزشمندی به دانشجویان ارائه می‌شود، اما نیازهای جاری بازار کار را تامین نمی‌کند.
به گفته وی گسترش آموزش‌های تخصصی مکمل و حرفه‌ای که به نوعی توانایی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار را بالا می‌برد، این مشکل را رفع خواهد کرد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: ۴ هزار دانشجوی این دانشگاه با توجه به رصد بازار کار دوره‌های مکمل را دیده‌اند و اکنون با تخصص مضاعفی می‌توانند وارد بازار کار شوند.
وی با بیان اینکه آموزش‌های تخصصی به دیگر متقاضیان نیز لازم است، گفت: اگر دانشگاه به این مسئله ورود نکند شاهد شکل‌گیری بازار مکاره‌ای خواهیم بود که خالی از محتوا و پرتقاضا است.
سلیمی بیان کرد: در حوزه‌های مختلفی مانند تربیت بدنی، بانکداری، بورس، مدیریت و حسابداری و ... ممکن است فارغ‌التحصیلان خوبی داشته باشیم، اما آموزش‌های تخصصی برای ورود به بازار بورس را ندیده باشند. در این صورت با اقتصاد پشت پرده‌ای مواجه خواهیم بود که این آموزش‌های مکمل را به قهقرا می‌برند.
وی گفت: این رویکرد در راستای برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت برای جامعه دانشگاهی و یا طراحی دوره‌های جدیدی است که جای ساختارهایی را که برخی سازمان‌ها در تاسیس مراکز آموزشی و دانشگاه جدا دارند، بگیرد.
سلیمی خاطرنشان کرد: در سازمان بورس این امکان وجود داشت که گروهی از دانشگاه‌های سطح یک این کار را انجام دهند و امروز تفاهم‌نامه‌ای را امضا می‌کنیم که امیدواریم به سرعت عملیاتی شود.
وی همچنین گفت: در صورت نیاز به تاسیس رشته‌های جدید یا رشته‌های میان‌رشته‌ای مورد نیاز بر اساس این تفاهم‌نامه، با توجه به اعطای مجوز راه‌اندازی رشته‌های جدید به دانشگاه‌های سطح یک، این رشته‌ها را راه‌اندازی خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به همکاری این دو نهاد در حوزه‌های پژوهشی گفت: دانشگاه علامه پتانسیل بالایی در این زمینه دارد. پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با تخصص‌ها دفاع می‌شوند که ارتباط مستقیمی با نیازهای اجرایی کشور ندارد. از سازمان بورس می‌خواهیم نیازهای پژوهشی خود را اعلام کند و ما این نیازها را در قالب موضوع رساله‌ و پایان‌‌نامه‌ در اختیار اساتید قرار دهیم تا با کمترین هزینه و زمان، فواید بیشتری حاصل شود.
وی افزود: اگر تمام حوزه‌های اجرایی در کشور به دانشگاه اعتماد کنند و پژوهش و آموزش خود را به دانشگاه‌ها بسپارند، هم صرفه‌جویی در هزینه‌ها است و هم به مرحله ثمردهی نظام آموزش عالی کشور وارد خواهیم شد.
سلیمی همچنین با بیان اینکه تقاضا داریم تنها در عرصه حل مشکلات به سراغ دانشگاه نیایید، خاطرنشان کرد: اکنون ارکان مختلف دولت به این نتیجه رسیده‌اند که برای حل مشکلات خود باید به سراغ دانشگاهیان بیایند. در این زمینه دانشگاه علامه و دانشگاه تهران به عنوان دو دانشگاه مهم، یافته‌های خود را در حوزه‌های متعدد پولی و مالی، ارتباطات و فضای مجازی در چند هفته گذشته به دولت ارائه کردند که به زودی به اطلاع عموم می‌رسد. راه‌حل‌هایی در ذیل این یافته‌ها ارائه شده که اگر اجرایی شوند، کشور از مشکلات اساسی خارج می‌شود.
در ادامه این مراسم، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سخنانی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید اصلا در پی منافع شخصی و مسائل سیاسی نیستند، اظهار کرد: تاکید مقام معظم رهبری همواره بر توسعه علوم انسانی بوده و دانشگاه علامه از این حیث پرچمدار است.
وی افزود: بازار سرمایه در کنار بحث‌های فنی و تکنیکی مالی که دارد، به علوم دیگری مانند روانشناسی بازار نیز نیازمند است. در کنار آموزش‌های کلاسیک که لازم است اما کافی نیست، نیاز به فرهنگ‌سازی هم وجود دارد.
محمدی گفت: پتانسیل دانشگاه علامه برای سازمان بورس فرصت بزرگی است. ما به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری سهام و اوراق بهادار به عنوان شغل نگاه می‌کنیم. بسیاری از مردم عادی شغل اصلی خود را خرید و فروش سهام قرار داده‌اند. عده زیادی هم که تحصیلات بالایی دارند و اتفاقا تحصیل آنها در رشته‌های مالی و اقتصادی هم نبوده، در این حوزه فعالیت می‌کنند.
وی افزود: علم در جاهایی به کمک سلامت بازار آمده و آنهایی که افراد علمی و دانشگاهی هستند، تقید بیشتری دارند و قانون‌مندتر بوده‌اند. از این حیث آموزش‌های کاربردی را مفید می‌دانیم و از آنها استفاده خواهیم کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواسته‌هایی نیز داشت و گفت: خوب است سازمان بورس بتواند روی محتوای دروس اقتصادی و مالی رشته‌های مرتبط با این حوزه درخواست‌های خود را بیان کند. چه بهتر که از بازآموزی و دوباره‌آموزی پرهیز کنیم و اساتید بخشی از واحدهای تئوریک خود را به واحدی عملی تبدیل و تدریس کنند.
وی همچنین افزود: در بحث حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی، ترجیح ما این است که موضوعات و مسائل را اساتید تعیین کنند. در واقع دانشکده‌ها موضوعات سرشاخه‌ای تعریف کنند و ریزموضوع و تعداد پایان‌نامه و رساله در هر شاخه مشخص شود.
در پایان این نشست و دیدار، به منظور همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی و انتشاراتی دانشگاه علامه طباطبائی با سازمان بورس و اوراق بهادار، گسترش و بهره‌گیری از توانایی‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و انشاراتی و برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی با استفاده از کلیه امکانات اعم از توانمندی‌های علمی، نیروی انسانی، فنی، اطلاعاتی، تجربه و تخصص تفاهم‌‌نامه‌ای به امضای دو طرف رسید.
انتهای پیام

captcha