شایع‌ترین بیماری‌های سلامت روان کودکان
کد خبر: 3753556
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
رضایی تشریح کرد:

شایع‌ترین بیماری‌های سلامت روان کودکان

گروه سلامت ــ معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شایعترین بیماری‌های سلامت روان کودکان ایران را تشریح کرد و افزود: پرخاشگری، افسردگی، ارتباط ناصحیح عمده‌ترین بیماری‌های روان کودکان ایرانی هستند.

جشنواره دهکده ملل و بازی‌های شهری برگزار می‌شود/ شایعترین بیماری‌های سلامت روان کودکانبه گزارش خبرنگار ایکنا، نیما رضایی معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری جشنواره دهکده ملل و هنر و بازی‌های شهری که با هدف ارتقای سلامت روان کودکان ۱۸ تا ۲۰ مهرماه در پارک ملت برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره از سوی گروه هنر و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری شبکه جهانی USERN و اداره کل سلامت شهرداری تهران برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در آستانه روز جهانی سلامت روان قرار داریم که امسال شعار خود را سلامت روان کودکان، نوجوانان و جوانان در جهان در حال تغییر قرار داده است. اما جشنواره دهکده ملل، هنر و بازی‌های شهری را با هدف سلامت روان کودکان و در راستای شعار روز جهانی سلامت روان برگزار می‌کنیم.

رضایی ادامه داد: در این جشنواره تعدادی غرفه برپا می‌شوند که در آن هنر‌های مختلف ایران و کشور‌های جهان به کودکان معرفی و فضا‌هایی در اختیار کودکان قرار می‌گیرد تا به بازی و نقاشی بپردازند ضمن اینکه ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۸۰۰ دانشجوی خارجی داریم، ۴۰ تن از این دانشجو‌ها غرفه داشته و در این غرفه‌ها فرهنگ خود را معرفی می‌کنند.

وی بیان کرد: دانشجو‌های هنرمند کار‌های هنری خود را به نمایش گذاشته، انواع بازی‌های محلی و بومی معرفی، اجرای پرفورمنس‌های بازیافت زباله توسط کودکان، شاهنامه خوانی، مسابقه، رادیوی زنده از جمله بخش‌های دیگر این جشنواره است.

مدیر گروه هنر و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به اهمیت سلامت روان کودکان بیمار و ارتقای آن از طریق هنر عنوان کرد: در کنار هنرمندان از سه سال قبل این گروه در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شده ۳ دوره بین‌المللی جشنواره نقاشی کودکان بیمار در چهار کشور مختلف برگزار کرده و امسال نیز قرار است چهارمین دوره را در ایتالیا برگزار کند، دبیرخانه دائمی آن در بیمارستان طبی کودکان بوده و سال آینده دوباره در ایران آن را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: جشنواره همبازی با هدف جمع آوری اسباب بازی برای کودکان بیمار، جشنواره دوباره می‌خوانم با هدف جمع آوری کتاب برای کودکان بیمار و مسابقات جام جهانی کوچک با حضور بازیکنان مطرح فوتبال در کشور، اساتید دانشگاه و کودکان بیمار از جمله دیگر فعالیت‌های گروه هنر و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است.
 
تمامی فعالیت‌های این گروه خیریه است
رضایی یادآور شد: تمامی فعالیت‌های این گروه خیریه و داوطلبانه بوده و یک ریال بودجه از نهادی اخذ نشده و ریالی هم به کسی بابت کار‌هایی که در این گروه انجام می‌دهد پرداخت نشده است.

رئیس سابق بیمارستان طبی کودکان در ادامه به وضعیت سلامت روان کودکان پرداخت و اظهار کرد: والدین امروز در دامی افتاده‌اند که وسایل جدید ارتباطی عامل آن است، وسایلی مانند تبلت و ... به ظاهر کار والدین را آسان کرده و، اما در باطن حواس آنان را از کودکان پرت کرده است.

وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر آمار اختلالات روانی کودکان در ایران، عنوان کرد: آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد جرا که هنوز غربالگری در این زمینه انجام نشده است؛ این یک هشدار جدی است که در دهه آینده اختلات روانی شایعترین بیماری در سطح جهان است و ما باید از همین الان در این رابطه کاری انجام دهیم.
 
پرخاشگری، افسردگی، ارتباط ناصحیح
عضو دانشمندان یک درصد جهان بیان کرد: پرخاشگری، افسردگی، ارتباط ناصحیح عمده‌ترین بیماری‌های روان کودکان ایرانی هستند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا، مبنی بر بیماری‌های شایع در کودکان ایرانی، گفت: تا چند دهه قبل بیماری‌های عفونی عمده‌ترین بیماری شایع در میان کودکان بود، اما با پیشرفت علم دیگر این بیماری‌ها برای ما معضل نیستند، اما یکسری اختلات دیگر جایگزین این بیماری‌ها شده که از سبک زندگی و ژنتیک ریشه می‌گیرند.

رضایی افزود: در یک دهه گذشته ۱۵۰ نوع نقص ایمنی در کودکان شناسایی شده بود امروزه این آمار به ۳۵۰ مورد رسیده است، ضمن اینکه در اثر سبک زندگی غلط امروزه کودکانی می‌بینیم که از چاقی رنج برده و به دیابت مبتلا هستند. پس از این بیماری‌ها آلرژی‌ها وجود دارند که کودکان آنتی‌ژن‌های مختلف را دریافت نکرده و در سنین بزرگ‌سالی به بیماری مبتلا می‌شوند.

انتهای پیام
captcha