اربعین؛ بزرگ‌ترین اجتماع انسانی/ راه‌اندازی دفتر کنسول‌گری عراق در استان مرکزی
کد خبر: 3750386
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵

اربعین؛ بزرگ‌ترین اجتماع انسانی/ راه‌اندازی دفتر کنسول‌گری عراق در استان مرکزی

گروه فرهنگی - استاندار مرکزی با بیان اینکه اربعین بزرگترین اجتماع انسانی چند سال اخیر در جهان است، افزود: در سال‌های گذشته عدم وجود دفتر کنسول‌گری عراق در استان یکی از مشکلات بود؛ سپاه، حج و زیارت، نیروی انتظامی و ... پیگیری کردند و نهایتا موافقت شده است دفتر موقت کنسول‌گری در استان راه‌اندازی شود.

اربعین؛ بزرگ‌ترین اجتماع انسانی/ راه‌اندازی دفتر کنسول‌گری عراق در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، در جلسه ستاد اربعین که صبح امروز، چهارم مهرماه در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد گفت: اربعین بزرگترین اجتماع انسانی چند سال اخیر در کره زمین است. این بزرگترین اجتماع مربوط به جمعیت شیعه است که نشان‌دهنده عمق تاثیرگذاری عاشورا بعد از 1400 سال میان مسلمانان است.
وی تصریح کرد: در اجتماع بزرگ انسانی کره زمین خوشبختانه تاکنون برای احدی اتفاقی نیفتاده است، در طول 10 سال گذشته بیشترین آمار حملات تروریستی به کشور عراق اختصاص دارد اما در اجتماع بزرگ و میلیونی اربعین اتفاق خاصی برای زائران نیفتاده است.

کمک‌های امنیتی جمهوری اسلامی به عراق
آقازاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به لحاظ کمک امنیتی به حکومت و دولت عراق همه توان خود را گذارده است و اگر تاکنون امنیت حاکم است به دلیل حضور نیروهای امنیتی ایران در کنار نیروهای امنیتی عراق است. امید است امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد شکوه بیشتر بدون وقوع هرگونه حادثه در اربعین باشیم.
استاندار مرکزی با اشاره به شرایط خاص به جهت حضور تروریست‌ها در منطقه، اضافه کرد: استان مرکزی در سال‌های اخیر مسئولیت ستاد اجرایی ستاد اربعین را بر عهده دارد و همواره به عنوان استان‌ خادم و ممتاز مطرح است. رسیدگی به امورات اربعین وظیفه همگانی است.

راه‌اندازی دفتر کنسول‌گری عراق در استان مرکزی
وی بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق‌تر نسبت به مشابه سال قبل ستاد اربعین در سال جاری تأکید کرد و گفت: عدم وجود دفتر کنسول‌گری عراق در استان یکی از مشکلات بود. سپاه، حج و زیارت، نیروی انتظامی و ... پیگیری کردند و نهایتا موافقت شده است دفتر موقت کنسول‌گری در استان راه‌اندازی شود.
آقازاده اظهار کرد: سال گذشته قریب به 60 هزار زائر داشتیم که گاه برای گرفتن ویزا چندین روز معطل مانده و مجبور بودند به تهران و قم سفر کنند که خوشبختانه امسال این کار با خدمات ارائه شده رفع شده است. در طول یک ماهه باقی‌مانده تا اربعین صدا و سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی دقیق را انجام دهند تا مردم، گرفتن ویزا و دیگر موارد را به روزهای آخر موکول نکنند.

لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص زمان بازگشت زائران ایرانی
وی با تأکید بر لزوم دقت در نقل و انتقال زائران، گفت: متأسفانه ما در برگشت زائران با مشکلاتی مواجه هستیم. همه زوار به ویژه زوار ایرانی برای ما بسیار حائز اهمیت هستند تا به سلامت بازگردند تا با حجم سنگین بازگشت زائران مواجه نباشیم. برگشت زائران به اطلاع‌رسانی دقیق زائران باز می‌گردد.
این مقام مسئول پیشنهاد داد: صدا و سیمای استان برنامه‌های ستاد اربعین را از نحوه اعزام و خدمت‌رسانی را برای تاریخ مذهبی فرهنگی استان مستندسازی کند. تمرکز کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی یکی از مسائل مهمی است که وجود دارد. بسیار ضروری است تا همگان کمک‌های خود را به یک جا اهدا کنند تا امکانات متمرکز و عادلانه‌تر توزیع شود.

توجه به صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف
آقازاده در پایان تأکید کرد: بی‌شک همه با جنگ اقتصادی و نوسانات قیمت ارز آشنا هستیم. گرانی امروز بر مردم تحمیل می‌شود در این مراسم سعی کنیم از اسراف پرهیز کرده و حتی‌الامکان صرفه‌جویی کرده و حداقل هزینه‌ها را داشته باشیم. موکب‌ها از چشم و هم‌چشمی و اسراف پرهیز کنند. شوراهای تامین شهرستان‌ها تمام تلاش خود را در جهت حفظ امنیت زائران به کار گیرند.
انتهای پیام

captcha