تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل/ تدارک قرآنیان برای دهه فجر
کد خبر: 3687551
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته؛

تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل/ تدارک قرآنیان برای دهه فجر

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین هفته بهمن ماه امسال با پایان ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم آغاز شد و با تجدید میثاق قرآنیان با آرمان های امام راحل و مقام معظم رهبری ادامه داشت و با تکریم 41 چهره قرآنی سال 96 به پایان می‌رسید.

تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل/ تدارک قرآنیان برای دهه فجر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این هفته و با توجه به اینکه روزهای پایانی هفته مصادف با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب بر طاغوت بود، شاهد اعلام ویژه برنامه‌های این ایام توسط نهادهای قرآنی مختلف بودیم. در این هفته رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، دارالقرآن بسیج استان تهران و ... برنامه‌های قرآنی ویژه این ایام را اعلام کردند. در ادامه نگاهی گذرا به رویدادهای قرآنی هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، داشته‌ایم.

پایان ثبت نام آزمون سراسری حفظ قرآن
ساعت شش صبح روز شنبه هفتم بهمن ماه پس از 50 روز و دو بار تمدید مهلت، ثبت نام برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم پایان یافت. در این آزمون بیش از 241 هزار نفر ثبت نام کردند. بعد از پایان ثبت نام و از روز نهم بهمن ماه نیز مرحله ویرایش اطلاعات آغاز شد. همچنین زمان صدور کارت این آزمون نیز از 15 بهمن ماه آغاز خواهد شد و تا یک روز قبل از برگزاری آزمون ادامه دارد. این آزمون در بخش کتبی روز دهم اسفندماه در 420 شهر کشور برگزار می شود.

تشریح محور برنامه‌های قرآنی دهه فجر
در این روز همچنین نشست خبری مهدی قره‌شیخلو،‌ مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی در رابطه با تشریح برنامه‌های این کمیته برگزار شد. مهدی قره شیخلو، در این نشست خبری از تدارک برنامه های قرآنی متنوعی برای گرامیداشت ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: برنامه‌هایی که برای امسال تدارک دیده شده، در ۲۰ محور قرار دارند. این برنامه‌ها با تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل آغاز می‌شود. همچنین از مهم‌ترین برنامه‌های این ایام برگزاری مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی خواهد بود.

آغاز ثبت نام آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن
در خبر دیگری که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد از آغاز ثبت نام سیزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم از روز هفتم بهمن‌ماه خبر داده شد. آخرین زمان ثبت نام در این آزمون، ۲۷ اسفندماه سال جاری اعلام شده که از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی تلاوت به نشانی TELAVAT.COM صورت می‌گیرد. آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن هر سال طی چهار مرحله برپا می‌شود؛ مرحله اول به صورت کتبی و مرحله دوم به صورت شفاهی برگزار می‌شود. همچنین افرادی که در مرحله سوم این آزمون‌ها موفق به قبولی و کسب حد نصاب نمره شوند به عنوان حافظ ممتاز، مدرک درجه دو حفظ معادل کارشناسی ارشد و افرادی که در مرحله چهارم نیز موفق باشند، مدرک درجه یک حفظ معادل دکتری دریافت خواهند کرد.

دو خبر قرآنی از وزارت بهداشت
نشست سه روزه کارشناسان و مدیران قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خزرآباد ساری و از روز هشتم بهمن ماه آغاز شد. در این علاوه بر پیگیری مشکلات دانشگاه‌ها در زمینه فعالیت‌های قرآنی، نکات توجیهی در مورد بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت نیز اعلام شد. همچنین افق این جشنواره در زمینه تعداد مخاطبانی که باید داشته باشد نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. در خبر دیگری از وزارت بهداشت و جشنواره قرآن و عترت این وزارتخانه، اعلام شد که ثبت نام برای حضور در این جشنواره از ابتدای این هفته آغاز شده است.
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز هشتم بهمن ماه به همراه جمعی از مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در جلسه‌ای مشترک با حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی شرکت کرد. وی در این دیدار اهتمام سایر شبکه‌های رادیویی در حوزه قرآن و عترت نسبت به پوشش مناسب حوزه قرآن و عترت را یکی از مهمترین شاخصه‌های عملکرد مناسب معاونت صدای رسانه ملی عنوان کرد. همچنین در بخشی از این جلسه حمید شاه آبادی، معاون صدای رسانه ملی بر تلاش رسانه ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فضای قرآنی کشور تاکید کرد و گفت: تمام تلاش صدای رسانه ملی بر این اصل اساسی استوار است که مضامین و دستورات الهی قرآن و عترت را در جامعه بسط و گسترش دهد.

تدارک دارالقرآن خانه کارگر برای دهه فجر
به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دارالقرآن خانه کارگر، جشنواره قرآنی «فجر» را طی ۱۰ روز برگزار می‌کند. این جشنواره در روز اول با موضوع افتتاحیه جشنواره قرآنی و تجلیل از قرآن‌آموزان برتر خانه کارگرهمراه است. در روز دوم جشن انقلاب و همایش معرفی فعالیت‌های دارالقرآن، روز سوم با موضوع مسابقه صوت، لحن و ترتیل سوره مبارکه فجر ویژه آقایان، روز چهارم مسابقه صوت، لحن و ترتیل سوره مبارکه فجر ویژه بانوان، روز پنجم مسابقه حفظ سوره مبارکه فجر، روز ششم مسابقه مفاهیم و تفسیر سوره مبارکه فجر، هفتمین روز همایش تدبر سوره فجر، روز هشتم مسابقه کودکان انقلابی، روز نهم جشن انقلاب و همایش معرفی دارالقرآن خانه کارگر، روز دهم اختتامیه جشنواره قرآنی فجر انجام می‌شود.

دلایل میزبانی شهر قم از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
روز دوشنبه مسئول برپایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در مورد دلایل برپایی رقابت‌های بخش آقایان در شهر مقدس قم، گفت: به دلیل فیض متسابقین از زیارت کریمه اهل‌بیت(ع) حرم حضرت معصومه(س) در کنار حضور در مسابقات و از دیگر سو برخورداری از بیانات و حضور مراجع عظام تقلید در این دوره از مسابقات، مقرر شد این مسابقات در این شهر مقدس برپا شود. مسابقات از شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، آغاز می‌شود و اختتامیه این مسابقات نیز جمعه، چهارم اسفندماه در بیت شریف علامه طباطبایی، صاحب تفسیرالمیزان که محل استقرار دارالقرآن علامه طباطبایی است، برپا می‌شود.

تشکیل کمیته فرهنگی در ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن
همچنین در این روز جلسه ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد و در آن بر تشکیل کمیته فرهنگی در این ستاد به منظور طراحی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه مسابقات تأکید شد. همچنین در بخشی از این جلسه رئیس ستاد برگزاری سی و پنجمین مسابقات بین المللی قرآن کریم جذب مشارکت دستگاه های اجرائی کشور برای برگزاری مطلوب این دوره از مسابقات را خواستار شد و افزود: باید با همه توان و هنری که در همکاران و مسئولان کمیته ها وجود دارد تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های موجود کشور در سایر دستگاه‌های اجرائی و نهادها برای برگزاری مطلوب و کیفی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن بهره ببریم.

تدارک نهادهای قرآنی برای دهه فجر
در این هفته نهادهای قرآنی مختلف برنامه های متنوعی که ویژه ایام الله دهه فجر تدارک دیده شده است، تشریح کردند. از جمله این موارد روز چهارشنبه معاون تبلیغات و روابط عمومی نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با ایکنا از برگزاری 100 محفل انس با قرآن در یگان ها و کوی‌های سازمانی این نیرو خبر داد و گفت: ۱۱ عنوان برنامه قرآنی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه در تمامی یگان‌ها، قرارگاه‌ها و پادگان‌های سربازی، مساجد، نماز‌خانه‌ها و کوی‌های سازمانی برگزار می‌شود. برگزاری مراسم تکریم از چهره‌های قرآنی و پیشکسوتان قرآن از دیگر برنامه های این نیرو در دهه فجر اعلام شده است.

تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان های امام خمینی(ره)
مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امام راحل(ره) روز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) برگزار ‌شد. در بخشی از این مراسم بیانیه ای توسط علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشورمان قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ «جامعه قرآنی اعم از اساتید، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی، دوشادوش امت بصیر، هوشمند و قدرشناس، ضمن اعلام آمادگی برای حضور باشکوه خود در راهیپمایی ۲۲ بهمن، از آحاد ملت سرافراز و آگاه درخواست می‌نماید، تا با حضور در این همایش غرورآفرین چون سال‌های گذشته با حمایت همه جانبه خود از انقلاب، قرآن و رهبری مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان کوبیده و بار دیگر آمریکای خبیث، صهیونیست جنایتکار و مرتجعان خودفروخته منطقه را در تارهای خدعه و فریب خود گرفتار نمایند».

تشکیل شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان
با دستور انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور شورای سیاستگذاری سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام تشکیل و اعضای آن معرفی شدند. در این احکام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور رئیس سازمان و سرپرست امور فرهنگی به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری معرفی شده است. همچنین حسین سیف‌اللهی، مسئول واحد قرآن و عترت امور فرهنگی سازمان بهزیستی نیز به عنوان دبیر اجرایی شورای سیاستگذاری و ذبیح‌الله روحی نیز به عنوان مشاور فنی و اجرایی معرفی شده است. سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن نابینایان جهان اسلام در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم همزمان با مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.

پایان هشتمین دوره تخصصی اقراء
در این روز همچنین هشتمین دوره تخصصی اقراء با اهدای اجازه قرائت به سه قاری دیگر به کار خود پایان داد. در این مراسم که به «اِشهار» معروف است، «صالح اطهری فرد»، «حسین رستمی» و «سیدمحمد کرمانی» اجازه نامه قرائت قرآن کریم را از «شیخ محمد فهمی عصفور» دریافت کردند. در این جلسه هریک از نفرات دریافت کننده اجازه قرائت، پس از تلاوت سوره‌های مبارکه کافرون تا پایان قرآن، سوره حمد و آیات ۱ تا ۵ از سوره مبارکه بقره نزد استاد عصفور و بیان نکات و تذکرات وی پیرامون قرائت ایشان، اجازه نامه قرائت را دریافت کردند.

دیدار با خانواده شهید مدافع حرم

این هفته در پی سلسله دیدارهای جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی، منزل شهید مدافع حرم محمدتقی ارغوانی انتخاب شد و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری ایکنا نیز در این جمع حضور داشتند.

تکریم 41 چهره قرآنی سال 96
همچنین بر اساس برنامه در نظر گرفته شده، مراسم تکریم چهره های قرآنی که هر ساله به همت سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می شود، شامگاه روز جمعه 13 بهمن ماه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. در این مراسم 41 نفر از چهره‌های برتر قرآنی سال ۱۳۹۶ با حضور مدیران و فعالان قرآنی کشورمان تجلیل می شوند.

captcha