وظایف معاونت مطبوعاتی در برابر اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3676138
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

وظایف معاونت مطبوعاتی در برابر اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن کریم که در جلسه سی‌وششم کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در دهم تیرماه ٩٦ به تصویب رسیده و به دستگاه‌های قرآنی و سازمان‌های مربوطه ابلاغ شده بخشی از وظایف تعریف شده برای دستگاه‌ها ناظر به فعالیت‌های معاونت مطبوعاتی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ طی روزهای گذشته بود که «حسین انتظامی» معاون سابق مطبوعاتی وزیر ارشاد در یکی از شبکه‌های مجازی خداحافظی خود از این معاونت اعلام کرد و همین موضوع بازخوردهای متعددی را در بین فعالان رسانه‌ای و تحلیل عملکرد این معاونت را به دنبال داشت.
بر همین اساس و به مناسبت این خداحافظی و به دنبال آن جابجایی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، نگاهی به وظایفی که اسناد راهبردی قرآن بر عهده این معاونت قرار داده‌اند، داشته‌ایم.
در سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن که در جلسه سی‌وششم کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در دهم تیرماه ٩٦ به تصویب رسیده و به دستگاه‌های قرآنی و سازمان‌های مربوطه ابلاغ شده بخشی نیز ناظر به فعالیت‌های معاونت مطبوعاتی است.
در این سند که دارای پنج راهبرد ملی است دو راهبرد ناظر به وظایف معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و جا دارد معاون جدید مطبوعاتی وزیر ارشاد مدّاقه بیشتری به این وظایف داشته باشد.
سومین راهبرد ملی که در سند فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی ذکر شده به موضوع «استقرار نظام تولید و توزیع محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای جذاب قرآنی با تأکید بر دسترسی آسان و فراگیر» اشاره دارد.
این راهبرد شامل هفت اقدام ملی است که از جمله آنها می‌توان به؛ بازطراحی و استانداردسازی سازوکارهای ارزیابی و حمایت از تولید و توزیع آثار و محصولات تبلیغی ترویجی قرآنی اعم از آوایی، نمایشی، ادبی، رسانه‌ای و ... اشاره کرد.
همچنین حمایت از ایجاد بستر و زنجیره تولید آثار قرآنی جذاب و اثرگذار و حمایت از ایجاد شبکه توزیع فراگیر محصولات و خدمات قرآنی از دیگر اقدامات ملی ذیل این راهبرد است که بر اساس گفته مسئولان دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی متناظر به وظایف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است.
همچنین در راهبرد ملی شماره چهار از سند فعالیت‌های تبلیغی – ترویجی قرآن کریم، به موضوع «فضاسازی قرآنی در محیط‌های عمومی و فضای مجازی» اشاره شده است.
در این راهبرد نیز هفت اقدام ملی تعریف شده است که از جمله آنها می‌توان به؛ تدوین و اجرای طرح‌های گفتمان سازی قرآنی ویژه فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور، حمایت از ارتقای سطح برنامه‌های قرآنی رسانه ملی و سایر رسانه‌ها، حمایت از فعالیت‌های مؤثر قرآنی در فضای مجازی، تقویت سامانه‌های مجازی مشاوره قرآنی و پاسخگویی به شبهات مرتبط با قرآن، تهیه و اجرای برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی و ... اشاره کرد.

captcha