استفاده از علامت در هیئات مذهبی استان مرکزی رو به کاهش است
کد خبر: 3662141
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

استفاده از علامت در هیئات مذهبی استان مرکزی رو به کاهش است

گروه فرهنگی: معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به آسیب‌های هیئات مذهبی گفت: تنها راه رفع آسیب‌ها گفتمان سازی و آموزش است، در 4 سال اخیر میزان استفاده از علامت در هیئات استان روبه کاهش رفته است.

حجت‌الاسلام داوود چمانی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به برخی آسیب‌های هیئات مذهبی در ایام عزاداری گفت: به منظور پیشگیری از آسیب‌ها، جلسات گردهمایی هیئات مذهبی قبل از شروع ماه محرم برگزار و نکات ضروری گوشزد می‌شود.
وی با تأکید بر عدم استفاده از علامات در هیئت‌ها و توجه به نماز ظهر عاشورا گفت: در این جلسات علاوه بر آگاهی سازی نسبت به خرافات، راهنمایی و رانندگی، تبلیغات اسلامی و نهادهای امنیتی نیز مشکلات ترافیکی را مطرح می‌کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: استفاده از علامت‌های بزرگ و کوچک در هیئات مذهبی قابل تایید نیست، در شورای هیئات مذهبی نیز مقرر شد از توصیه‌های سیدالشهدا(ع) در سبک زندگی اسلامی و شعائر دینی و سیره حسینی تابلویی تهیه شود و در دستجات عزاداری مورد استفاده قرار گیرد، همین آگاهی‌ها نسبت به آسیب‌ علامت باعث شد برخی مسئولان هیئات از این ابزار برای مطرح شدن و بزرگ جلوه دادن هیئات خود استفاده نکنند.
حجت‌الاسلام چمانی ادامه داد: استفاده از علامت در هیئات مذهبی آسیب‌زاست و شاکله هیئت را به هم می‌ریزد، گاهی آمار افرادی که دنبال علامت هستند بیشتر از عزاداران است. با فرهنگ سازی نسبت به آسیب علامت، شاهد کاهش استفاده از این ابزار در 4سال اخیر هستیم.
وی ادامه داد: حداقل آسیب این علامت‌ها ایجاد ترافیک در خیابان‌های سطح شهر است. تردد سخت ماشین‌های شخصی، ماشین آتشنشانی و آمبولانس مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد می‌کند، در طول سال آسیب‌های عزاداری محرم و صفر با برگزاری جلسات و برگزاری دوره‌های آموزشی رصد می‌شود.
این مقام مسئول گفت: بسیاری از مسئولان هیئات مذهبی با توجه به کهولت سن، به آئین‌های سنتی توجه دارند و از طرفی جوانان به شور عزاداری تمایل دارند امروز بین نسل قدیم و جدید فاصله افتاده اگر این فاصله کمتر شود به راحتی می‌توان برنامه‌های دینی را به درستی ساماندهی کرد، در 4 سال اخیر با فرهنگ سازی، قمه زنی در هیئات مذهبی به شدت کاهش یافته است.
حجت‌الاسلام چمانی تصریح کرد: ستاد ساماندهی شورای مذهبی هیئات مذهبی وظیفه نظارت بر آسیب‌ها را برعهده دارد، اداره‌کل تبلیغات اسلامی نیز نظارت بر فعالیت هیئات مذهبی و رسیدگی به آسیب‌ها را از تکالیف خود می‌داند. تعدادی از هیئات مذهبی به دلیل جهل، المان شیر را نماد حضرت علی(ع) و آهو را نماد امام رضا(ع) می‌دانند و از آن در هیئات و علامت‌ها استفاده می‌کنند فرهنگ سازی در این حوزه باید در دراز مدت دنبال شود تا خروجی مناسب داشته باشد.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان افزود: روحانیون و بزرگان محله و شهر می‌توانند با گفتمان سازی، مردم را نسبت به خرافات آگاه سازند. تنها راه مقابله با آسیب‌ها حرکت به سمت گفتمان سازی و آموزش است. در بحث علامات و نذری‌ها از آنجایی که با اعتقادات مردم گره خورده نمی‌توان بی‌محبا عمل کرد بلکه باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ سازی، ساماندهی را به مرور اجرایی کرد.
captcha