حضور 20 هزار خادم قرآنی در راهپیمایی اربعین/ برپایی 350 برنامه قرآنی در کشور عراق
کد خبر: 3657415
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
حسن محمدی خبر داد:

حضور 20 هزار خادم قرآنی در راهپیمایی اربعین/ برپایی 350 برنامه قرآنی در کشور عراق

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین با اشاره به اینکه امسال 20 هزار خادم‌ قرآنی در راهپیمایی اربعین ما را همراهی می‌کنند، اظهار کرد: در همین راستا نیز 2 پرچم آستان قدس رضوی در کرسی‌های تلاوت قرآن اصلی جای داده می‌شود.

حضور 20 هزار خادم قرآنی در راهپیمایی اربعین/ برپایی 350 برنامه قرآنی در کشور عراق

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)‌، حسن محمدی، دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین امروز، 6 آبان‌ماه در نشست تشریح برنامه‌های قرآنی کاروان نور به اربعین در مقدمه‌ای به تاریخچه برپایی مراسم اربعین پرداخت و گفت: در سه سال گذشته با توجه به ظرفیت‌های بی‌‌نظیر که در مراسم اربعین اتفاق افتاد، هر سال بر تعداد افرادی که در این مراسم عظیم شرکت می‌کنند، افزوده شد که در این راستا تدبیری بین اتحادیه تشکل‌های قرآنی به‌عنوان نماینده مؤسسات مردم نهاد و ستاد اربعین اندیشیده شد که از این ظرفیت بی‌بدیل در جهت ترویج فرهنگ قرآنی بتوان استفاده کرد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته این حرکت کاملاً خود‌جوش بود اما طی تعاملاتی که با دستگاه‌ها داشتیم، کمک‌هایی در این راستا صورت گرفت که طی این برنامه، در سال 94 اتحادیه محفل قرآنی را برپا کرد.

محمدی افزود: گزارشی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سال‌های گذشته مطرح شد که منجر به این شد که در سال 95، ستاد مرکزی اربعین کشور، طی جلسات با اتحادیه درخواست کردند که فعالیت‌های قرآنی مراسم اربعین از نظر کمی گسترده و ساختارمند شود و هماهنگی با سایر برنامه‌های اربعین در کشور انجام شود که در این راستا نخستین حرکت به صورت رسمی آغاز شد.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین بیان کرد: در سال گذشته کارگروهی در ذیل کمیته فرهنگی کشور به نام کارگروه قرآنی با مدیریت اتحادیه تشکل‌های قرآنی تدوین و برنامه‌های متنوعی در سال گذشته انجام شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته محوریت سوره فجر به صورت هم‌خوانی و جمع‌خوانی بزرگی در مسیر نجف به کربلا انجام شد که بحث حفظ و مفاهیم این سوره مبارکه صورت گرفت که بالغ بر 205 برنامه قرآنی سال گذشته در شهر‌های نجف اشرف، کربلای معلی، سامرا و کاظمین و دیگر محل و موکب‌ها برپا شد.

حضور 70 حافظ و قاری قرآن در کاروان نور

محمدی با اشاره به اینکه امسال کمیته تصمیم گرفت با توجه به اتفاق خوبی که در سال گذشته افتاد، ظرفیت این برنامه‌ها را افزایش دهد، اظهار کرد: در سال گذشته تعداد کاروان نور متشکل از قراء، تواشیح، 40 نفر بود که این ظرفیت امسال به 70 نفر افزایش یافت که بیش از 70 درصد، با موافقت مسئولان به ظرفیت این کاروان افزوده شد که امیدواریم بالغ بر 350 برنامه قرآنی را در کشور عراق(نجف، کربلا، موکب، شهرهای کود، حله، سامرا و کاظمین، مسیر بغداد به کربلا) خواهیم داشت.

وی ادامه داد:‌ امسال با توجه به طرح ملی قرآنی 1451، سوره واقعه به صورت جمع‌خوانی در کشور عراق در نظر گرفته شده است که سه روز قبل از روز اربعین پس از نماز جماعت انجام می‌شود که لقب بزرگترین هم‌خوانی را یدک خواهد کشید و در کنار آن حفظ و مفاهیم این سوره مبارکه در طی مسیر و موکب‌ها انجام می‌شود.

وی به همکاری که در سال جاری از سوی آستان قدس رضوی با ستاد صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌ای با آستان قدس رضوی منعقد شد که بر این اساس حضور 20 هزار خادم قرآنی(از مشهد‌الرضا(ع)) در مسیر بین زوار به توزیع نبات و متبرکه‌های استان امام رضا(ع) خواهند پرداخت و البته 2 پرچم آستان قدس رضوی در کرسی‌های تلاوت قرآن اصلی جای داده می‌شود و مخاطبان می‌توانند متبرک به این پرچم شوند و همکاری امسال آستان موجب جهشی برای این حرکت قرآنی است.

محمدی با تأکید بر اینکه 10 کرسی تلاوت رضوی انجام می‌شود، گفت: در حاشیه برپایی برنامه‌های دیگر، کرسی‌های تلاوتی که به صورت ویژه در شهر نجف و کربلا و موکب برپا خواهد شد، از شبکه قرآنی به طور مستقیم پخش می‌شود، که امیدواریم بتوانیم با همکاری‌های رسانه‌ها پوشش اخبار نیز انجام شود.

حضور 20 هزار خادم قرآنی در راهپیمایی اربعین/ برپایی 350 برنامه قرآنی در کشور عراق

اعزام کاروان نور به نجف از 9 تا 16 آبان‌‌ماه

وی به تاریخ نخستین اعزام کاروان نور اشاره کرد و افزود: نخستین گروه در تاریخ 9 آبان‌ماه به سمت نجف اشرف اعزام می‌شوند و دومین گروه نیز روز بعد و به همین طریق کاروان تا تاریخ 16 همین ماه اعزام خواهند شد و تاریخ 21 آبان‌ماه برگشت کاروان نور به کشور ایران است.

محمدی ادامه داد: برخی از افراد کاروان قرآنی حج که امسال اعزام نشده‌اند در این کاروان حضور خواهند داشت و این نوع اعزام با شرایطی همراه است که می‌توان به افتخاری و مردمی بودن آن اشاره کرد و همچنین این نکته قابل ذکر است که و تمام هزینه‌های این کاروان برعهده ستاد مرکزی اربعین است.

مسئول کاگروه قرآنی ستاد اربعین با تأکید بر اینکه طرح‌های بسیاری در این راستا از سوی مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ارسال شد، بیان کرد: این طرح کاملاٌ مردمی است و هیچ اعتباری از سوی دستگاه‌ها و نهادها نداشته‌ایم و تمامی کمک‌های از سوی مردم صورت گرفت و همچنین سال گذشته 12 میلیون تومان از سوی مردم‌ جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به طرح‌های مختلفی که از سوی مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد به این کارگروه رسیده است، اظهار کرد: در نظر داریم از مشهد‌الرضا تا کربلا محفل قرآنی برگزار کنیم و با توجه به تعاملی که با مجریان طرح 1451 داشتیم، سعی کردیم 1451 محفل را داشته باشیم که تعدادی از آنها در داخل کشور برگزار می‌شود.

محمدی با بیان اینکه مراسم اختتامیه این حرکت قرآنی پس از اتمام مراسم اربعین حسینی در آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد، ادامه داد: از سال‌های قبل طرح‌های خوبی به دست ما رسید که مورد استفاده قرار گرفت ولی برخی از آن‌ها نیز که نیاز به بررسی و کار بیشتر داشتند برای امسال هم آماده نیستند و درنظر داریم تا برای سال آینده از آن‌ها بهره‌مند شویم، همچنین برخی از این طرح‌های ارسالی به عنوان طرح‌های محلی مورد توجه قرار گرفت و از مؤسسات قرآنی در شهرها خود استفاده شد.

ارائه طرح‌های محلی از سوی مؤسسات قرآنی

وی افزود: در حال حاضر برخی از مؤسسات قرآنی در مرزهای چزابه، ایلام، مهران، زاهدان طرح‌های محلی خوبی را برگزار می‌کنند و به ارائه خدمات به زائران اربعین مشغول هستند.

محمدی اظهار کرد: امسال در نظر داشتیم تا کاروان بزرگ قرآنی با تعداد 1000 نفر متشکل از جامعه قرآنی را اعزام کنیم که متأسفانه انجام نشد که امیدواریم سال آینده بتوانیم این کاروان را با این تعداد اعزام کنیم.

مسئول کارگروه قرآنی ستاد اربعین در مورد اعزام کاروان نور گفت: اعزام کاروان نور مرتبط با شورای توسعه قرآنی نیست به این دلیل که این حرکت به صورت ملی در ذیل ستاد اربعین کشور انجام می‌شود و دیگر اینکه ماهیت قرآنی به صورت مردمی است که به این دلیل اتحادیه تشکل‌های قرآنی متولی این حرکت انتخاب شده است..

وی درباره ضرورت فعالیت‌های قرآنی در اربعین بیان کرد: با دشمنان مختلفی مواجه هستیم که ما را متهم می‌کنند که به اهل بیت(ع) بیشتر اهمیت داده‌ایم و قرآن را رها کرده‌ایم که این حرکت به عنوان توفیقی در جهت اهمیت دادن ما به قرآن بود که برابر دشمنان نیز با رژه الهی نشان دادیم که قرآن نیز همچنان در رأس قرار دارد.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 70 کشور دنیا در مراسم اربعین حضور فعال دارند و از برادران اهل سنت، مسیحیان و غیره نیز حضور دارند که قرآن می‌تواند به عنوان وحدت برادری مذاهب و فرق شود که توجه به فعالیت‌های قرآنی نقش بسیار مهمی در این راستا دارد.

سید‌محمد موجانی، دبیر کارگروه ستاد اربعین در ادامه درباره ختم سوره مبارکه واقعه بیان کرد: این مراسم با همکاری کمیته مراسم هر شب پس از اقامه نماز جماعت، در همه موکب‌ها به صورت ترتیل تلاوت می‌شود و همچنین مسابقه حفظ و مفاهیم این سوره با همکاری دارالقرآن مسجد جمکران و ستاد اربعین به صورت اینترنتی طراحی شده است که ابتدای آذرماه مسابقه انجام می‌شود. پویش ختم سوره مبارکه هم به همت شبکه قرآن در دو روز آینده در سایت اتحادیه، کانال شبکه قرآن و اتحادیه قرار می‌گیرد.

captcha